Silný prvý polrok: ŠKODA AUTO výrazne zvýšila prevádzkový výsledok a tržby
Napriek pretrvávajúcim ťažkostiam spôsobeným celosvetovou pandémiou koronavírusu a nedostatkom polovodičov sa spoločnosti ŠKODA AUTO v porovnaní s minulým rokom podarilo za prvých šesť mesiacov zvýšiť dodávky vozidiel zákazníkom zhruba o pätinu. Mimoriadne silný nárast dodávok vozidiel zaznamenala automobilka v Rusku (+54,3 %), Indii (+31,2 %), východnej Európe (+35,0 %) a západnej Európe (+30,9 %). V prvom polroku 2021 spoločnosť zvýšila svoje tržby v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka o 35,2 % na 10,199 miliardy eur, prevádzkový výsledok vzrástol o 327,2 % na 974 miliónov eur a prekonal tak aj hodnotu z roku 2019 pred pandémiou. Rentabilita tržieb dosiahla v prvom polroku hodnotu 9,6 % a je tak na veľmi vysokej úrovni.
Thomas Schäfer, predseda predstavenstva ŠKODA AUTO, hovorí: „Obzeráme sa za skvelým prvým polrokom. Napriek nedostatku polovodičov a dopadom pandémie koronavírusu sa nám dokonca podarilo prekonať výsledky roku 2019 pred pandémiou. Blahoželám všetkým zamestnancom ŠKODA AUTO k tomuto vynikajúcemu spoločnému výkonu! Vytvorili sme si tým veľmi dobrý základ pre úspešnú realizáciu našej novej firemnej stratégie NEXT LEVEL - ŠKODA STRATEGY 2030.“
Klaus-Dieter Schürmann, člen predstavenstva spoločnosti ŠKODA AUTO za oblasť financií a IT, dopĺňa: „Náš program na zvýšenie výkonnosti funguje. Vďaka prísnej kontrole nákladov a ďalším optimalizačným opatreniam najmä v oblasti predaja, sa nám v prvom polroku podarilo výrazne zvýšiť prevádzkový výsledok a tržby. S rentabilitou tržieb dosahujúcich 9,6 % je ŠKODA AUTO trvalo zisková a jej prevádzková činnosť je mimoriadne silná. Do druhého polroka sa preto pozerám s optimizmom. Vysokú nákladovú disciplínu si zachováme.“
Martin Jahn, člen predstavenstva spoločnosti ŠKODA AUTO za oblasť predaja a marketingu, zdôrazňuje: „Počty vozidiel dodaných zákazníkom v prvom polroku hovoria jasne: naša produktová ofenzíva má u zákazníkov úspech. Najväčší nárast predaja sme zaznamenali v Rusku a v Európe. Impulzom pre ďalší rast budú po úspešnom uvedení modelu ENYAQ iV aj nová generácia modelu FABIA a nedávno modernizovaný model KODIAQ.“
Spoločnosť ŠKODA AUTO po náročnom roku 2020 zvýšila tempo. V prvom polroku vzrástli tržby oproti rovnakému obdobiu roku 2020 o 35,2 % na 10,199 miliardy eur. Automobilke sa v porovnaní s minulým rokom podarilo viac než strojnásobiť prevádzkový výsledok, a to na 974 miliónov eur. Rentabilita tržieb dosiahla 9,6 % a je tak na veľmi vysokej úrovni. Značka dokázala zvýšiť dodávky zákazníkom približne o pätinu na 515 300 vozidiel.
S novou stratégiou NEXT LEVEL - ŠKODA STRATEGY 2030, v ktorej si automobilka stanovila ambiciózne ciele v oblastiach udržateľného rastu, rozvoja nových predajných regiónov a elektrifikácie, plánuje úspešne prejsť procesom transformácie. Do roku 2030 sa značka ŠKODA chce stať jednou z piatich najpredávanejších automobilových značiek v Európe. Preto česká automobilka vsádza na mimoriadne cenovo dostupné základné modely a silné portfólio elektromobilov. Okrem toho sa má značka ŠKODA stať najúspešnejšou európskou značkou v Indii, Rusku a severnej Afrike a v rámci koncernu Volkswagen preberá ďalšiu zodpovednosť. Spoločne s koncernom, so zástupcami z politickej sféry a obchodnými partnermi navyše ŠKODA AUTO plánuje premeniť Českú republiku na centrum rozvoja elektromobility, čím by nielen zachovala existujúce pracovné miesta, ale vytvorila aj nové.
ŠKODA AUTO Group* – Ukazovatele v prvom polroku, januára až jún 2021/2020**:
zmeny v % | ||||||
2021 | 2020 | |||||
Dodávky zákazníkom | Vozidiel | 515 300 | 426 700 | 20,8 % | ||
Dodávky zákazníkom, bez Číny | Vozidiel | 471 300 | 349 300 | 34,9 % | ||
Výroba*** | Vozidiel | 458 700 | 357 000 | 28,50% | ||
Odbyt**** | Vozidiel | 463 000 | 371 900 | 24,50% | ||
Tržby | mil. EUR | 10 199 | 7 546 | 35,20% | ||
Prevádzkový výsledok | mil. EUR | 974 | 228 | 327,20% | ||
Rentabilita tržieb | % | 9,6 | 3 | |||
Investície (bez aktivovaných vývojových nákladov) | mil. EUR | 196 | 261 | -24,90% | ||
Čistý peňažný tok | mil. EUR | 678 | -25 | 2812,00% |
* ŠKODA AUTO Group zahŕňa spoločnosti ŠKODA AUTO a.s, ŠKODA AUTO Slovensko s.r.o., ŠKODA AUTO Deutschland GmbH, SKODA AUTO Volkswagen India Private Ltd. a podiel na zisku spoločnosti OOO VOLKSWAGEN Group RUS.
** Percentuálne odchýlky sú vypočítané z nezaokrúhlených čísel.
*** Zahŕňa výrobu ŠKODA AUTO Group bez výroby v Číne, na Slovensku, v Rusku a v Nemecku, ale vrátane ostatných koncernových značiek ako SEAT, VW a Audi; výroba vozidiel bez rozložených sád.
**** Zahŕňa odbyt ŠKODA AUTO Group na odbytovej spoločnosti, vrátane ostatných koncernových značiek ako SEAT, VW, Audi, Porsche a Lamborghini; odbyt vozidiel bez rozložených sád.
ŠKODA AUTO
- sa v rámci programu “NEXT LEVEL ŠKODA” zameriava na tri priority: rozšírenie modelového portfólia smerom k vstupným segmentom, pôsobeniu na nových trhoch pre ďalší rast vo veľkoobjemovom segmente a konkrétne pokroky v oblasti ekológie a diverzity.
- v súčasnosti ponúka zákazníkom 10 modelových radov osobných automobilov: CITIGOe iV, FABIA, RAPID, SCALA, OCTAVIA, SUPERB, KAMIQ, KAROQ, KODIAQ a ENYAQ iV,
- v roku 2020 dodala zákazníkom celosvetovo viac než jeden milión vozidiel.
- Je už 30 rokov súčasťou koncernu Volkswagen, jedného z globálne najúspešnejších automobilových výrobcov. ŠKODA AUTO v koncernovom zväzku samostatne vyrába a vyvíja popri vozidlách tiež komponenty ako motory a prevodovky.
- Prevádzkuje tri výrobné závody v Českej republike; vyrába v Číne, Rusku, na Slovensku a v Indii, väčšinou prostredníctvom koncernových partnerstiev, ďalej tiež na Ukrajine v spolupráci s lokálnom partnerom.
- Zamestnáva celosvetovo zhruba 42 tisíc pracovníkov a je aktívna na viac než 100 trhoch.