Umelá inteligencia môže rozhodnúť, či vás prijmú do zamestnania

Technológie
0

Uchádzači o zamestnanie budú musieť čoskoro akceptovať neosobné online pohovory, pri ktorých sa nerozprávajú s iným človekom a rozhodovanie o ich prijatí do zamestnania ovplyvňujú systémy umelej inteligencie. Počas pandémie sa pohovory s uchádzačmi o zamestnanie na diaľku prostredníctvom notebooku alebo telefónu veľmi rozšírili. Pracovné pohovory cez počítač vraj šetria zamestnávateľom peniaze a vyhýbajú sa skrytým predsudkom, ktoré môžu mať vplyv na personalistov.

Mnoho firiem používa AI na hodnotenie schopností kandidátov analýzou toho, čo hovoria. Odborníci sa však pýtajú, či stroje dokážu presne a spravodlivo posúdiť charakterové vlastnosti a emočné signály človeka. Algoritmy, ktorých úlohou je zistiť, kto je na danú prácu najvhodnejší, môžu trpieť zaujatosťou. A keď počítač niektorých kandidátov vylúči a iných vyzdvihne bez vysvetlenia, je ťažké vedieť, či je jeho hodnotenie spravodlivé.

Uchádzač tak nikdy nebude vedieť, či bol odmietnutý vinou predpojatého algoritmu, zatiaľ čo pri osobných pohovoroch môže postrehnúť diskriminačné narážky. Nové pravidlá navrhované Európskou úniou chcú podrobiť systémy náborovej umelej inteligencie prísnejšej regulácii. Podobné opatrenia požadujú odborníci aj v USA. Jedna z popredných amerických spoločností v odbore, firma HireVue z Utahu, pomocou technológie AI hodnotila kognitívne schopnosti uchádzača podľa výrazov tváre počas pohovoru.

Predplatné NEXTECH 2021

Po ostrej kritike spochybňujúcej vedeckú opodstatnenosť tejto metódy začiatkom tohto roka oznámila, že s touto praxou skončí. No systémy založené na umelej inteligencii, ktoré hodnotia zručnosti a osobnosť uchádzačov, aby označili tých najsľubnejších, pri svojich rozhodnutiach stále zohľadňujú reč a slová. CEO HireVue Kevin Parker tvrdí, že spoločnosť tvrdo pracovala na tom, aby zabezpečila, že jej technológia nebude diskriminovať na základe faktorov, ako sú rasa, pohlavie alebo regionálne akcenty.

Vyhľadávajú skôr informácie o tímovej orientácii, prispôsobivosti, spoľahlivosti a ďalších pracovných zručnostiach a môžu podľa neho prekonať ľudských náborárov. HireVue tvrdí, že v roku 2020 urobil pohovor s viac ako 5,6 miliónmi ľudí na celom svete. Medzi jeho známych zákazníkov patrili obchodné reťazce ako Target a Ikea, významné technologické spoločnosti ako Amazon, banky ako JP Morgan a Goldman Sachs, ropné giganty, reťazce reštaurácií, supermarkety, letecké spoločnosti a pod.

HireVue poznamenáva, že väčšina zákazníkov v skutočnosti nepoužíva hodnotenie spoločnosti založené na umelej inteligencii, ale viac sa spoliehajú na vlastných zamestnancov. Netransparentnosť hodnotenia však predstavuje jednu z najväčších obáv súvisiacich s rýchlym rozširovaním zložitých algoritmov pri nábore a prijímaní zamestnancov. Vlády v USA a Európe skúmajú možnosti kontroly týchto náborových nástrojov vrátane požiadaviek na externé audity, aby sa zabezpečilo, že nediskriminujú ženy, menšiny alebo osoby so zdravotným postihnutím.  

Zdroj: chicagotribune.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať