Vďaka novej sodíkovej batérii vyzerá budúcnosť elektromobilov sľubne
Čínska spoločnosť JAC Motors v spolupráci s Volkswagenom vyvinula auto na sodíkový pohon, údajne prvé svojho druhu. Ak sa táto technológia rozbehne, inovácia by nám podľa tlačovej správy spoločnosti JAC mohla poskytnúť lacnejšiu, bezpečnejšiu a ľahšie vyrobiteľnú alternatívu k lítiovo-iónovým batériám. Sodíková technológia v menšej mierke sa osvedčuje na čínskom trhu s elektrickými kolobežkami. Podľa novín South China Morning Post výrobcovia plánujú prejsť na sodík sčasti preto, aby bojovali s rastúcimi nákladmi na ťažko dostupné lítium.
Sodík je šiestym najrozšírenejším prvkom na Zemi. Naopak, ťažba lítia je často invazívna, vyvíjajú sa však aj nové postupy na jeho získanie. Pri použití v batériách môže sodík umožniť napájacím zdrojom pracovať pri veľmi nízkych teplotách až -30 °C. Navyše nová technológia vydrží až 3000 nabíjacích cyklov v porovnaní s 500 cyklami v prípade lítiovej batérie. No sodíkové batérie zvyčajne nedokázali uložiť toľko energie ako ich lítiovo-iónové náprotivky, pretože ióny sodíka sú väčšie, čo spôsobuje, že batérie majú väčšiu hmotnosť.
Denník SCMP však uvádza, že čínskym expertom sa podarilo zlepšiť energetickú hustotu a zároveň udržali nízku hmotnosť. „Sodíkovo-iónové batérie druhej a tretej generácie budú mať vyššiu hustotu energie a dlhší životný cyklus článkov,“ vyjadril sa pre noviny Cui Guanglei, odborník z Qingdao Institute of Bioenergy and Bioprocess Technology.
Elektromobil JAC so sodíkovou batériou dokáže podľa spoločnosti prejsť 250 km na jedno nabitie. Táto technológia prichádza s vyššou rýchlosťou nabíjania, dlhšou životnosťou a umožňuje dobíjať viackrát bez degradácie. S vývojom novej technológie batérií sa ceny elektrických vozidiel stanú konkurencieschopnejšími, čo umožní prístup k elektromobilom väčšiemu množstvu kupujúcich.
Zdroj: thecooldown.com.