
Accenture Technology Vision 2025: Umelá inteligencia prinesie firmám novú úroveň autonómie
Accenture už 25 rokov vo svojej správe Technology Vision skúma najnovšie technologické trendy a ich vplyv na firmy a spoločnosť
Vstupujeme do novej éry digitalizácie, v ktorej AI neustále zlepšuje svoje schopnosti a prináša do firiem vysokú mieru autonómie. Budovanie dôvery v schopnosti umelej inteligencie sa stáva najdôležitejším predpokladom jej úspešného využitia. Ukazuje to správa spoločnosti Accenture Technology Vision, ktorá sa pravidelne venuje najnovším trendom v oblasti technológií a tento rok oslavuje 25. výročie.
AI sa šíri tempom, ktoré je rýchlejšie než pri akejkoľvek predchádzajúcej technológii. Až 69 % vrcholových manažérov podľa prieskumu Accenture verí, že AI zvyšuje tlak na inovácie v dizajne, vývoji a prevádzke technologických systémov. Výskum tiež predpovedá, že umelá inteligencia bude čoraz viac slúžiť ako partner pri vývoji technológií, nástroj na posilnenie identity značky, pohon pre robotov vo fyzickom svete a prostriedok na vytváranie nového druhu spolupráce medzi ľuďmi a technológiami, ktorá umožní dosiahnuť lepšie výsledky.
„Už dvadsiate piate vydanie Technology Vision ponúka lídrom pohľad na budúcnosť, v ktorej sa umelá inteligencia neustále zdokonaľuje, pracuje autonómne pre ľudí a posúva firmy aj ich používateľov k novým spôsobom inovácií,“ uviedla Julie Sweet, generálna riaditeľka spoločnosti Accenture. „Avšak využitie plného potenciálu AI bude možné iba vtedy, ak lídri aktívne vybudujú a posilnia dôveru v jej schopnosti a výsledky.“
Dôvera je kľúčom k pozitívnemu a širokému dosahu AI
Bez dôvery ľudí nemôže umelá inteligencia naplno rozvinúť svoj očakávaný pozitívny potenciál. Digitálne systémy a modely umelej inteligencie musia byť preto nielen zodpovedne využívané, ale zároveň aj presné, predvídateľné, konzistentné a jednoducho sledovateľné. Väčšina respondentov v prieskume Accenture (77 %) verí, že dôvera je základným pilierom, bez ktorého nie je možné naplno využiť potenciál umelej inteligencie. Až 81 % opýtaných súhlasí, že stratégia budovania dôvery musí napredovať paralelne s technologickou stratégiou.
Kľúčové zistenia správy Technology Vision 2025
- Keď základné modely prekonali bariéru prirodzeného jazyka, spustili proces, ktorý zásadne ovplyvnil vývoj softvéru a technologických ekosystémov. Generatívna AI už teraz podporuje vývojárov v prechode na úlohy systémových inžinierov a urýchľuje procesy demokratizácie kódovania a digitalizácie. Generatívna AI a pokrok v AI agentoch umožňujú vznik personalizovaných systémov, ktoré nahrádzajú tradičnú statickú architektúru aplikácií flexibilnými riešeniami založenými na konkrétnych cieľoch a spolupracujúcich agentoch. Accenture už dnes ponúka platformy, ako GenWizard, SynOps a AI Refinery, ktoré obsahujú predpripravených priemyselných agentov a pracovné postupy. Tieto riešenia výrazne urýchľujú proces vývoja a zhodnocovania špecializovaných multiagentových systémov.
- Firmy intenzívne pracujú na tom, aby sa AI stala novým kontaktným bodom pre zákazníkov. Avšak 80 % opýtaných v prieskume Accenture vyjadruje obavy, že jazykové modely a chatboty môžu oslabiť unikátnu identitu značiek. Na druhej strane, 77 % z nich verí, že tento problém je možné riešiť aktívnym vytváraním personalizovaných AI zážitkov a integráciou jedinečných prvkov značky, ako sú kultúra či hodnoty, do ich digitálneho jadra.
- V nasledujúcom desaťročí sa očakáva rozšírenie univerzálnych robotov, ktorí prinesú viac autonómie poháňanej umelou inteligenciou do reálneho sveta. Títo roboti budú schopní sa rýchlo prispôsobovať a učiť nové úlohy. Už dnes firmy ako KION Group v spolupráci s Accenture a NVIDIA optimalizujú robotov pre úlohy v skladoch, aby mohli pracovať rýchlejšie, bezpečnejšie a efektívnejšie. Až 80 % odborníkov verí, že roboti, ktorí spolupracujú s ľuďmi a učia sa z ich interakcie môžu posilniť vzájomnú dôveru.
- Ľudia a AI spolu vytvárajú dynamický proces učenia. AI sa zlepšuje vďaka používaniu, čo zvyšuje jej atraktivitu. Na rozdiel od tradičnej automatizácie, ktorá mala jednorazový efekt, sa moderná AI dokáže priebežne zdokonaľovať a prinášať stále väčšiu hodnotu pre jednotlivcov a celé organizácie. Až 80 % respondentov prieskumu Technology Vision považuje za prioritné vytvoriť pozitívnu spoluprácu medzi AI a zamestnancami, a to najmä prostredníctvom jasnej komunikácie a zapojenia ľudí do procesu. Spoločnosť Accenture nedávno predstavila program Generative AI Scholars v spolupráci so Stanford Online, ktorý pomáha klientom prehlbovať znalosti a zručnosti v oblasti generatívnej AI. Firmy majú zároveň možnosť vybaviť každého zamestnanca digitálnym asistentom, ktorý im umožní rozvíjať nové zručnosti a lepšie využívať nástroje generatívnej AI. Výskum ukázal, že ľudia, ktorí sú oboznámení s generatívnou AI majú až päťkrát pozitívnejší pohľad na túto technológiu.
Prezentácia venovaná predstaveniu výsledkov technologickej vízie od Julie Sweet, generálnej riaditeľky spoločnosti Accenture, na konferencii CES 2025 v americkom Las Vegas je dostupná tu.
O Accenture Technology Vision 2025
Už 25 rokov sa správa Accenture Technology Vision systematicky zaoberá analýzou technologických trendov, ktoré majú najväčší potenciál ovplyvniť firmy a odvetvia. Pre správu na rok 2025 boli zhromaždené podklady od externej poradnej skupiny zloženej z viac než dvoch desiatok odborníkov z akademického prostredia, podnikateľskej sféry a verejného sektora. Hlavný globálny výskum zahŕňal dve paralelné štúdie. Viac ako 4 000 vedúcich osobností z 21 odvetví a 28 krajín. Viac ako 12 000 spotrebiteľov, pričom údaje sa zbierali od októbra do decembra 2024.
O Accenture
Accenture je popredná globálna spoločnosť poskytujúca profesionálne služby, ktorá pomáha svetovým spoločnostiam, vládam a ďalším organizáciám budovať ich digitálne jadro, optimalizovať prevádzku, urýchľovať rast príjmov a zlepšovať služby pre občanov. Accenture zamestnáva 799 000 ľudí a poskytuje služby klientom vo viac ako 120 krajinách. Accenture kombinuje svoju silu v oblasti technológií s jedinečnými skúsenosťami v odvetviach, funkčnými odbornými znalosťami a globálnou schopnosťou dodávok. Vďaka širokej škále služieb a riešení v oblastiach Strategy & Consulting, Technology, Operations, Industry X a Accenture Song je spoločnosť Accenture schopná prinášať hmatateľné výsledky. Tieto schopnosti spolu s kultúrou spoločného úspechu a záväzkom vytvárať 360° hodnotu umožňujú Accenture pomáhať klientom uspieť a budovať si s nimi trvalé vzťahy založené na dôvere. Accenture meria úspech tzv. 360° hodnotou, ktorú vytvára pre klientov, akcionárov, partnerov a komunity. Navštívte nás na https://www.accenture.com/sk-en