SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement

Ako pomôcť slovenským firmám riešiť odchod mladých talentov do zahraničia? Na Slovensko prichádza Proudly

Tlačové správy
0

K svojim tretím narodeninám si česká spoločnosť Proudly - kariérny showroom - naplánoval expanziu na Slovensko. Tento štart má dobrý dôvod – miestne firmy trpia nedostatkom mladých talentov, ktoré v nemalej miere odchádzajú za prácou do zahraničia, najčastejšie práve do Česka. V súvislosti s týmto fenoménom v Proudly vypracovali prieskum medzi Slovákmi žijúcimi v ČR a objasnili ich pracovné motivácie pre odchod a prípadný návrat na Slovensko.

Prečo mladí odchádzajú zo Slovenska?
63 % mladých Slovákov a Sloveniek zvažovalo svoj odchod do ČR už na strednej škole alebo po maturite. Najväčšia časť (40 % z nich) k nám prišla, pretože považovali české školstvo za kvalitnejšie. Tretina chcela odísť do zahraničia, ČR považovali za dobrý odrazový mostík (hlavne Prahu a Brno).

Ukázalo sa, že mnoho Slovákov do 35 rokov, ktorí tu dnes žijú, sú svetobežníci. Tretina z nich študovala či žila aj inde v zahraničí. S týmito skúsenosťami sa ale bohužiaľ nevracajú späť domov, čo je pre slovenské firmy veľká strata,“ vysvetľuje Jan Klusoň, CEO a jeden zo zakladateľov Proudly.

Mladých Slovákov v ČR láka väčšie množstvo pracovných príležitostí (87 %), lepšie platové podmienky (76 %) aj vyšší životný štandard (75 %). „Objavili sme nečakaný aspekt, ktorý mladých na Slovensku odrádza. Tamojší trh práce je v očiach uchádzačov často zaťažený takzvaným rodinkárstvom a majú preto pocit, že bez známostí sa na zaujímavé miesto dostanú len s ťažkosťami. V zahraničí neskôr hľadajú okrem iného aj férovejší prístup,“ hovorí Jan Klusoň o ďalšom z dôvodov, prečo firmy na Slovensku čaká v oblasti Employer Brandingu ešte veľa práce. Času pritom majú málo.

SAMSUNG 042024 Advertisement

S každým rokom stráveným v Česku klesá ochota Slovákov vrátiť sa domov. Firmy by teda mali talenty oslovovať už počas štúdia v ČR a zvýšiť tak svoje šance na ich opätovný návrat. Mladší uchádzači tiež reagujú oveľa lepšie na lovebrandy,“ vysvetľuje Jan. Zaujímavá pracovná ponuka by prilákala až 71 % ľudí vo veku 20 – 25 rokov, ale iba 58 % ľudí vo veku 30 – 35 rokov. Spolu s rastúcim vekom následne rastie aj dôležitosť platového ohodnotenia a klesá dôraz na lovebrand či firemnú kultúru zo strany uchádzačov.

„Vízia, že Proudly bude globálnym projektom, tu je od začiatku. Štart na Slovensku bol logickým krokom z niekoľkých dôvodov. Zo slovenských firiem nám napríklad začali chodiť požiadavky samé od seba. Na konferenciách, kde som prednášal, ma ľudia z firiem oslovovali, že by niečo také na Slovensku chceli, pretože to tam chýba. Ďalšia vec je veľká blízkosť – či už jazyková, kultúrna alebo geografická. Navyše, vstúpiť na Slovensko práve v roku 2018, na sté výročie od založenia Československa, sa nám zdalo príjemne symbolické,“ vysvetľuje Jan. Zo slovenských firiem sú na Proudly v tejto chvíli zaregistrované slovenské pobočky firiem ako Google, IBM, KPMG, Nestlé a herného štúdio Pixel Federation. Do budúca sú naplánované registrácie ďalších spoločností - napríklad poisťovňa Union.

House of Ukulele

Všetky autorove články
expanzia navrat odchod Slovensko zamestnanec mladi

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať