SAMSUNG_072024 Advertisement SAMSUNG_072024 Advertisement SAMSUNG_072024 Advertisement

Ako si zlepšiť e-shop / 5. časť: správne nastavenie parametrov

0

Tento článok je súčasťou ročnej série ­článkov Ako si zlepšiť e-shop, zameraných na budovanie, zlepšenie a pretvorenie e-shopu. V seriáli sa dotkneme filozofických, technických, ale aj dizajnových zlepšení.

SAMSUNG_07M Advertisement

V ostatnom článku, ktorý vyšiel v predchádzajúcom čísle magazínu, sme sa venovali dôležitosti a správnemu rozloženiu stránky kategórie produktov. Dôležitým a nezanedbateľným aspektom boli filtre, ktoré pracujú s parametrami produktu. V tomto pokračovaní sa budeme venovať dôležitosti parametrov, ich správnemu pochopeniu a tomu, ako v budúcnosti môže náš e-shop benefitovať zo správne nastavených parametrov.

Pri konzultáciách a hodnotení e-shopov sa často odvolávam na zlaté pravidlo viditeľnosti produktu, ktoré znie: Ak sa k produktu nedokáže zákazník dofiltrovať, produkt na e-shope v podstate neexistuje, je ­nepredateľný.

Táto jednoduchá veta v sebe skrýva ­hlboké posolstvo parametrov. Bežne sa stretávam s e-shopmi, ktorým musíme vysvetľovať ­nutnosť definovania správnych parametrov k produktom. Jednotlivé aspekty zhrniem teore­ticky a podporím ich aj reálnymi príkladmi.

Čo je vlastne parameter?

Parameter je špecifická vlastnosť produktu, ktorá je uniformne pomenovaná a zlúčená do významovej skupiny. Príkladom môže farba. Skupinu sme pomenovali farba a hodnoty jednotlivých produktov sú konkrétne farby ako modrá, zelená, červená. Uniformnosť je potrebná na to, aby hodnota parametra, v našom prípade farby, bola definovaná zhodne v rovnakom tvare, páde a čísle. Teda máme farba: modrá a všetky produkty, ktoré sú modré, nadobúdajú hodnotu modrá – bez ohľadu na množné číslo a podobne. Ak parametre nie sú jednotne pomenované, potom sa stretávame na e-shopoch s anomáliami, kde vidíme pri filtrácii hodnoty ako modrá, modré, modrastá a podobne. Návštevník e-shopu potom nevie, čo má vybrať, ak chce modré produkty.

Filtrácia

Bez parametrov sa dá na e-shope filtrovať iba zopár údajov, ako cena, možno značka produktu. E-shopy, ktoré majú pohodlnú filtráciu produktov podľa špecifických aspektov ako farba, materiál, určenie a mnohé ďalšie, sú použiteľnejšie, príjemnejšie pre návštevníka a hlavne používateľ dokáže vyhľadať to, čo potrebuje.

Kategorizácia

Ak máme dobre parametrizované produkty, možno v e-shopoch následne robiť aj špecializované kategórie, ktoré môžu pomôcť marketingu a predaju. Príkladom môžu byť na Valentína červené doplnky pre dámu. Keby sme v e-shope nemali parametre, musí niekto ručne vkladať produkty do kategórie. Ak máme na produktoch parametre, ich zaradenie je záležitosť pár klikov (bez ohľadu na systém e-shopu).

Odporúčané produkty

V prípade, že si návštevník na vašom e-shope prezerá konkrétny produkt a chcete mu k nemu ponúknuť buď alternatívu, alebo doplnok, parametre sú jediná relevantná a dlhodobo udržateľná cesta. Ako príklad možno uviesť, že si návštevník prezerá mobilný telefón Apple iPhone 14 a k nemu mu ponúkneme príslušenstvo, ktoré sa zhoduje v parametroch model a uhlopriečka. Ako alternatívy môžeme jednoducho zobraziť produkty, ktoré sú zhodné v parametroch značka a model. Získame tak alternatívy v inej farbe, s inou kapacitou pamäte.

Porovnávače a trhoviská

Dnešný trend trhovísk (marketplace) postupne núti k dobrej dátovej kvalite. Ak chcete, aby sa váš produkt správne zaradil v porovnávači alebo na trhovisku, musíte ho čo najšpecifickejšie definovať. V drvivej väčšine prípadov musíte dokonca preberať kategorizáciu od dodávateľa a namapovať svoje kategórie a produkty na konkrétne definované kategórie z porovnávača alebo trhoviska.

Ja osobne som veľkým zástancom dátovej kvality pripravenej pre budúcnosť. Ak budeme mať produkty kvalitne rozdelené a opísané, je možné, že sa nám takáto predispozícia bude hodiť aj v prípade, ktorý si teraz nevieme predstaviť. Stalo sa nám už viackrát, že klient mal dobré dáta a práve na základe znalosti jeho dát bolo možné prísť s inovatívnymi prepojeniami produktov, ktoré v konečnom dôsledku pozitívne ovplyvnili objednávky zákazníka. Verím, že popri všetkej tej zložitej práci na e-shope nebudú produkty a kvalita ich dát na vedľajšej koľaji.

ÚVODNY OBR. ZDROJ: sentavio on Freepik

Poradí Vam expert na e-shopy

Ivan Kopčík je e-commerce konzultant zo spoločnosti For Best Clients, s.r.o., ktorý poskytuje expertné poradenstvo ambicióznym alebo stagnujúcim e-shopom, ktoré si chcú rozšíriť a zmeniť pohľad na ich online biznis. Vďaka viac ako desaťročným skúsenostiam s tvorbou e-shopov dokáže ponúknuť pohľad, ktorý v sebe spája viacero odvetví potrebných na budovanie úspešných e-shopov.
www.forbestclients.com, www.grandus.sk
tel.: 0904 313 492
e-mail: info@forbestclients.com

 

Ivan Kopčík, For Best Clients, s. r. o.

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať