Elektromobilita na Slovensku potrebuje nové impulzy

Elektromobilita
0

Rýchlejšiemu nástupu elektromobility by mohli pomôcť aj komplexné riešenia využívajúce sinergiu viacerých už existujúcich systémov.

Elektromobily majú nakročené stať sa viac ako okrajovou súčasťou cestnej premávky. Kým v roku 2021 bolo na svete plne elektrifikované iba každé desiate predané auto, v roku 2025 má byť trhový podiel áut nabíjateľných z elektrickej siete 23 %. Až tri štvrtiny z nich budú pritom plne elektrické.

Benzínové a dieselové automobily by sa postupne pre ekologické dôvody mali úplne prestať predávať – v Európskej únii v roku 2035, vo Veľkej Británii dokonca už o päť rokov skôr.

Ambície Bruselu pre ekologickejšiu mobilitu sa však zatiaľ v jednotlivých krajinách EÚ nedarí napĺňať rovnomerne. V priemere bolo vlani v únii zhruba každé desiate vozidlo výlučne na elektrický pohon (BEV).

Po pripočítaní podielu hybridných elektromobilov (PHEV) tak mali bezemisné vozidlá na trhu podiel takmer 20 %. Na Slovensku to však podľa Zväzu automobilového priemyslu v roku 2022 iba 3,7 %, čo krajinu radí na chvost európskych štatistík. Do roku 2025 by sa pritom vzhľadom na vytýčené ciele znižovania emisií z dopravy malo u nás predávať viac ako 51-tisíc elektrovozidiel ročne (vlani sa predalo 1700 kusov).


V rámci nabíjacích staníc Siemens je možnosť platby platobnou kartou 

Kde to viazne

Dôvodov pre pomalší nástup elektromobility je viacero, u Slovákov však nie sú rovnaké ako vo svete. Podľa globálnej štúdie EY Mobility Consumer Index zostáva vo svete najväčšou bariérou nedostatok nabíjacích staníc. A to ako v miestach bydlísk a na trasách, ktorými ľudia cestujú (34 %), tak aj v domácnostiach či v práci (26 %).

Slovensko je v súčasnosti nabíjacími stanicami pokryté oproti viacerým iným krajinám nadpriemerne a nové rýchlo pribúdajú. Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA)  evidovala začiatkom tohto roka  bezmála 1,5 tisíc nabíjacích bodov v celkovo 629 lokalitách. Medziročne sa tak počet verejných nabíjacích bodov zvýšil o 45 % a počet lokalít o 46 %.

„Ďalší rozvoj infraštruktúry má zabezpečiť Plán obnovy, z ktorého majú ísť na tento účel do konca roku 2023 desiatky miliónov eur“, pripomína Matúš Jenčík,  emobility sales manager v spoločnosti Siemens.

Rýchlejšiemu nástupu elektromobility by nepochybne prospeli nižšie obstarávacie ceny a spotrebitelia sa podľa prieskumu Autoviny.sk taktiež naďalej obávajú nízkej životnosti batérií, krátkeho dojazdu a pridlhých časov nabíjania.

Tieto limity sa postupne darí prekonávať. Dnešné elektromobily napríklad prejdu podľa amerického Úradu pre ochranu životného prostredia (EPA) na jedno nabitie oproti roku 2017 o 44 % dlhšiu vzdialenosť. Vyššie vstupné náklady môžu niektoré krajiny riešiť štátnymi dotáciami či daňovými stimulmi.


Nabíjanie viete kontrolovať aj prostredníctvom mobilu

Čo ešte pomôže

Okrem prekonania predsudkov a zníženia vstupných nákladov by impulzom mali byť aj nové riešenia a možnosti prepájania elektromobility s inými systémami, napríklad pre manažment budov, ako je Siemens Desigo.

Pri kombinácii nabíjacích staníc od spoločnosti SIEMENS má klient na výber široké portfólio od pomalých AC nabíjacích staníc Versicharge až po ultra rýchlu DC nabíjaciu stanicu Sicharge D kde  má zákazník k dispozícii aj  možnosť pripojenie  k backendovým systémom od iných dodávateľov, takže stanice nie je problém začleniť do platforiem tretích strán. Taktiež je možné zabezpečiť v rámci nabíajcích staníc aj priamu platbu platobnou kartou a tým jednoducho a rýchlo umožniť zaplatiť za nabíjanie.

Veľkou pridanou hodnotou pre firmy a verejné organizácie, ktoré sa zapoja do budovania infraštruktúry, budú dodávatelia schopní dodať nielen špičkové produkty pre nabíjanie, ale komplexné riešenie podporené rozsiahlym know-how a širokou sieťou servisných stredísk so spoľahlivými službami,“ hovorí M. Jenčík zo Siemensu.

Nemecký koncern napríklad dokáže poskytnúť zákazníkom všetko od trafostanice, cez samotné nabíjačky, až po batériové úložisko Siestorage Neopre prípad, že si nabíjacia infraštruktúra vyžaduje vyššie zaťaženie, ako sa predpokladá pre pripojenie k sieti. Batériové úložisko je pritom kompaktné, takže šetrí miesto dá sa rozširovať nad rámec základných parametrov až do výkonu 368 kW s kapacitou 656 kWh.

Súčasťou komplexného riešenia Siemensu môže byť takisto aj systém DLM (Dynamic Load Management) pre dynamické riadenie výkonu, ktorý slúži na zabezpečenie bezproblémovej, spoľahlivej a efektívnej prevádzky AC a DC staníc.

Riešenie umožňuje cez SIEMENS PLC modul kontrolovať spotrebu aj aktuálny stav a v prípade potreby nastavovať požadovaný výkon priamo alebo inteligentným elektromerom. Užitočnou funkcionalitou môže byť takisto prioritizácia nabíjania na určitých nabíjacích staniciach.

Práve pre komplexnosť dodávok, možnosti integrácie a pre nadštandardné služby, si riešenia Siemensu celosvetovo vyberajú zákazníci rôzneho typu a veľkostí – od develpoerských spoločností pre nabíjanie v rámci kancelárskych budov, až po,saudskoarabskú spoločnosť Petromin ktorej elektromobilná divízia Electromin plánuje po celej krajine vystavať sieť nabíjacích staníc.

Zobrazit Galériu

Siemens s.r.o.

Všetky autorove články

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať