ANTIK_2024 ANTIK_2024 ANTIK_2024

Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC (2024) / Malý do partie

0

Facelift modelu Mercedes-Benz EQA prichádza s viacerými novinkami a významnými aktualizáciami. Svieži dizajn a pokročilé technológie sú hlavnými ťahákmi tohto najmenšieho elektrického SUV výrobcu. Nová čelná maska má lesklý čierny panel a vzor hviezd, ktorý vizuálne korešponduje s ostatnými elektrickými modelmi. Vďaka bezrámovému prechodu a užšej hornej lište prepájajúcej svetlomety pôsobí predná časť mohutnejším dojmom. V interiéri je najväčšou zmenou nový volant s dvojitými priečkami a zjednodušená stredová konzola, na ktorej už nenájdete touchpad na ovládanie multimediálneho systému a väčšiny tlačidiel. Zostalo iba prepínanie dynamických režimov, valček ovládania hlasitosti a tlačidlo na spustenie parkovacieho asistenta. Vozidlo dostalo najnovšiu generáciu systému MBUX so zlepšenými vizuálnymi možnosťami a lepšie interaktívne funkcie. Aktualizované boli asistenčné jazdné systémy, ktoré zvyšujú bezpečnosť a komfort jazdy. Po novom je k dispozícii aj funkcia Plug & Charge, umožňujúca jednoduchšie a pohodlnejšie nabíjanie na verejných nabíjacích staniciach.

Mercedes EQA je vybavený batériou s kapacitou 66,5 kWh, ktorú možno nabíjať vstavanou trojfázovou nabíjačkou s výkonom 11 kW alebo DC nabíjaním s výkonom 100 kW. Pohon všetkých kolies systémom 4MATIC poskytuje maximálny systémový výkon 215 kW s krútiacim momentom 520 Nm. Vpredu je použitý asynchrónny motor, vzadu synchrónny motor s permanentnými magnetmi. Toto riešenie slúži predovšetkým na lepšiu efektivitu systému. Počas bežnej jazdy vozidlo prioritne využíva iba zadný motor, pričom predný sa pripája iba v prípade akcelerácie, potreby vyššieho výkonu, alebo ak systém zaznamená nedostatočnú trakciu na klzkom povrchu. Výhodou asynchrónneho motora je, že ak nie je napájaný, voľne sa pretáča a nespôsobuje žiadny brzdiaci moment. Ak teda motor nie je potrebný, systém ho jednoducho odpojí a môže využívať režim plachtenia. Zadný motor vzhľadom na to, že obsahuje permanentné magnety, rekuperuje aj v tomto režime, brzdiaci účinok pri plachtení je však pomerne malý. Napriek na pohľad nízkej hodnote DC nabíjania má vozidlo dobre nastavenú nabíjaciu krivku, ktorá udržuje takmer po celý čas vysoký výkon nabíjania, takže batéria sa nabije z 10 na 80 % asi za 28 minút. Dvierka nabíjania možno otvoriť aj na diaľku z kabíny. Vozidlo umožňuje voliteľne inštaláciu ťažného zariadenia s možnosťou ťahania brzdeného prívesu s maximálnou hmotnosťou až 1800 kg a je vybavené stabilizáciou prívesu prostredníctvom systému ESP. Možné je vertikálne zaťaženie ťažného zariadenia do 80 kg, je schválené pre nosič bicyklov. Jeho ovládanie je elektrické, uskutočňuje sa tlačidlom v batožinovom priestore.

Interiér vozidla síce žiadnou revolúciou neprešiel, ale je tu viacero modernizovaných prvkov. Okrem už spomínaného nového volantu, ktorý však univerzálne nemožno označiť za zlepšenie (so starším volantom bolo podľa nás ovládanie intuitívnejšie), je tu centrálny 10,25" multimediálny displej, ktorý je teraz štandardnou súčasťou vo všetkých verziách a umožňuje používateľom prispôsobiť si zobrazenie na displeji podľa osobných preferencií s možnosťami viacerých štýlov. Tento prístup k personalizácii rozširuje používateľský komfort a zlepšuje celkový zážitok z interakcie s vozidlom. Nová generácia MBUX rozširuje možnosti personalizácie a podľa vzoru vyšších modelov pribudla na centrálnom displeji takzvaná nulová vrstva, ktorá kontextuálne zobrazuje aktuálne používané alebo najpoužívanejšie funkcie a informácie. Tie sú stále navrchu a možno ich kedykoľvek použiť. Oproti staršej verzii s touchpadom má nová EQA čisto dotykové ovládanie multimediálneho systému cez displej. Systém navyše poskytuje viacero možností zvukového nastavenia vďaka funkcii Zvukové zážitky s ozvučovacím systémom Burmester. Tie sú ešte umocnené technológiou Dolby Atmos, ktorá pridáva hĺbku a priestor.

S najnovšou verziou MBUX prichádza aj navigačný systém, ktorý využíva funkciu elektrickej inteligencie, takže pri zadaní trasy dokáže veľmi presne určiť, či vám bude energia v batérii stačiť a s akým zostatkom kapacity dôjdete do cieľa. Pri dlhších trasách zobrazí aj nabíjačky, na ktorých máte dobíjať, ako dlho tam budete stáť a s akým zostatkom batérie budete odchádzať. Plánovanú nabíjačku si, samozrejme, môžete zmeniť a na displeji sa vám zobrazí situácia s dojazdom a nabíjaním po zmene. Systém si pred príjazdom na nabíjačku batériu automaticky predohreje tak, aby sa mohol dosiahnuť maximálny nabíjací výkon. Škoda len, že na rozdiel od vyšších modelov tu nie je možnosť zapínať vyhrievanie batérie ručne. Systém však dokáže odhadnúť cieľový zostatok kapacity, v prípade, ak používate inteligentný adaptívny tempomat, úplne presne. Vo výpočtoch sa zohľadňuje množstvo parametrov – od výškového a rýchlostného profilu trasy s prihliadnutím na obmedzenia rýchlosti cez aktuálnu dopravnú situáciu, teplotu až po nastavenie klimatizácie, štýl jazdy a veľa ďalších. Navyše využíva umelú inteligenciu a postupne svoje schopnosti dokáže zlepšovať. Ide o jeden z najvyspelejších systémov na trhu, ktorý sme ešte donedávna mohli vidieť iba v najvyšších modeloch výrobcu. Súčasťou systému je aj aktuálna databáza nabíjačiek, ktorá súvisí aj s ďalšou novou službou Plug & Charge, ktorá umožňuje automatickú autorizáciu nabíjania, takže stačí zasunúť kábel a o všetko ostatné sa postará systém.

V súčasnosti je služba aktivovaná v sieti IONITY, ale postupne budú pribúdať ďalšie. Databáza nabíjačiek je priebežne aktualizovaná, a ak prídete do blízkosti konkrétnej nabíjačky, na displeji sa vám zobrazia kompletné informácie o nej. Samozrejmá je dostupnosť inteligentných technológií v novej generácii asistenčných jazdných systémov, ktoré zahŕňajú zlepšené funkcie na udržiavanie jazdného pruhu a adaptívny tempomat Distronic. Tieto systémy zaisťujú plynulú a bezpečnú jazdu s minimalizovaným zásahom do riadenia a zvýšeným komfortom pre vodiča. V oblasti bezpečnosti EQA pokračuje v zavádzaní pokročilých technológií s novými funkciami asistenčných jazdných systémov. Modernizované systémy, ako je aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu, teraz pracujú jemnejšie a efektívnejšie, čo zaisťuje väčšiu bezpečnosť a pohodlie jazdy. Zlepšené sú parkovacie systémy, ktoré zjednodušujú manévrovanie vozidla, k dispozícii je aj systém automatického parkovania. Súčasťou zlepšení je aj inteligentný systém na maximalizáciu dojazdu, ktorý v prípade potreby možno aktivovať priamo z centrálneho displeja systému MBUX. Tieto nastavenia umožňujú jedným tlačidlom zmeniť nastavenia systémov vozidla tak, aby bol s disponibilnou kapacitou batérie dosiahnutý čo najväčší dojazd. Získaný dojazd navyše vidíte zobrazený na displeji.

Príjemne prekvapila spotreba vozidla, ktorá aj napriek karosérii SUV dosahuje veľmi zaujímavé hodnoty. Počas celého testu sme jazdili s priemernou spotrebou 17,5 kWh/100 km, pričom v meste a po okreskách sa spo­treba pohybovala okolo 15 kWh/100 km. Jazda po diaľnici si vyžiada 21,5 kWh/100 km.

Model EQA je skôr menšie rodinné SUV, ktoré pohodlne odvezie dvoch dospelých a dve-tri deti. Ide o model, ktorý bude najčastejšie druhým autom v rodine. Miesta na zadných sedadlách je menej hlavne pre vyššiu podlahu, takže pre dospelých je to skôr iba na kratšie jazdy. Pre mladšie páry však vozidlo plne vyhovie aj na dlhšie trasy. Autom sa príjemne jazdí, kabína je odhlučnená a nastavenie podvozka znesie aj horšie cesty. Spoločne s dobrou efektivitou môže ísť o zaujímavú voľbu.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km) 15-17,5-21,5
  • Dojazd v teste (km) 443 - 316
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 11
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 113
  • Čas nabíjania 10-80 % (min) 29

Technické údaje:

Kapacita batérie 69,7 kWh (využiteľná 66,5 kWh), pohon všetkých kolies 4Matic, systémový výkon max. 215 kW, krútiaci moment 520 Nm, nabíjanie DC 100 kW, AC 11 kW 3f, zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 6,0 s, max. rýchlosť 160 km/h, dojazd WLTP 426 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Technologická výbava, spotreba, jazdné vlastnosti, spracovanie, možnosť ťahania prívesu až 1800 kg
- Vysoká podlaha vzadu

  • Cena modelu od (s DPH): 62 694 EUR
  • Testované vozidlo (s DPH): 74 874 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať