SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement

Hyundai a Kia predstavili nový systém pohonu, ktorý by spôsobiť revolúciu v dizajne elektromobilov

Technológie
0

Na podujatí Uni Wheel Tech Day v Soule predstavili Hyundai Motor a Kia nový prístup k dizajnu hnacieho ústrojenstva elektrických vozidiel (EV). Systém Universal Wheel Drive alebo skrátene Uni Wheel presúva hlavné komponenty do náboja kolesa, čím vytvára dodatočný priestor v interiéri daného vozidla. V priebehu rokov sa mnohé konštrukčné techniky a potrebné mechanické komponenty EV zmenili a v mnohých prípadoch sa minimalizovali. Jedna kľúčová súčiastka vozidiel s vnútorným spaľovaním však pri skoku k EV zostala relatívne rovnaká – hnacie ústrojenstvo.

Energia vytvorená vo vozidlách so spaľovacím motorom sa prenáša z motora cez prevodovku a potom von smerom ku kolesám cez hnacie hriadele a kĺby s konštantnou rýchlosťou (CV). V EV sú motor a prevodovka nahradené motorom a redukčným prevodom, ale spôsob prenosu energie na kolesá je stále rovnaký. Elektromotory sú kompaktnejšie a vytvorili oveľa viac vnútorného priestoru v rámci rovnakej plochy vozidla v porovnaní so spaľovacími autami. Tieto motory však stále zaberajú miesto v prednej a/alebo zadnej časti EV.

Nové riešenie pohonného systému, ktoré predstavili Hyundai a Kia, dokáže vytvoriť ešte viac priestoru pri zachovaní účinnosti potrebnej na efektívny dojazd elektromobilov. Koleso Uni Wheel, ktoré jeho výrobcovia opísali ako „systém pohonu vozidla meniaci paradigmu“, presúva hlavné komponenty systému pohonu na voľné miesto v náboji kolesa EV. Systém Uni Wheel využíva špeciálnu konfiguráciu planétového súkolesia pozostávajúceho z centrálneho kolesa, štyroch pastorkových kolies na každej strane a prstencového kolesa, ktoré všetko obklopuje.

Tradičné vozidlá s vnútorným spaľovaním využívajú kĺby CV, ale ich premiestnenie bližšie ku kolesám si vyžaduje krátku dĺžku hnacieho ústrojenstva a v dôsledku toho zníženie účinnosti a životnosti, najmä na hrboľatom teréne. Na druhej strane systém Uni Wheel spoločností Hyundai a Kia dokáže prenášať výkon s takmer nulovými zmenami účinnosti bez ohľadu na pohyb kolies.

Výsledkom je viac priestoru na platforme a aj v interiéri elektromobilu vrátane nákladného priestoru a priestrannejších kufrov. Presunutím redukčnej prevodovky do náboja kolesa sa vďaka vysokému redukčnému pomeru Uni Wheel dosiahne výrazný výstupný krútiaci moment a umožní sa kompaktnejší elektromotor. Vďaka nezávislému ovládaniu až štyroch účinných elektrických pohonných jednotiek umožňuje Uni Wheel aj bezprecedentnú úroveň vektorovania krútiaceho momentu, ktorá zvyšuje dynamické schopnosti a poskytuje vysokú úroveň riadenia a jazdnej stability.

Táto technológia sa pravdepodobne neobjaví v ďalšej iterácii Ioniq 5 alebo Kia EV6. No Hyundai a Kia hovoria, že sa má použiť v takzvaných „účelových vozidlách“. Takými vozidlami sú taxíky, autonómne autá alebo vozidlá určené na dochádzanie do práce, kde je vnútorný priestor na prvom mieste. Uni Wheel otvára dvere k nekonvenčným konfiguráciám sedadiel v kabíne, čo by sa mohlo ukázať ako užitočné, keď bude pokračovať vývoj a integrácia technológií autonómneho riadenia do vozidiel.

Zdroj: electrek.cocleantechnica.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať