CANON_leto2024 CANON_leto2024 CANON_leto2024

Jazdili sme na novej Hyundai KONA Electric

Elektromobilita
0

Hyundai KONA bol už vo svojej prvej generácii, ktorá vyšla v roku 2018, veľmi zaujímavým modelom. V čase, keď väčšina výrobcov ešte len uvažovala o elektromobiloch a v ponuke na trhu ste prinajlepšom našli zopár elektromobilov, vhodných nanajvýš na jazdenie do susedného okresu, prišla KONA Electric s dojazdom viac ako 400 km, bohatou technologickou výbavou a moderným dizajnom. Nehovoriac o tom, že okrem čisto elektrickej verzie bola k dispozícii aj ako hybrid a plug-in hybrid.

My sme však tentoraz mali možnosť po prvýkrát si zajazdiť na druhej generácii tohto obľúbeného modelu, ktorý sa pôvodne udomácnil v segmente subkompaktných SUV. Nová KONA Electric je väčšia, má ešte lepšiu výbavu a veľmi atraktívny, neopozeraný dizajn exteriéru aj interiéru. Novinka narástla v podstate vo všetkých rozmeroch. Oproti prvej generácii je o 20 mm vyššia, o 25 mm širšia a celková dĺžka narástla o 150 mm. Vďaka tomu sa rázvor zväčšil o 60 mm a v kufri pribudlo 134 l.

Zväčšenie vidieť na prvý pohľad a, samozrejme, aj hneď ako nasadnete do auta. Predný pasažier s vodičom majú aj vďaka nízkej stredovej konzole priam kráľovský priestor a zväčšil sa aj priestor na zadných sedadlách, ktorý bol v prvej generácii o poznanie stiesnenejší. V prednej časti pribudol prídavný batožinový priestor „frunk“ s objemom 27 l, ktorý možno s výhodou využiť na nabíjacie káble a ďalšie príslušenstvo, ktoré je potom dostupné aj vtedy, ak máte plne naložený kufor.

Zlepšenia sa dočkal aj pohonný systém. Rovnako ako predchádzajúca generácia aj nová KONA Electric ponúka dva varianty batérie a výkonu motora. S menšou batériou s kapacitou 48,4 kWh poskytuje výkon 114,6 kW a maximálny dojazd 377 km podľa WLTP. My sme testovali výkonnejšiu verziu so 65,4 kWh batériou a s výkonom 160 kW, ktorá prejde až 514 km na jedno nabitie.

Už tradične sa nezabudlo ani na bohatú technologickú výbavu, ktorá je nadštandardná už v základe. Nájdete v nej všetko – od adaptívneho tempomatu cez udržiavanie v jazdnom pruhu, asistent jazdy po diaľnici či v zápche, systém núdzového brzdenia s detekciou chodcov, cyklistov a iných vozidiel vrátane automatického núdzového brzdenia pri odbočovaní vľavo. Nechýba asistent na monitorovanie mŕtveho uhla, sledovanie križujúcej premávky pri cúvaní, sledovanie zadných sedadiel pri vystupovaní a veľa ďalšieho. K dispozícii je vyhrievanie všetkých sedadiel aj volantu. Do štandardnej výbavy sa zmestila aj interiérová elektrická zásuvka Vehicle-to-Load (V2L) s napätím 230 V, ktorá umožňuje nabíjať a prevádzkovať externé elektrické zariadenia s výkonom do 3600 W.

Aktualizácia máp a softvéru vozidla Over-the-Air (OTA) je na tri roky zadarmo. Vo výbave Electric+ nájdete aj head-up displej s projekciou na čelné sklo, 360° kamerový systém a funkciu Vehicle-to-Load (V2L) aj s externým adaptérom do nabíjacieho konektora tak ako pri modeloch IONIQ 5 a IONIQ 6. Je tu takisto ambientné podsvietenie a prémiový audiosystém Bose so 7 reproduktormi a subwooferom. V ďalšej výbave je potom možnosť doplniť aj otvárateľné strešné okno, sedadlá čalúnené kožou, elektricky nastaviteľné a ventilované predné relaxačné sedadlá, inteligentný parkovací asistent na zaparkovanie vozidla aj na diaľku a novinku – digitálny kľúč Hyundai Digital Key 2 Touch, ktorým možno odomknúť a naštartovať vozidlo pomocou mobilného telefónu, smart hodiniek alebo karty NFC. Kompletné osvetlenie okrem cúvacích svetiel a zadnej hmlovky je zverené LED technológii, svetlomety majú automatické prepínanie diaľkových svetiel.

Pozrime sa však na auto z pohľadu prvých praktických skúseností.

Prvé, čo ma veľmi potešilo, je výborné priestorové riešenie kabíny, ktoré je nakoniec pri elektrických vozidlách výrobcu už tradičné. Nikde nič neprekáža, máte dostatok priestoru na nohy. Vďaka radeniu páčkou pod volantom je stredová konzola nízka, s odkladacími priestormi aj bezdrôtovou nabíjačkou smartfónu. Potešilo aj to, že výrobca neexperimentuje s ovládaním a úplne všetky ovládacie prvky sú mechanické, teda okrem dotykového displeja. Skrátka poctivé tlačidlá s veľkými podsvietenými nápismi. To je podľa mňa veľký príspevok k bezpečnosti aj komfortu obsluhy. Na ovládanie rekuperácie sú tu známe pádla pod volantom, ale, samozrejme aj inteligentná automatika.

Head-up displej je podobný ako na IONIQ 6, s veľkou zobrazovacou plochou, a rovnako premieta na čelné sklo. Ovládanie auta je veľmi intuitívne a príjemne sa ním jazdí. Na podnet zákazníkov výrobca pri novej generácii znížil krútiaci moment motora z 395 na 255 Nm, pričom zvýšil výkon zo 150 na 160 kW. To síce má vplyv na zrýchlenie z 0 na 100 km/h, ktoré bolo v predchádzajúcej generácii 7,6 s a teraz je to 7,8 s (s kolesami R17), ale na jazdnom prejave to veľmi nepoznáte. Je pravda, že vďaka prednému náhonu a vysokému krútiacemu momentu KONA prvej generácie pri rozjazde často hrabala aj na suchom asfalte, čo neprospieva ani pneumatikám, ani náprave. Teraz je rozjazd svižný, ale kultivovanejší a na dynamike vozidla to veľmi neubralo. Pozitívna správa je výkonnejšie DC nabíjanie s maximom až 108 kW a možnosť predohrevu batérie, ktorú možno aktivovať aj ručne. Na testovanie nabíjania počas jázd priestor nebol, najazdil som necelých 150 km so spotrebou 12,8 kWh/100 km. To ukazuje výborný potenciál v spotrebe, ale hodnotenie si necháme na redakčný test.

Vcelku sa mi nová KONA Electric veľmi páčila a už na prvý dotyk môžem konštatovať, že výrobca nezaspal na vavrínoch a zlepšovaniu sa venoval na všetkých frontoch. Budem sa tešiť na štandardný redakčný test.

V rámci prvých jázd sme mali príležitosť pozrieť si aj výrobu vozidiel Hyundai v závode v Nošoviciach, kde sa okrem modelov Tucson Hybrid, i30 a i30N vyrába aj nová KONA Electric. Zaujímavé je, že všetky modely sa montujú na jednej linke, kde podľa požiadaviek idú za sebou. Závod v súčasnosti vyrába až 66 áut za hodinu.

Súčasťou areálu závodu sú aj prevádzky subdodávateľa Hyundai Mobis, ktoré dodávajú batérie, sedadlá, palubné dosky a komponenty prednej masky, Hyundai Steel, ktorý dodáva plechy, testovacia dráha aj vlaková nakládka. Hyundai v súčasnosti využíva na prepravu áut až na 70 % vlaky. Súčasťou komplexu je aj novo vybudované Centrum zdravia, ktoré sa stará o zdravie a rehabilitáciu zamestnancov.

 

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár