Nové nadzvukové lietadlo NASA poletí tak rýchlo, že nemôže mať ani čelné sklo
Nedávno bolo v Palmdale v Kalifornii verejnosti odhalené jedinečné experimentálne lietadlo s názvom X-59, vyvinuté v spolupráci NASA a Lockheed Martin. Elegantné lietadlo v tvare natiahnutého hrotu šípu sa vyvíja v Lockheed Martin Skunk Works už niekoľko rokov a od roku 2018 ho financuje NASA. Predstavuje významný krok k opätovnému zavedeniu nadzvukovej civilnej leteckej dopravy.
Očakáva sa, že „tiché nadzvukové“ lietadlo, ktoré meria 30,4 metra na dĺžku a o niečo menej ako 9 metrov na šírku, bude lietať rýchlosťou 1,4-násobku rýchlosti zvuku (1488 km/h) bez generovania sonického tresku. Jeho jedinečný tvar, pozostávajúci z tenkého, zúženého nosa, ktorý tvorí takmer tretinu celkovej dĺžky lietadla, pomáha rozptyľovať rázové vlny spôsobujúce sonický tresk.
Ďalší zaujímavý dizajnový prvok X-59 je umiestnenie kokpitu, ktorý sa nachádza takmer v strede lietadla a nemá ani okná smerujúce dopredu. Namiesto toho má X-59 kamerový systém s vysokým rozlíšením a obrazovku v kokpite, na ktorej piloti ovládajú lietadlo.
Komerčné nadzvukové lety nad súšou sú zakázané už niekoľko desaťročí. Preukázaním možnosti tichého komerčného nadzvukového cestovania by sa otvorili nové možnosti. Prvý let X-59 sa očakáva koncom tohto roka, po ňom bude nasledovať jeho prvý tichý nadzvukový let.
NASA uviedla, že po dokončení svojich testovacích letov X-59 preletí nad niekoľkými mestami po celých Spojených štátoch, aby sa získala spätná väzba verejnosti o zvuku, ktorý generuje. Údaje budú odovzdané americkým a medzinárodným regulačným orgánom v nádeji, že sa tento zákaz zruší. X-59 je experimentálne lietadlo, ktoré môže pomôcť formovať budúcnosť civilnej leteckej dopravy a aj vojenských lietadiel.
Zdroj: luxurylaunches.com.
Zobrazit Galériu