SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement

Prvé prúdové lietadlo poháňané čpavkom

Technológie
1

Austrálska spoločnosť Aviation H2 dúfa, že sa jej podarí urobiť čistejšími komerčné lety tým, že upraví existujúce lietadlá, aby namiesto štandardného leteckého paliva Jet-A spaľovali zelený čpavok. Na tento účel plánuje do polovice budúceho roka dostať do vzduchu deväťmiestne osobné lietadlo, ktoré bude lietať na čpavok. Čpavok je sľubný nosič energie a palivo budúcnosti so zaujímavým potenciálom na dekarbonizáciu odvetví, ako je lodná a železničná doprava.

Táto druhá najvyrábanejšia chemikália na svete sa dnes používa predovšetkým ako hnojivo, ale s nástupom revolúcie v oblasti čistej energie sa začne efektívne využívať ako jednoduchší spôsob prepravy a skladovania ekologického vodíka. Čistá energia sa dá použiť na elektrolýzu vody a výrobu vodíka. Tento vodík sa môže zmiešať s atmosférickým dusíkom na výrobu čpavku, ktorý sa prepravuje oveľa lepšie ako plynný alebo kryogénny kvapalný H2. 

Existuje niekoľko rôznych spôsobov, ako získať energiu z amoniaku vo forme elektriny, ale spoločnosť Aviation H2 sa zamerala na jeho potenciál ako paliva pre spaľovacie motory.  Po niekoľkých úpravách možno bežný prúdový motor prestavať na pohon čpavkom, čím sa eliminujú všetky jeho emisie oxidu uhličitého. Táto operácia bude oveľa rýchlejšia a lacnejšia ako konverzia na vodíkové palivové články, ktorá by si vyžadovala vyhodiť funkčné turbovrtuľové motory a nahradiť ich elektromotormi, ako aj vyprázdniť systémy skladovania paliva.

Upraviť sa musí systém skladovania paliva na niečo podobné nádrži na LPG, konštrukciu motora však fyzicky netreba veľmi meniť. Aviation H2 potom musí, samozrejme, svoje pohonné jednotky nechať certifikovať príslušnými leteckými úradmi. Prvotným cieľom Aviation H2 je postaviť a letovo otestovať malé regionálne deväťmiestne lietadlo. Pokiaľ ide o dolet, plán je postaviť lietadlo schopné hodinových letov s rovnakým ťahom motorov a výkonnostnými charakteristikami, aké by malo lietadlo používajúce palivo Jet-A.

Spoločnosť verí, že po ďalšom vývoji sa jej podarí dostať lety na čpavkové palivo na úroveň doletov na tradičné palivá. Zámerom je mať vo vzduchu lietadlo s aspoň jedným motorom poháňaným čpavkom do polovice roku 2023. Aviation H2 nie je jediná spoločnosť, ktorá sa zaoberá leteckým pohonom na báze amoniaku. Je pozoruhodné, že britská spoločnosť Reaction Engines, stojaca za raketovým motorom SABRE, pracuje na podobnom projekte.

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

1 komentár

RE reakcia na: Prvé prúdové lietadlo poháňané čpavkom

10.5.2022 12:05
Perfektný nápad ako obísť limity CO2. Čo na tom že to bude produkovať kopec oxidov dusíka, ktoré spolu s atmosférickou vlhkosťou zreagujé napríklad na kyselinu dusičnú.

Mimochodom, čpavkom sa nikdy nehnojilo.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať