SAMSUNG_092021 Advertisement SAMSUNG_092021 Advertisement SAMSUNG_092021 Advertisement

Tesla predáva nového Autopilota za 199 dolárov mesačne, ten však neposkytuje úplne autonómnu jazdu

Technológie
1

Spoločnosť Tesla nedávno začala ponúkať predplatné vo výške 199 dolárov mesačne na zlepšenú verziu svojho systému Autopilot (alebo 99 dolárov pre tých, ktorí upgradujú zo základného balíka Autopilota), ktorú nazýva full self-driving (úplne samostatné riadenie). FSD už bol predtým zákazníkom k dispozícii za príplatok 10 000 dolárov. Vďaka predplatnému teraz môže byť pre vodičov širšie dostupný. Názov je však trochu mätúci, pretože softvér Tesly nemá nad jazdou úplnú kontrolu.

Ide skôr o systém, ktorý väčšina ľudí v rozhovoroch o autonómnej jazde označuje ako „pokročilý asistenčný systém vodiča“ (advanced driver-assistance system – ADAS). Tesla opisuje ako úplne autonómnu jazdu prípad, keď auto môže „pomôcť“ pri zmene jazdného pruhu; môže vám pomôcť s paralelným alebo kolmým parkovaním; prípadne sa zasunúť alebo vysunúť z „úzkeho parkovacieho priestoru“ iba kliknutím na prívesok na kľúče alebo klepnutím na aplikáciu či zaparkovať v garáži pomocou aplikácie.

SWAN_042021

V beta verzii je niekoľko ďalších funkcií, napríklad navigácia po diaľnici alebo automatické spomalenie vozidla v reakcii na dopravné signály. Očakáva sa, že v budúcnosti bude ponúknutá ešte jedna funkcia, ktorá automaticky prevedie auto ulicami mesta. Všetky tieto funkcie však vyžadujú aktívny dohľad vodiča a nedávajú vozidlu úplnú autonómiu. Úplná autonómia totiž vyžaduje dosiahnutie spoľahlivosti vysoko presahujúcej schopnosti ľudských vodičov.

V priemysle sa zaužívalo označenie ADAS, pričom úplne autonómne riadenie označuje úroveň, keď osoba vo vozidle nič nerobí alebo tam ani vôbec nemusí byť. Napríklad Spoločnosť automobilových inžinierov (Society of Automotive Engineers – SAE) definovala štandard SAE J3016 na opis automatizovaného riadenia. Definícia SAE rozpoznáva 6 úrovní automatizácie riadenia, pričom pri „úplne automatizovanej jazde“ človek nemusí dohliadať na vozidlo.

Pri systéme Tesly musí človek venovať pozornosť jazde, takže tu kvalifikátor „úplný“ nemožno použiť v zmysle, v akom tento termín používa SAE. V skutočnosti tento systém nezodpovedá ani úrovni 4, ktorú SAE nazýva „vysoká automatizácia jazdy“. Naozaj záleží na označení? Pokiaľ už medzi verejnosťou panuje zmätok v otázke autonómie v automobiloch alebo iných automatizovaných systémoch, je zneužitie termínu úplný potenciálne etickým problémom.

Zdroj: zdnet.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

1 komentár

. reakcia na: Tesla predáva nového Autopilota za 199 dolárov mesačne, ten však neposkytuje úplne autonómnu jazdu

27.7.2021 00:07
Konecne pravidivy nadpis :)
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať