Veľký týždeň malých firiem po prvýkrát na Slovensku: malé podniky tvoria chrbticu ekonomiky, ale narážajú na byrokraciu a pomalú
Na Slovensko prichádza unikátna iniciatíva na podporu malých firiem, ktoré robia svoju prácu moderne a poctivo. Veľký týždeň malých firiem si kladie za cieľ upozorniť na kľúčovú úlohu malých podnikov v ekonomike, posilniť ich hlas vo verejnej debate a pomôcť im čeliť výzvam modernej doby – od digitalizácie cez vzdelávanie až po prístup k financiám. Iniciatíva vznikla z podnetu spoločnosti Mastercard v spolupráci s ČSOB a SAPIE – Slovenskou alianciou pre inovatívnu ekonomiku. Veľký týždeň malých firiem sa koná od 10. do 16. novembra 2025.
„Budúcnosť slovenskej ekonomiky stojí na ľuďoch, ktorí sa neboja podnikať – či už vo veľkom, alebo malom. Našou ambíciou je prepájať tieto svety, posilňovať spoluprácu medzi verejným a súkromným sektorom a otvárať cestu k digitalizácii, ktorá dáva podnikateľom rovnaké príležitosti. V Česku už máme za sebou dva úspešné ročníky Veľkého týždňa malých firiem a odozva je obrovská. Verím, že aj na Slovensku prinesie táto iniciatíva rovnakú dávku inšpirácie, energie a hrdosti na prácu malých podnikateľov,“ hovorí Jana Lvová, generálna riaditeľka spoločnosti Mastercard pro Slovensko a Českú republiku.
Veľký týždeň malých firiem ponúka podnikateľom aj širokej verejnosti sériu vzdelávacích, networkingových a inšpiratívnych akcií po celom Slovensku. V spolupráci s odbornými organizáciami, mentormi a partnermi vznikajú workshopy a panelové diskusie zamerané na digitalizáciu, finančné riadenie, obchodné stratégie a moderné marketingové nástroje.
„Malé a stredné podniky sú motorom slovenskej ekonomiky a ich úspech je úzko spätý s budúcnosťou celej krajiny. V ČSOB sa dlhodobo usilujeme o to, aby mali podniky lepší prístup k financiám, vzdelávaniu aj novým technológiám. Preto sme radi, že sa môžeme stať súčasťou tejto iniciatívy, ktorá dáva podnikateľom priestor a hlas,“ dodáva Juraj Ebringer člen predstavenstva zodpovedný za retailové bankovníctvo ČSOB.
Do Veľkého týždňa malých firiem sa môžu zapojiť nielen podnikatelia, ale aj verejnosť. Počas týždňa prebiehajú po celej krajine desiatky sprievodných aktivít – od dňa otvorených dverí cez limitované edície výrobkov až po zážitkové workshopy a individuálne konzultácie. Ľudia tak môžu nahliadnuť do zákulisia malého biznisu, poznať jeho príbehy a podporiť svojich obľúbených podnikateľov – osobne alebo prostredníctvom sociálnych sietí.
Zavŕšením iniciatívy bude inšpiratívny festival Veľké stretnutie malých firiem, ktorý sa uskutoční 12. novembra v Bratislave. Ide o stretnutie určené majiteľom malých firiem, zamerané na rozvoj podnikania, ľudské zdroje a efektívnu prácu s technológiami. Zoznam všetkých akcií a zapojených firiem je priebežne aktualizovaný na webe www.velkytyzdenmalychfiriem.sk.
Slovenské malé firmy stále čelia prekážkam
Malé a stredné podniky sú základom slovenskej ekonomiky. Tvoria 99,9 percent všetkých podnikateľských subjektov a drvivá väčšina z nich sú mikropodniky s menej ako desiatimi zamestnancami. Zamestnávajú takmer tri štvrtiny všetkých pracovníkov v súkromnej sfére a podieľajú sa zhruba na tretine celkového exportu tovaru a služieb.
Podľa najnovšieho európskeho prieskumu[1], ktorý spoločnosť Mastercard realizovala medzi zakladateľmi malých a stredných podnikov v 18 európskych krajinách, považuje väčšina slovenských podnikateľov súčasné podmienky pre rozvoj biznisu za zložitejšie ako predtým. Takmer štyria z desiatich súhlasia s tvrdením, že nikdy nebolo tak ťažké získať pre firmu financovanie. K ďalším častým problémom patrí neistota pri tvorbe podnikateľského plánu a snaha vybudovať udržateľný biznis bez dostatku informácií, ako na to.
Napriek týmto výzvam však malé firmy na Slovensku dokazujú, že ich prístup k podnikaniu sa mení a modernizuje. Viac ako polovica si uvedomuje potenciál umelej inteligencie, aj keď ju zatiaľ aktívne nevyužívajú. Štyri z desiatich ju ale už používajú pravidelne a potvrdzujú, že im pomáha dosahovať významnú úsporu času či nákladov.
„Slovenskí podnikatelia jasne ukazujú, že sú pripravení inovovať – chcú využívať nové technológie, zlepšovať udržateľnosť a rozvíjať svoje podnikanie zodpovedne. Našou úlohou je pomôcť im prekonať bariéry, ktoré bránia ich rastu – nech už ide o financovanie, znalosti, alebo dôveru v nové nástroje. Práve týmto spôsobom môžu malé firmy posilniť svoju odolnosť a pripravenosť na budúcnosť,“ uzatvára Jana Lvová, generálna riaditeľka spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.
O spoločnosti Mastercard
Mastercard podporuje výkon ekonomík a posilňuje postavenie ľudí vo viac ako 200 krajinách a teritóriách sveta. Spoločne so svojimi zákazníkmi buduje Mastercard udržateľnú ekonomiku, v ktorej dokáže prosperovať každý. Spoločnosť podporuje širokú škálu digitálnych platobných možností, ktoré zaisťujú zabezpečené, jednoduché a chytré transakcie dostupné každému. Vzájomné prepojenie technológií, inovácií, partnerstiev a sietí spoločnosti Mastercard vytvára jedinečný súbor produktov a služieb, ktoré ľuďom, firmám aj verejným úradom umožňujú napĺňať ich maximálny potenciál. www.mastercard.com
O spoločnosti ČSOB
ČSOB je popredná slovenská banka s viac ako 60-ročnou tradíciou. Je jedným z najvýznamnejších a najsilnejších bankových subjektov na slovenskom trhu. Ako univerzálna banka poskytuje služby všetkým klientskym segmentom, a teda retailu, živnostníkom, malým a stredným podnikom, inštitucionálnym aj privátnym klientom. Banka je členom ČSOB Finančnej skupiny, do ktorej patria aj ČSOB Poisťovňa, ČSOB Leasing, ČSOB Advisory, ČSOB Real a ČSOB Nadácia. Portfóliá služieb všetkých týchto spoločností sa spájajú do jedinečnej sféry riešení aj nad rámec bežných finančných potrieb.
O SAPIE[A1]
Slovenská aliancia pre inovatívnu ekonomiku (SAPIE) je najväčšia asociácia združujúca viac ako 200 inovatívnych, technologických a digitálnych spoločností a organizácii. SAPIE podporuje a rozvíja slovenský inovačný ekosystém a digitálnu ekonomiku. Pomáha formovať legislatívu, podporuje prepájanie, zdieľanie vedomostí a posilňuje digitálnu transformáciu malých a stredných podnikov, aktívne sa angažuje v projektoch zameraných na rast a udržateľný rozvoj technologického podnikania.
[1] Štúdiu Future Proofing Europe’s SMEs zadala spoločnosť Mastercard a realizovala nezávislá agentúra Opinium na vzorke 1 830 zakladateľov malých a stredných firiem v 18 európskych krajinách vrátane Slovenska. Na Slovensku sa dopytovania zúčastnilo 70 respondentov.
[A1]Prosím doplnit Vaše boiler plates. Díky.