9 z 10 Slovákov platia v obchode kartou
Prevažná väčšina Slovákov používa na platenie pri nákupoch platobnú kartu. Bezhotovostne niekedy platí 88 % z nich, viac ako dve tretiny (68 %) potom platia väčšinou bezkontaktne. Oproti minulému roku ide o významný nárast zákazníkov, ktorí tento typ karty využívajú. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti MasterCard pri príležitosti vyhlásenia súťaže MasterCard Obchodník roka 2016.
Používanie platobných kariet je dnes pre Slovákov úplne bežné. Platobnú kartu vlastní a aktívne využíva 88 % z nich. Stále väčšej obľube sa pritom tešia najmä bezkontaktné karty. Zatiaľ čo v minulom roku ich vlastnilo 48 % Slovákov, podľa prieskumu spoločnosti MasterCard má a využíva bezkontaktnú kartu už 68 % ľudí. Podiel zákazníkov preferujúcich bezkontaktné platby tak vzrástol o 20 percentuálnych bodov. Tradičnú platobnú kartu, teda kartu bez možnosti bezkontaktnej platby, potom používa každý piaty Slovák.
„Stále narastajúca obľúbenosť bezkontaktných kariet medzi zákazníkmi vyplýva z ich početných výhod oproti tradičným kartám alebo hotovosti. Okrem toho, že značne zrýchľujú proces platenia pri pokladni, nemusia zákazníci pri bezkontaktnej platbe kartu vôbec dávať z ruky,“ hovorí Josef Machala, MasterCard Rewards Program Leader. Platobnú kartu nevyužíva len 15 % Slovákov, z toho 7 % ju nevlastní vôbec. Najčastejšie pritom ľudia uvádzajú, že necítia potrebu kartou platiť, pretože im platba v hotovosti nevadí a považujú ju za prirodzenú.
Používanie bezkontaktných kariet je populárne vo všetkých skupinách obyvateľstva, najčastejšie však medzi vzdelanejšími respondentmi a obyvateľmi veľkých miest (Bratislava, Košice, Žilina). Počet opýtaných, ktorí karty nepoužívajú, je vyšší medzi mladými respondentmi, ktorí zatiaľ nemajú viac vlastných prostriedkov, a obyvateľmi menších sídiel, kde je zrejme menej príležitostí na ich používanie.
Zatiaľ čo predtým ľudia platili kartou najmä za väčšie nákupy, v posledných rokoch stále viac zákazníkov uhrádza bezhotovostne aj menšie sumy. 4 z 5 používateľov kariet (80 %) už v kamenných predajniach platia kartou bez ohľadu na veľkosť nákupu, čo je o niečo viac ako v roku 2015 (77 %). Len za väčšie nákupy platí stále kartou 9 % ľudí – hranica veľkého nákupu je pritom pre väčšinu respondentov 50 €, podobne ako v roku 2015.
Prieskum v novembri 2016 realizovala spoločnosť GfK Czech na reprezentatívnej vzorke 1 500 respondentov internetovej populácie.
Zobrazit Galériu