SAMSUNG_032023 Advertisement SAMSUNG_032023 Advertisement SAMSUNG_032023 Advertisement

Ak sa autonómne autá chcú dostať na verejné cesty, ich výrobcovia musia nájsť spoločnú reč

Technológie
0

V poslednom čase sa veľa hovorí o potrebe „spoločného jazyka“ v oblasti samostatne jazdiacich áut. Automobilka Ford sa nedávno zmienila o štandardizovaných vizuálnych podnetoch, ktoré by autonómne vozidlá mohli použiť na komunikáciu týkajúcu sa chodcov, cyklistov a ďalších vodičov. Medzitým kritici ďalej útočia na päť úrovní autonómnej jazdy, ktoré definovala Spoločnosť automobilových inžinierov, pretože sú príliš široké a potenciálne nebezpečné. Väčšina odborníkov sa však zhoduje v tom, že potrebujeme lepší, jednotnejší spôsob na dohovorenie sa autonómnych vozidiel.

V týchto dňoch sa o to pokúsila spoločnosť RAND Corporation, ktorá pod názvom Meranie bezpečnosti autonómnych vozidiel: vytváranie rámca zverejnila 91-stránkový dokument snažiaci sa zodpovedať pálčivú otázku: Môžu neľútostní súperi nájsť spoločné spôsoby na meranie bezpečnosti, ktoré by boli užitočné pre verejnosť?

V podstate to je prekážka pre každé úsilie o štandardizáciu čohokoľvek v oblasti autonómnej jazdy. Spoločnosti ako Waymo, Tesla, GM, Ford a Uber si budú radšej konkurovať do úmoru, než by hľadali spoločnú reč. Investovali totiž miliardy dolárov do výskumu a vývoja (podľa Brookingovho inštitútu až 80 miliárd dolárov) v nádeji, že získajú čo najväčší podiel na tomto potenciálne až 7-biliónovom biznise.

Počet autonómnych vozidiel, ktoré sú dnes k dispozícii verejnosti, je veľmi malý. Verejné testy sa uskutočňujú v USA, Európe, Rusku a Číne, ale ľudia sú k tejto technológii skôr skeptickí. Najmä po niekoľkých dopravných nehodách niektorí tvrdia, že systém ešte nie je dosť bezpečný na testovanie na verejných komunikáciách.

Paradoxne, RAND vzal na seba úlohu vytvoriť spoločný jazyk pre autonómne vozidlá na žiadosť skupiny Advanced Technology Group spoločnosti Uber, ktorá prevádzkuje flotilu robotických automobilov. Na začiatok RAND vymedzil tri etapy životného cyklu autonómnych vozidiel (AV): vývoj, demonštrácia a nasadenie.

Zvažuje aj mieru bezpečnosti, napr. kolízie, porušenie pravidiel (ako je prejazd na červené svetlo) a nové hodnotenie, tzv. roadmanship, ktoré meria, či je AV „dobrým účastníkom cestnej premávky“. A práve formálna definícia pojmu roadmanship je žiaduca pred verejným testovaním AV.

Zvažovať treba aj to, kde sa vykoná meranie bezpečnosti – či v simulácii, na uzavretej dráhe alebo testovacej ploche, alebo vo voľnej prírode, na verejných cestách, s bezpečnostným vodičom alebo bez neho. Zohľadňovať by sa mali aj rôzne vonkajšie podmienky, ako je geografia, počasie, osvetlenie, značenie ciest a ďalšie faktory.

RAND jemne karhá spoločnosti vyvíjajúce autonómne autá, pretože hovoria o svojich produktoch utopicky. Ich nerealistické tvrdenia o stave blízkom dokonalosti môžu zmiasť predstavu verejnosti o tom, čo AV môžu a nemôžu dosiahnuť. Tvrdenia o tom, že masové nasadenie AV môže znížiť ročný počet smrteľných dopravných nehôd, môže vyvrátiť jediná nehoda, aká sa stala v marci vozidlu Uber, po ktorej verejná podpora autonómnych vozidiel výrazne klesla.

Významnú úlohu pri presadzovaní AV má aj vláda, ktorá musí vypracovať vlastné pravidlá na stimuláciu ich nasadenia. RAND tiež odporúča väčšie zdieľanie údajov medzi spoločnosťami a vládnymi agentúrami – tento návrh sa však zrejme stretne s mlčaním na strane súkromného sektora. Spoločnosti sa totiž zdráhajú zverejňovať svoje údaje zo strachu z prezradenia dôležitých obchodných tajomstiev.

Zdroj: theverge.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články
autonom auto doprava elektrina AI umelá inteligencia kamera foto video buducnost dizajn bezpečnosť technika

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať