SAMSUNG_10 FOLD Advertisement SAMSUNG_10 FOLD Advertisement SAMSUNG_10 FOLD Advertisement

Ako byť správnym digitálnym rodičom

Digitálne zručnosti
0

Rodičia v súčasnosti stoja pred výzvami a príležitosťami, ktoré prinášajú moderné technológie. Smartfóny, tablety, robotické a iné inteligentné hračky či špecializované aplikácie a najnovšie umelá inteligencia, to už nie sú len nástroje na zábavu, ale mnohé z nich sa stávajú prostriedkami na rozvíjanie poznania a kreativity. Výber vhodných technológií dokáže obohatiť detský svet, rozšíriť obzory a učiť hravou formou.

SAMSUNG_10 FOLD7 Advertisement

Úloha digitálneho rodiča

Byť „digitálnym rodičom“ znamená viac než len dohliadať na čas strávený s obrazovkou. Mal by byť pre dieťa sprievodcom a vysvetľovať, ako technológie fungujú a aké majú výhody či riziká. Mal by byť pre dieťa spoluhráčom a tráviť čas pri hrách či aplikáciách spolu s dieťaťom. Takýto prístup je oveľa produktívnejší než mentorovanie, poučovanie či zákazy. Najdôležitejšou úlohou rodiča je dieťa vzdelávať, vyberať preň kvalitný obsah, ktorý podporuje jeho rozvoj, a takisto ho chrániť, teda nastavovať preň hranice a zaisťovať bezpečné prostredie online aj offline.


Android umožňuje pokročilé nastavenie rodičovskej kontroly

Technológie na učenie...

Nielen učitelia v škole, ale aj rodičia by mali využiť, že moderné digitálne nástroje môžu u detí podporovať zvedavosť, kreativitu a samostatné vzdelávanie. K dispozícii je široká ponuka vzdelávacích aplikácií a hier – či už na výučbu jazykov, matematiky, prírodovedných predmetov, alebo programovania a robotiky. Interaktívne učebnice a e-knihy umožňujú čítanie s multimediálnym obsahom, videami a kvízmi. Virtuálna a rozšírená realita dokážu interaktívnym spôsobom priblížiť históriu, vesmír či prírodovedu.

...aj zábavu...

Deti prirodzene hľadajú zábavu a technológie ponúkajú množstvo možností, ktoré môžu byť zábavné aj kreatívne zároveň. Streamingové platformy typu Netflix s profilom Kids, Disney+ či YouTube Kids s filtrovaným obsahom ponúkajú množstvo filmov a zábavných programov pre deti. Veľmi obľúbené sú aj hry primerané veku, ktoré rozvíjajú logické myslenie, napríklad Minecraft Education Edition či rôzne LEGO hry. Aplikácie na kreslenie, skladačky či hudobné aplikácie podporujú fantáziu. Inteligentné hračky, napríklad programovateľné roboty alebo interaktívne stavebnice, spájajú hru s učením. Kľúčom vo všetkých spomínaných aktivitách je spoločné hranie, pri ktorom rodič môže lepšie pochopiť, čo dieťa baví, a usmerniť výber obsahu.


Aplikácie pre deti vo veku 9 - 12 rokov

... nielen virtuálne, ale aj fyzické

Jeden z najefektívnejších spôsobov, ako rozvíjať kreativitu, poznanie i zručnosti v oblastiach prírodných vied, robotiky a programovania, je investícia do technických a robotických stavebníc. Takéto stavebnice umožňujú deťom hravou formou objavovať fascinujúci svet technológií, experimentovať, tvoriť a získavať praktické skúsenosti, ktoré im pomôžu lepšie pochopiť zákonitosti fungovania sveta okolo nás. Pri kúpe technickej či robotickej stavebnice je dôležité zohľadniť vek, zručnosti a záujmy konkrétneho dieťaťa.

Pre mladších školákov (6 – 10 rokov) sú ideálne stavebnice LEGO Education, robotické sety typu Bee-Bot či Ozobot, ktoré umožňujú jednoduché programovanie, sú vhodné na oboznámenie sa s digitálnymi princípmi. Pre starších žiakov sú v ponuke rôzne komplexné stavebnice, napríklad LEGO Mindstorms, Makeblock (mBot, Codey Rocky), alebo súpravy s mikrokontrolérmi Arduino, či Micro:bit, ktoré umožňujú konštruovať vlastné roboty, programovať ich správanie a experimentovať s elektrotechnikou.

Každá stavebnica by mala byť zvolená tak, aby bola pre dieťa výzvou, no aby zároveň nebola príliš náročná, čo by mohlo viesť k strate záujmu. Ideálne je, ak rodič aktívne sleduje pokrok svojho dieťaťa, zapája sa do projektov a pomáha mu rozvíjať jeho záujmy. Jedna z najväčších výhod stavebníc je možnosť spoločnej hry s rodičom. Spoločné stavanie robotov, konštrukcií či programovanie vlastných projektov umožňuje rodičovi nielen sledovať pokrok dieťaťa, ale aj budovať vzťah založený na dôvere a spolupráci. Hraním a tvorivou prácou sa rodič stáva pre dieťa sprievodcom, ktorý vysvetľuje technické princípy, pomáha riešiť problémy a spoločne objavuje nové možnosti.

Moderné stavebnice často umožňujú prepojenie so smartfónom, tabletom či počítačom. Deti môžu ovládať svoje roboty cez aplikácie, testovať vytvorený kód v reálnom čase, využívať multimediálne návody, sledovať pokrok v interaktívnych učebniciach alebo sa zapojiť do online komunít, kde si vymieňajú nápady a projekty.


Aplikácie v Google Play podľa veku

Technológie na bezpečnosť

Deti sú zvedavé, rýchlo sa učia a dokážu si osvojovať nové technológie s veľkou ľahkosťou. Nemusia však vždy vedieť rozpoznať, čo je pre ne bezpečné a čo nie. Internet je plný informácií, interaktívnych hier, videí, ale aj rizík v podobe nevhodného obsahu, kyberšikany, nevyžiadaných kontaktov či internetových výziev. Preto vznikajú špecializované nástroje, ktoré pomáhajú rodičom vytvárať bezpečnejšie digitálne prostredie. Pre každý konštrukčný formát, či už je to smartfón, tablet, alebo PC, a pre každú platformu (Android, iOS, Windows, Mac OS...) sú k dispozícii nástroje umožňujúce zamedzenie prístupu detí k nevhodnému obsahu a sledovanie a obmedzenie času stráveného pri týchto zariadeniach.

Skôr než začneme preberať možnosti týchto nástrojov, treba si uvedomiť, že je to v podstate súboj medzi rodičom a dieťaťom, v ktorom môže uspieť len rodič, ktorý je na určitej úrovni, čo sa týka používania digitálnych technológií. Často nepomôže ani to, že rodič je v tejto oblasti erudovanejší než jeho potomkovia. Veľmi silným súperom pre technológie obmedzujúce prístup k nevhodnému obsahu alebo obmedzujúce čas používania smartfónov, tabletov a notebookov je kolektívne zdieľanie skúseností v rámci triedy či iného kolektívu. V tejto súvislosti si treba uvedomiť, že správne nastavená ochrana má mať dve vrstvy. Prvú viditeľnú, ktorá obmedzuje prístup k obsahu alebo čas používania, a druhú skrytú, ktorej úlohou je monitorovať používanie zariadenia a ukladať záznamy do protokolu. Aj keď sa dieťaťu podarí prekonať obmedzenia detského režimu, rodič si z týchto protokolov dokáže zistiť, či dieťa pristupovalo k vzdelávaciemu alebo nevhodnému obsahu a koľko času pred obrazovkou strávilo. Sú to dôležité informácie na nasmerovanie výchovného úsilia.


Povolenie aktivít pre dieťa

Aj keď sú technické nástroje veľmi efektívne, dôležitým pilierom ochrany detí zostáva dôvera, otvorená komunikácia a pravidelný rozhovor o tom, čo deti na internete robia. Rodičovská kontrola by mala ísť ruka v ruke s edukáciou – deti je vhodné učiť, ako rozpoznať nebezpečenstvo, prečo je potrebné chrániť súkromie a čo robiť v prípade kontaktu s nevhodným obsahom.

Nástroje na ochranu detí môžeme podľa princípu fungovania rozdeliť do týchto skupín:

  • Softvérové filtre a rodičovské aplikácie – umožňujú blokovať nevhodné stránky, filtrovať obsah podľa veku dieťaťa, nastavovať časové limity používania zariadenia alebo aplikácií a monitorovať aktivitu dieťaťa online. Do tejto skupiny môžeme zradiť Google Family Link, Apple Screen Time, Microsoft Family Safety, Qustodio, Net Nanny.
  • Operačné systémy s detským režimom – Android, iOS, Windows aj Mac OS ponúkajú vstavané možnosti nastavenia detského konta a obmedzenia prístupu k určitým funkciám či obsahu.
  • Hardvérové riešenia – inteligentné smerovače (routery) umožňujú filtrovať obsah pre všetky zariadenia pripojené v domácnosti, prípadne blokovať internet v špecifických časových úsekoch.

Ochrana súkromia?

Pre prístup rodiča k obsahu, napríklad k rôznym denníkom a podobne, v smartfóne či inom zariadení by mali platiť rovnaké pravidlá ako pre prístup do zásuvky stola, kde má dieťa uložené súkromné veci, alebo pre prečítanie denníka. Za normálnych okolností by mal rodič dieťaťu dôverovať a tieto hranice „prekročiť“ až pri dôvodnom podozrení na nejaké nekalé aktivity a až po rozhovore s dieťaťom, ktorý nepriniesol očakávaný výsledok. Z právneho hľadiska rodič môže kontrolovať zariadenie dieťaťa, ak je to primerané a v záujme ochrany dieťaťa. Z etického a výchovného hľadiska je však dôležité, aby kontrola nebola vnímaná ako špehovanie, ale ako súčasť dohody a starostlivosti. Prípadná kontrola musí byť primeraná veku dieťaťa a odôvodnená obavami, napríklad o riziko kyberšikany, kontakt s cudzími ľuďmi, pornografiu a podobne.

Resumé

Technológie môžu byť pre deti obrovskou príležitosťou, ak sa správne využívajú. Rodičia by mali hľadať rovnováhu medzi učením, zábavou a bezpečnosťou. To znamená zapojiť sa do digitálneho sveta svojich detí – nie ako kontrolóri, ale ako partneri, ktorí im pomáhajú technológie využívať rozumne a bezpečne. Buďte súčasťou tohto sveta – zahrajte si spolu hru, pozrite video alebo vyskúšajte aplikáciu, ktorú používa. Rozprávajte sa o online zážitkoch a pravidelne sa pýtajte, čo dieťa videlo, čo ho zaujalo alebo vystrašilo. No a, samozrejme, podporujte rovnováhu. Technológie sú užitočné, no nezabúdajte na šport, rodinný čas a hry v reálnom svete.

Úvodný obr. zdroj: freepik.com

Zobrazit Galériu

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať