SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement SAMSUNG_022024C Advertisement

Ako si zlepšiť e-shop / 4. časť: Kategória produktov na e-shope

0

Tento článok je súčasťou ročnej série ­článkov Ako si zlepšiť e-shop, zameraných na budovanie, zlepšenie a pretvorenie e-shopu. V seriáli sa dotkneme filozofických, technických, ale aj dizajnových zlepšení.

SAMSUNG 042024 Advertisement

V poslednom článku sme sa spolu pozreli na rozloženie domovskej stránky, identifikovali najčastejšie prvky na domovskej stránke a definovali ich význam. V tejto časti, ktorá je už 4. pokračovaním série Ako zlepšiť e-shop, ­zanalyzujeme stránku kategórie, identifikujeme dôležité prvky a pozrieme sa na to, aké je podľa štúdií optimálne rozloženie prvkov na stránke kategórie.

Kategória, ak je správne navrhnutá štruktúra webu, môže mať dva dôležité významy. Jeden je očividný, a to filtrovanie a nájdenie toho správneho produktu pre vášho návštevníka. Ten druhý je skrytejší a využívajú ho e-shopy, ktoré viac pracujú so SEO a s platenou reklamou, sú to spádové stránky. Spádové stránky sú dôležitým nástrojom, ktorý v podstatnej a významnej miere dokáže ovplyvniť návštevnosť vášho e-shopu. Čo má teda kategória e-shopu spĺňať na to, aby zodpovedala obom významom? Odpoveď spočíva vo viacerých aspektoch, ktoré spolu prejdeme.

Pre jednoznačnosť a jednoduchosť vysvetlím základnú terminológiu. Filtrácia je možnosť vyberania produktov na základe ich parametrov, napríklad červené tenisky alebo zelené fúriky. Čím viac filtrov si vyberáme, tým špecifickejší výber máme. Ideálne je, ak váš e-shop funguje tak, že sa parametre a filtre automaticky prečisťujú iba na tie, ktoré môžu byť filtrované. To znamená, že ak nemáme na e-shope hnedé tenisky, nebude sa ponúkať možnosť zaškrtnutia si hnedej farby pri teniskách. Karta produktu je jasná. Ide o konkrétny produkt obsahujúci štítky, cenu, skladovú dostupnosť, fotografiu a ďalšie možnosti. Hlavný nadpis alebo H1 element je názov kategórie, ktorý však musí obsahovať aj filtrované parametre. Teda ak je názov kategórie, ktorú má zákazník otvorenú, "tenisky" a má aktívnu filtráciu farba modrá a pohlavie muži, H1 bude obsahovať aj tieto informácie.

Indexovateľnosť a viditeľnosť filtrov

Aby vaša kategória na e-shope splnila oba spomenuté významy, je potrebná správna funkčnosť aj z pohľadu SEO. Kombinácia filtrov musí byť správne interpretovaná aj v URL prehliadača, a teda je ideálne, ak sa všetky parametre nachádzajú v odkaze, oddelené znakom /. V našom systéme Grandus to je napríklad tak, že ak je aktívny filter farba modrá, materiál koža a nachádzame sa v kategórií obuv, URL vyzerá takto: ".../obuv/farba/modra/material/koza". Toto je čistá URL, ktorú chápu aj vyhľadávače a je pre ne indexovateľná a samovýznamová. Možno teda tvoriť spádové stránky (landing pages) jednoducho, len kombináciou filtra. Tieto parametre sa následne zobrazujú aj v H1, a teda v názve kategórie. Vždy ako návštevník mení filtráciu a aktivuje iné parametre, menia sa aj v H1 a v URL.

Tip: Pre Google sa zvykne indexovať iba určitá hĺbka filtrov a kombinácia. Je to pre „crawl budget“, aby sa nám indexovali stránky, ktoré majú najväčší význam, a nie stránky, ktoré sú až príliš špecifické.

Rozloženie prvkov a dizajn

Pri navrhovaní, dizajnovaní a vytváraní e-shopov platí jedno zaujímavé pravidlo, že evolúcia je viac ako revolúcia. Naši návštevníci sú zvyknutí na určité vzorce, ako e-shopy fungujú, a práve preto prílišné experimentovanie môže viesť k zmäteniu návštevníka a de facto k jeho odchodu z e-shopu. Návštevník, ktorý nevie ovládať e-shop, buď odíde, alebo nenájde to, čo sa snaží nájsť. Preto najrozšírenejší a najpoužívanejší model je taký dizajn kategórie, kde sa v ľavej časti nachádza bočný panel, sidebar, ktorý slúži na filtrovanie a špecifikovanie nášho výberu. V horizontálnej časti máme nadpis H1, podkategórie, opis, prípadne bannery a ďalšie elementy a následne produkty. Vrátim sa však k podkategóriám. Rozdiel medzi podkategóriou a filtrom je hlavne v tom, že podkategóriou sa dostávame hlbšie v strome kategórií, naopak, parametrami došpecifikujem aktuálny výber. Toto je pravidlo, ktoré sa snažíme aplikovať pri našich e-shopoch a funguje dobre. Zákazníci nie sú zmätení a funkčnosť e-shopu je očakávaná.

Funkčnosť filtrov a rýchlosť

Filtre by mali podporovať multivýber, aby si potenciálny zákazník mohol vyberať z viacerých variantov produktov. Pre mobil je preferované zobrazenie, ktoré prekryje obrazovku a zobrazí možnosti filtrácií. Vždy zákazníkovi zobrazujeme aktuálne zvolený filter a dávame mu možnosť zrušiť vybrané parametre po jednom alebo všetky naraz. Stránkovanie  odporúčame robiť dvojaké, jedno je štandardné, kde mám stránky a idem na ďalšiu stránku, prípadne vyberám podľa čísla, ale aj nekonečné, kde je tlačidlo load more, ktoré ďalšiu stránku prilepí k aktuálne zobrazovanému obsahu. Pozor však na zmenu stránkovania v URL, aby pri zdieľaní či obnove webovej stránky zostal návštevník na konkrétnej stránke, ktorú prezeral.

Tip: Ak váš e-shop funguje tak, že pri kliknutí na parameter hneď filtruje, využite optimistický prístup k filtru, a to taký, že v momente, keď zákazník klikne na parameter, ten sa označí. Takto sa zabezpečí pocit rýchlosti webu.

Podstránka kategórie je tak ako akákoľvek podstránka na e-shope v podstate veľmi komplexná, obsahuje množstvo komponentov, ktoré môžu ľahko narušiť použiteľnosť. Odporúčam pri návrhu a programovaní mať vždy na pamäti jednoduchosť, použiteľnosť a prehľadnosť. Produkt, ku ktorému sa nedostane vyhľadávač alebo zákazník, je nepredajný a také na e-shope nechceme. Držím palce pri navrhovaní a zlepšovaní dôležitej podstránky vašich e-shopov, a to podstránky kategórie.

PoradÍ Vam expert na e-shopy

Ivan Kopčík je e-commerce konzultant zo spoločnosti For Best Clients, s.r.o., ktorý poskytuje expertné poradenstvo ambicióznym alebo stagnujúcim e-shopom, ktoré si chcú rozšíriť a zmeniť pohľad na ich online biznis. Vďaka viac ako desaťročným skúsenostiam s tvorbou e-shopov dokáže ponúknuť pohľad, ktorý v sebe spája viacero odvetví potrebných na budovanie úspešných e-shopov.

www.forbestclients.com, www.grandus.sk
tel.: 0904 313 492
e-mail: info@forbestclients.com

Foto: freepik / freepik.com

Ivan Kopčík, For Best Clients, s. r. o.

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať