SAMSUNG_10 FOLD Advertisement SAMSUNG_10 FOLD Advertisement SAMSUNG_10 FOLD Advertisement

Analýza XTB: Black Friday sa blíži. Ktoré akcie smerujú nahor?

Tlačové správy
0

Black Friday neznamená len deň zliav – ide o symbolický začiatok najziskovejšieho obdobia pre globálnych predajcov, najmä pre e-commerce platformy. Hoci nie každá značka zažije rovnaký nárast predaja (všetko závisí od produktového mixu a preferencií spotrebiteľov), jedno je isté – online výdavky naďalej rastú a e-commerce prosperuje bez ohľadu na to, ako sa mení správanie zákazníkov. Preto práve toto obdobie roka často prináša akciám spoločností ako Amazon, Shopify, Zalando či Allegro výrazný impulz.

SAMSUNG_10 FOLD7 Advertisement

Kedy je Black Friday 2025 a čo znamená pre investorov?

V roku 2025 pripadá Black Friday na 29. novembra a práve posledný týždeň v mesiaci bude sprevádzať najintenzívnejšia nákupná aktivita pred vianočnou horúčkou. Historicky majú maloobchodné a e-commerce akcie tendenciu prekonávať index S&P 500 počas týždňov pred aj po Black Friday – ide o trend, ktorý obchodníci sledujú každý rok.

Počas nákupnej sezóny v roku 2024 vzrástol globálny online predaj medziročne približne o päť percent, pričom dosiahol viac ako 74 miliárd USD. V samotných USA stúpol o viac ako 10 percent na 10,8 miliardy USD. Podľa Kepler Analytics zaznamenal týždeň Black Friday 2023 v priemere o 93 percent vyšší maloobchodný predaj ako bežný týždeň. Ukazuje to pozoruhodný nárast spotrebiteľského záujmu.

Čo to znamená pre Wall Street a e-commerce akcie?

Pre investorov je Black Friday viac než len nákupná horúčka – je to reálny ukazovateľ dôvery spotrebiteľov. Silné dáta o výdavkoch môžu zvýšiť očakávania pre zisky v štvrtom štvrťroku naprieč maloobchodným a technologickým sektorom, najmä pre spoločnosti s výrazným podielom online predaja.

Minulý rok Mastercard SpendingPulse uviedol, že celkový maloobchodný predaj vzrástol medziročne o 3,5 percenta, zatiaľ čo online predaj vystrelil o 14,6 %. Tento rozdiel jasne ukazuje, kam smeruje rastový impulz – do digitálneho obchodu.

Čo očakávať v roku 2025?

Podľa analytikov Bain & Company by víkend od Black Friday po Cyber Monday v USA mohol predstavovať približne deväť percent celkových sviatočných maloobchodných výdavkov, pričom sa očakáva medziročný nárast predaja o približne 11 percent – čo naznačuje silnú nákupnú sezónu. Online predaj počas Black Friday 2025 v USA by mohol dosiahnuť približne 12 miliárd USD. Globálne by celkové výdavky v e-commerce počas posledného novembrového týždňa mohli vzrásť o osem percent medziročne (po zohľadnení inflácie), čo predstavuje približne 80 miliárd USD (oproti 74,4 miliardy USD v roku 2024).

Kto z toho získa najviac?

Za posledné desaťročie vybrané e-commerce akcie konzistentne prekonávali index S&P 500 pred aj po Black Friday. Ak sa história zopakuje, giganti ako Amazon, Shopify, Allegro a Zalando by mohli byť opäť medzi veľkými víťazmi sezóny. Podporiť ich môže globálny apetít spotrebiteľov a neustály rast digitálneho obchodu.

 

Graf: Priemerná výkonnosť retailových značiek Amazon, Zalando, Shopify a Allegro počas obdobia Black Friday za uplynulých 10 rokov

Zdroj: XTB Research

Sezónnosť a maloobchodné akcie

Za posledných 20 rokov maloobchodné akcie vytrvalo prekonávali hlavný akciový index – najmä počas 17 dní pred Black Friday. Obchodné modely predajcov ako Macys či Tapestry Inc. im prinášajú väčšie výhody z celej silnej štvrťročnej sviatočnej sezóny ako z jediného dňa. Napriek tomu Black Friday zostáva kľúčovým sezónnym míľnikom.

Graf: Priemerná výkonnosť retailových akcií (top 10) počas 17 dní pred Black Friday


Dáta pokrývajú roky 2004–2024. Zdroj: XTB Research.

Výkonnosť po Black Friday

Ešte tri týždne po Black Friday majú maloobchodné akcie zvyčajne tendenciu prekonávať trh, no rozdiel sa začína zmenšovať. Od začiatku novembra stojíme na prahu najlepšieho sezónneho okna pre maloobchodné a e-commerce akcie. Čiastočne ide o efekt tzv. „Santa Rally, ale hlavný dôvod je jasný: tieto akcie poháňa nákupný ošiaľ darčekov.

Graf: Priemerná výkonnosť retailových akcií (top 10) počas 16 dní pred a 21 dní po Black Friday

Dáta pokrývajú roky 2004–2024. Zdroj: XTB Research.

E-commerce platformy ako hlavní víťazi

Ktoré akcie by tento rok mohli získať najviac? Zamerali sme sa na e-commerce platformy, pretože tie najpriamejšie pociťujú nárast objemov, aj keď sa menia spotrebiteľské trendy.

  • USA: Amazon.com Inc. a Shopify Inc. – obrovská škála a globálny dosah.
  • Európa / stredná a východná Európa: Zalando a Allegro – menej oceňované investormi, no s potenciálom sezónneho rastu v roku 2025.

Zatiaľ čo Amazon a Shopify sú už vnímané ako stabilní hráči, európska dvojica s výrazne nižším ocenením môže byť čiernym koňom tejto sezóny. Okrem čistých e-commerce platforiem by mohli profitovať aj spoločnosti ako Nike, Inc.. Jej kanál D2C (direct-to-consumer) má počas Black Friday vrchol sezóny; silný online rast, sila značky a rozšírenie omnichannel modelu z nej robia atraktívny príbeh. Podobne možno sledovať zaujímavý potenciál rastu aj v prípade Levi Strauss & Co. či LOréal S.A..

Grafy akcií

Amazon (AMZN.US, D1)

Amazon ukončil skvelý tretí štvrťrok a opäť dokázal, že veľkosť nemusí brzdiť rast. Napriek tomu, že ide o jednu z najväčších spoločností na svete, tržby rástli dvojciferným tempom a ziskovosť prekonala očakávania Wall Street. Firma vydala pozitívny výhľad na štvrtý štvrťrok, čo naznačuje, že sviatočné obdobie by mohlo byť ďalším rekordným.
Z technického hľadiska sa cena akcie stiahla z historických maxím a testuje zónu prelomenia po výsledkoch okolo 242 USD, čo sa zhoduje s maximom z januára 2025. Táto hodnota môže pôsobiť ako silná zóna dopytu pred ďalším rastom. Okolo 255 USD by mohlo dôjsť k výberu ziskov – no celkový trend zostáva rastový.

Zdroj: xStation5

 

Shopify (SHOP.US, D1)

Akcie Shopify nedávno zaznamenali slabšie obdobie – poklesli asi o 10 percent z rekordných maxím. Spoločnosť však zostáva v centre globálneho e-commerce ekosystému – podporuje milióny online obchodov – a sezónnosť by mohla znovu prebudiť nákupný záujem o jej akcie práve v období, keď sa kurz blíži k dolnej línii podpory.
Oživenie z tejto zóny by zapadlo do historického vzorca: november a december opakovane patria medzi najsilnejšie obdobia Shopify, poháňané prudkým rastom objemov počas Black Friday a Cyber Monday.

Zdroj: xStation5

Allegro (ALE.PL, D1)

Allegro zostáva silným hráčom e-commerce v strednej a východnej Európe – pôsobí v Poľsku a okolitých krajinách, ktoré zaznamenávajú v posledných rokoch robustný rast HDP a súkromnej spotreby.
Klesajúce úrokové sadzby Národnej banky Poľska a stabilný rast reálnych miezd môžu vytvoriť ideálne prostredie pre oživenie spotrebiteľskej aktivity a tým prospieť Allegru.

Technicky akcia bráni kľúčovú zónu podpory okolo 34 PLN, definovanú 200-dňovým EMA (exponenciálny kĺzavý priemer označený červenou líniou). Úspešné odolanie by mohlo potvrdiť návrat býčieho trendu v CEE retail tech sektore.

Zdroj: xStation5

 

Zalando (ZAL.DE, D1)

Zalando, kedysi obľúbenec európskeho trhu, sa od roku 2021 trápi a nedokázalo zvrátiť dlhodobý pokles. Napriek tomu si firma udržiava silnú pozíciu značky v európskej online móde, obsluhuje milióny zákazníkov a má robustnú logistickú sieť. Black Friday by mohol pôsobiť ako katalyzátor obratu trendu: akékoľvek náznaky zlepšenia objemu objednávok alebo marží by mohli spustiť krátkodobý rast po viacerých kvartáloch poklesu. Investori často znovuobjavujú Zalando počas sezónnych vrcholov – a tento rok nemusí byť výnimkou.

Zdroj: xStation5

 

Nike (NKE.US, D1)

Akcie Nike klesli pod svoj 200-dňový exponenciálny kĺzavý priemer, čím obnovili fázu prudkého poklesu, no príbeh značky sa zďaleka nekončí. Spoločnosť vstupuje do obdobia Black Friday s potenciálom prekvapiť z hľadiska sentimentu aj fundamentov.
Historicky je Black Friday obdobím rekordného D2C (direct-to-consumer) predaja cez Nike.com a aplikáciu SNKRS. Tento omnichannel model – spájajúci online dosah, silu značky a exkluzivitu produktov – ďalej zlepšuje marže eliminovaním sprostredkovateľov.
Zaujímavosťou je aj očakávané rozhodnutie Najvyššieho súdu USA v januári 2026 o zmenách v colnej politike, ktoré ohlásil Donald Trump. To by mohlo zvýhodniť spoločnosti s vysokou expozíciou voči dovoznému clu, čím by sa zlepšila aj ziskovosť Nike. So silnou značkou a sezónnym vetrom v chrbte môže akcia čoskoro opäť získať pôdu pod nohami.

Zdroj: xStation5

 

O spoločnosti XTB

XTB umožňuje ľuďom na celom svete zhodnocovať svoje peniaze inteligentnejšie a bezpečnejšie. Naša investičná aplikácia pomáha viac ako 1,7 miliónu ľudí dosahovať ich finančné ciele. Klienti môžu investovať do akcií a ETF, vytvárať si personalizované investičné plány a obchodovať s CFD na indexy, meny, komodity a kryptomeny. Zároveň môžu zarábať na neinvestovaných prostriedkoch, platiť online i v kamenných obchodoch a vyberať peniaze z bankomatov v rôznych menách cez eWallet.

Aplikácia XTB je obľúbeným miestom pre investovanie, analýzy a vzdelávanie. Ponúkame rozsiahlu knižnicu vzdelávacích materiálov, videí, webinárov a kurzov, ktoré pomáhajú klientom stať sa lepšími investormi bez ohľadu na úroveň skúseností. Náš zákaznícky servis je dostupný v 20 jazykoch, 24 hodín denne, 5 dní v týždni – prostredníctvom e-mailu, chatu alebo telefónu.

S 13 zastúpeniami po celom svete je XTB dôveryhodným zamestnávateľom pre viac ako 1 200 ľudí, pričom viac ako 40 percent z nich sa venuje inováciám v našich investičných technológiách. XTB vznikla v roku 2004 v Poľsku a je technologicky orientovanou spoločnosťou regulovanou viacerými autoritami po celom svete, vrátane Poľskej komisie pre finančný dohľad, Cyperskej komisie pre cenné papiere a britského Úradu pre finančné správanie (FCA). Od roku 2016 je spoločnosť kótovaná na Varšavskej burze.

Finančné nástroje, ktoré XTB ponúka, sú rizikové. Investujte zodpovedne.

Zobrazit Galériu

XTB

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať