PMI_092022 PMI_092022 PMI_092022

Anketa: Metaverzum

0

1. Aký obchodný potenciál má podľa vás metaverzum pre firmy? 
2. Akú pridanú hodnotu získa zákazník v rámci metaverza?
3. Neobávate sa prílišnej virtualizácie a odtrhnutia ľudí od reálneho sveta?


Martin Horváth, šéf inovačného centra 365.bank

1.Otázkou je, v akom čase. Aktuálne mimo gamingu a zábavného priemyslu neexistuje veľa konkrétnych úspešných retailových obchodných príkladov. Gaming & zábavný priemysel však vychovávajú generáciu, pre ktorú už metaverzum bude prirodzenou súčasťou života (Roblox, Minecraft) a bude očakávať, že značky budú poskytovať produkty a služby vo virtuálnom prostredí. Bolo by preto chybou, keby značky neexperimentovali v prostredí metaverza a nesnažili sa zodpovedať aktuálne a budúce požiadavky zákazníkov vo virtuálnom prostredí. Príkladom je Electronic Beats event usporadúvaný v Robloxe od skupiny Deutsche Telekom.

2. Metaverzum je prostredie, ktoré má zákazník vždy a všade dostupné cez svoju elektroniku, či už je to smart­fón, alebo čoraz rozšírenejšie VR okuliare. Preto ak značka nájde spôsob, ako sa do tohto prostredia dostať, zákazník môže ťažiť z výrazne väčšej dostupnosti produktov a služieb v prostredí, ktoré sa mu stáva prirodzenejším. 

3. Aj v metaverze vie značka poskytnúť ľudský zážitok. Pri virtualizácii pobočiek vo virtuálnej realite vie zákazník komunikovať ohľadom produktov a služieb v pohodlí domova v prostredí virtuálnej reality blízkej značke a zároveň absolvovať ľudský rozhovor. Je to, naopak, možnosť priblížiť obsah vizuálnou formou, ktorý napríklad call centrá alebo služby webchat nevedeli poskytnúť.


Petra Novotná, šéfka marketingu Slovak Telekom 

1. Metaverzum je pomerne nový buzzword, ale aj napriek tomu už vieme, že jeho potenciál je obrovský. Rozprávame sa o úplne nových možnostiach predaja, zlepšovania zákazníckej skúsenosti a interakcie so zákazníkmi, o nových možnostiach zábavy, brandingu a marketingu, dokonca aj vytvárania vlastných svetov – podobne ako sme to urobili teraz v apríli, keď sme na Robloxe otvorili svoje virtuálne mestečko a zorganizovali v ňom celosvetový hudobný festival. Je toho skutočne veľa, zároveň určite platí, že táto technológia je ešte len na začiatku a jej reálny potenciál ešte len začíname objavovať.  

2. Metaverzum je jednoducho ďalší kanál, ktorý umožní vzájomné prepojenie komunít, čo prirodzene zahŕňa aj spojenie firiem so zákazníkmi. Možno to znie ako utópia, ale po analógie nemusíme chodiť ďaleko – dnes s nami napríklad zákazníci bežne komunikujú cez Messenger, ale v prvých rokoch existencie Facebooku by to znelo pomerne bizarne.  
 
3. Vôbec nie. Verím, že ľudia v sebe majú prirodzene zakódovanú potrebu reálnej medziľudskej interakcie, ktorú žiadna technológia nenahradí. Aj posledné dva roky nám ukázali, že technológie nám na jednej strane umožnili skokovo zefektívniť to, ako dnes pracujeme, ako nakupujeme a ako sa vzdelávame, no na druhej strane aj tieto technológie a ich úloha v našich životoch majú svoje hranice, ktoré vedome nechceme prekračovať. Osobne napríklad považujem za veľmi praktické absolvovať pracovné stretnutie cez videohovor, vďaka ktorému nemusím štartovať auto a presúvať sa cez pol mesta, ale rodinnú oslavu alebo šport radšej zažijem v tom fyzickom svete. A verím, že väčšina ľudí to pociťuje podobne.  


Ľudovít Cibulka, Innovation Development Manager, TATRA BANKA

1. Metaverzum predstavuje pre firmy digitálny priestor, v ktorom môžu propagovať svoje produkty a služby. Je to zaujímavý priestor najmä pre spoločnosti s globálnym dosahom, keďže tie potrebujú investovať do globálneho marketingu na rôznych platformách. No pri správnom marketingovom koncepte to môže byť zaujímavá platforma aj pre lokálne značky. V aktuálnom stave rozvoja metaverza je obchodný potenciál primárne v reklame a v prípade niekoľkých firiem v predaji obsahu NFT. Môžeme tu nájsť paralely so sociálnymi sieťami, ktoré počas mnohých rokov svojej existencie často menili a upravovali ponuku svojich služieb tak, aby prilákali a udržali čo najviac používateľov. Rovnako aj metaverzum sa neustále vyvíja a tieto zmeny ovplyvnia to, ako sa tam firmy budú chcieť v budúcnosti prezentovať.
 
2. Podobne ako sociálne siete metaverzum je ďalšia digitálna platforma, ktorá sprostredkúva svojim používateľom unikátny digitálny zážitok a zároveň dáva firmám priestor, kde môžu propagovať a predávať svoje produkty a služby. Výhodou pre používateľa je možnosť vytvorenia vlastnej digitálnej identity a unikátny virtuálny svet, kde môže interagovať s inými používateľmi veľmi podobne ako v skutočnom svete. Dá sa povedať, že je to prirodzená evolúcia počítačových hier a sociálnych sietí s tým, že metaverzum spája to, čo majú používatelia najradšej v oboch svetoch.

3. V aktuálnom stave platforiem metaverza ešte nevieme celkom presne predpovedať, kam sa budú uberať. Stav, ako sme mohli vidieť vo filme Ready Player One, sa veľmi pravdepodobne nedá očakávať v najbližších rokoch, a to hlavne pre technologické obmedzenia. Rovnako ako pri sociálnych sieťach aj v prípade úspechu metaverza môžu byť dopady na spoločnosť rôzne.

Zobrazit Galériu

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať