SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement

Metaverzum prichádza, no svet naň nie je pripravený

0

Prichádza metaverzum. Kedysi to bola sci-fi fantázia, technologický pokrok ho však natoľko priblížil k realite, že sa treba zamyslieť nad jeho dôsledkami.

V metaverze môže používateľ vytvoriť digitálneho avatara, podobného postave vo videohre. Očami svojho avatara by mohol zažívať digitálnu realitu rovnako aktívnu a pútavú ako tá fyzická. Niektorí futuristi veria, že čoskoro by sme tam mohli absolvovať návštevy lekára alebo vyučovacie hodiny.

Hoci metaverzum môže spôsobiť revolúciu v práci a zábave, treba byť obozretný pred nebezpečenstvami, ktoré sa objavia, ak si podmaní každodenný život. Virtuálne prostredie bude podporovať dezinformačné kampane, špionáž a sledovanie. Boj o kontrolu nad fyzickou infraštruktúrou metaverza by mohol vyostriť globálne konflikty. A nadnárodná povaha metaverza, kde sa hranice zo skutočného sveta stávajú oveľa menej relevantnými, by mohla spôsobiť revolúciu v spôsobe, ako jednotlivci vnímajú národné štáty a ako s nimi komunikujú. Neschopnosť predvídať tieto dôsledky môže ohroziť svetový poriadok.

Letmý pohľad na metaverzum sa nám dnes naskytuje všade. Virtuálne koncerty priťahujú rekordné publikum, špičkoví dizajnéri predávajú virtuálnu módu a hranie hier sa stalo zdrojom obživy pre ľudí na celom svete. Azda najbližšie k plnohodnotnému metaverzu majú imerzívne hry ako Fortnite, Minecraft a Roblox, kde sa hráči môžu stretávať, nakupovať a zúčastňovať sa na podujatiach vo virtuálnom svete.

Už teraz existujú dôkazy, že online hry pre viacerých hráčov môžu umožniť šírenie dezinformácií a konšpiračných teórií. Hráči môžu používať komunikačné nástroje v hre na šírenie fám alebo „falošných správ“ a zameriavať sa na ostatných ťažko sledovateľnými spôsobmi.

Metaverzum by mohlo umožniť motivovaným režimom alebo extrémistickým skupinám zájsť ešte ďalej. Imerzívne vrstvy textu, hlasu a vizuálov vo virtuálnych prostrediach by poskytli nové, veľmi presvedčivé spôsoby šírenia zavádzajúceho alebo extrémistického obsahu.

V prostrediach, kde môžu byť jednotlivci zastúpení pseudonymnými avatarmi, bude ešte ťažšie vedieť, komu dôverovať, pokiaľ ide o citlivé informácie. To by mohlo pripraviť pôdu pre novú éru špionáže.

Digitálnu špionáž už využili desiatky krajín na získanie prístupu ku komerčnému duševnému vlastníctvu, patentovanej vojenskej technológii a osobným a finančným informáciám. Metaverzum zahŕňajúce takmer všetky aspekty života (prácu, vzťahy, aktíva, identitu) by mohlo poslúžiť na manipuláciu odkiaľkoľvek z celého sveta.

Krajiny a korporácie zrejme budú môcť využiť metaverzum na sofistikovaný dohľad. Niektoré štáty už teraz používajú technológiu rozpoznávania tváre na monitorovanie správania jednotlivcov. Firmy ju využívajú napríklad na odblokovanie zariadení alebo animáciu v reálnom čase. Integrácia s metaverzom môže spôsobiť, že problémy s ochranou súkromia budú všadeprítomnejšie. Táto technológia by sa mohla ľahko použiť na sledovanie ktoréhokoľvek účastníka na celom svete.

Dokonca aj fyzická infraštruktúra metaverza bude zrejme predstavovať nové zraniteľné miesta. Funkčnosť metaverza bude podporovať sústava hardvéru, počítačových sietí a platobných nástrojov. Krajiny, ktoré budú mať kontrolu nad týmito technológiami, budú disponovať významným medzinárodným vplyvom, rovnako ako dnes krajiny, ktoré ovládajú napríklad dopravné trasy alebo dodávky ropy.

Čína by mohla efektívne kontrolovať chrbticu metaverza v mnohých kútoch sveta vďaka iniciatíve Digitálna hodvábna cesta (Digital Silk Road), ktorá financuje telekomunikačné systémy niektorých krajín. Taiwan, ktorý dominuje v polovodičovom priemysle, sa pravdepodobne stane ešte dôležitejším pilierom na globálnej scéne.

Navyše fyzická infraštruktúra bude citlivá na hackerské útoky a prerušenia dodávateľského reťazca. Ľuďom, ktorí vlastnia majetok, zarábajú si na obživu a udržiavajú komunity v metaverze, môže nedostatok hardvéru alebo výpadky služieb ohroziť živobytie alebo podkopať sociálnu stabilitu.

Napriek všetkým týmto hrozbám môže metaverzum zmeniť globálne dianie aj k lepšiemu. Napríklad medzinárodná diplomacia sa môže jednoducho viesť na virtuálnych ambasádach. Menšie, menej silné národy sa môžu ocitnúť v rovnejších podmienkach, môžu sa lepšie zapojiť do globálnych záležitostí.

Virtuálne prostredia môžu byť sľubné pre aktivistov vzdorujúcich digitálnemu autoritárstvu. Na Minecrafte objavila organizácia Reportéri bez hraníc necenzurovanú knižnicu, kde používatelia mohli vidieť obsah od disidentských autorov, ktorý bol v jednotlivých krajinách cenzurovaný. Metaverzum teda môže priniesť nový prísľub slobody a transparentnosti naprieč hranicami.

Dôsledky metaverza však môžu byť ešte radikálnejšie. Ak sa stane takým všeobsiahlym, ako niektorí predpovedajú, môže podporiť virtuálne komunity, siete a ekonomiky, ktoré presahujú hranice a národné identity. Jednotlivci sa jedného dňa môžu identifikovať primárne s decentralizovanými autonómnymi organizáciami s vlastnými kvázi zahraničnými politikami, založenými na metaverze. Takýto prechod by mohol vyžadovať zmenu koncepcie geopolitických záležitostí od základov.

ZDROJ: english.aawsat.com, foto: freepik - www.freepik.com

 

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať