
Autonómny kamión bez šoféra jazdí po ceste aj koľajniciach
Nákladné vozidlo, ktoré sa vie pohybovať po železnici aj diaľnici, štartuje v roku 2025 na trati v Kalifornii. Vozidlá pre dvojitý režim – schopné jazdiť po cestách aj železničných tratiach – nie sú novinkou. Myšlienka takýchto „duálnych“ vozidiel sa skúmala už pred vyše storočím. V roku 2025 však prichádza autonómna revolúcia: startup z amerického Utahu pripravuje pilotný projekt, v ktorom jeho autonómne cestno-železničné vozidlo vyrazí na historickú trať prezývanú Skunk Train v Kalifornii.
Zdroj Foto: Glid Technologies
Firma Glid Technologies zo Salt Lake City sa spojila so spoločnosťou Mendocino Railway, aby integrovala svoj Glider M – hybridné vozidlo schopné jazdiť po ceste aj koľajniciach – na 40-míľovú historickú a nákladnú trať medzi mestami Willits a Fort Bragg v Kalifornii. Testovať sa bude aj plne autonómna verzia tohto vozidla. Cestno-železničné vozidlá (tzv. hi-rail vozidlá) sa bežne využívajú napríklad pri prevoze materiálu, v stavebníctve infraštruktúry či pri údržbe sietí a tiesňových zásahoch.
Podľa webu Glid to vyzerá, že firma sa teraz sústreďuje čisto na prepravu nákladu – od vyťažených surovín a poľnohospodárskych produktov až po odpad a vojenskú techniku. O futuristickom prototype Glider od Glid kolujú zatiaľ najmä vizualizácie a otázniky, či je také vozidlo reálne funkčné. Podľa firmy ide o plošinové vozidlo bez kabíny pre vodiča, ktoré pripomína iba pojazdnú platformu s kolesami. Napriek tomu vraj dokáže niesť plno naložený náves kamióna s hmotnosťou až 6 000 kg po bežnej vozovke.
Následne sa vie presunúť na koľajnice a po železnici uháňať rýchlosťou až 29 km/h. Glid uvádza, že jej softvérový balík umožní, aby sa tieto duálne vozidlá správali autonómne na cestách, a po prechode na koľaj ich bude možné ovládať na diaľku. Vozidlo je naprogramované tak, aby sa samo pripojilo ku štandardnému čapu návesu a zadnej náprave prívesu, a potom prešlo z firemného parkoviska priamo na koľaje – bez potreby vodiča.
Zdroj Foto: Glid Technologies
Po koľaji sú vozy monitorované a riadené ľuďmi z centrálneho dispečingu. Autonómny model Glider bude plne elektrický. Popri ňom firma vyvíja aj Glider M Alpha, biodieselový hybrid pre cestu i trať, určený práve na spomínanú kalifornskú trasu. Startup tvrdí, že za posledné štyri roky už prešiel s vozidlami bez vodiča vyše 200 míľ bez incidentu.
Zdroj Foto: Glid Technologies
Napriek tomu ide zatiaľ o opatrný pilotný projekt – v kabínach budú spočiatku bezpečnostní vodiči, ktorí dohliadnu na technológiu. Firma Aurora, prevádzkujúca tieto kamióny, však plánuje, že po úplnom spustení komerčnej služby už v nákladných autách nebudú žiadni šoféri. Ak sa tento projekt osvedčí, bezvodičové kamióny sa môžu stať bežnou súčasťou dopravy nielen v Texase, ale možno aj v ďalších štátoch či v zahraničí.
Zdroj: NewAtlas.com
Zdroj Foto: Glid Technologies
Zobrazit Galériu