
BMW XM : Osem valcov + elektrina, na prvý dotyk
Značka BMW M GmbH v tomto roku oslavuje svoje 50. narodeniny a dala si k nim veľmi zaujímavý darček. Novú interpretáciu konceptu Sports Activity Vehicle (SAV), model BMW XM. Ten je prvým originálnym výtvorom divízie BMW M od legendárneho BMW M1 a my sme mali možnosť vyskúšať si ho pri prvých jazdách.
Na úvod zopár technických špecifikácií, aby sme vedeli, s čím máme do činenia. Nový BMW XM je plug-in hybrid so systémovým výkonom až 480 kW a krútiacim momentom 800 Nm. Pohon zabezpečuje kombinácia novo vyvinutého 4,4-litrového benzínového osemvalca V8 s najmodernejšou technológiou M TwinPower Turbo s výkonom 360 kW a elektromotor s výkonom 145 kW. Výkon sa prenáša na všetky kolesá prostredníctvom osemstupňovej automatickej prevodovky M Steptronic. Pri pohotovostnej hmotnosti 2 700 kilogramov vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,3 s, maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h, v prípade voliteľného balíčka M Driver až na 270 km/h.
Vozidlo je vybavené akumulátorom s kapacitou 29,5 kWh, z ktorej sa využíva 25,7 kWh. To je kapacita, ktorú sme predtým vídali skôr pri elektromobiloch, BMW však, žiaľ, podcenilo nabíjanie, ktoré je jednofázové s výkonom iba 7,4 kW, takže na nabitie si počkáte takmer 4,5 hodiny. To v podstate vylučuje možnosť, že by ste si auto dobili počas zastávky na dlhšej trase, takže celkový efekt plug-in hybridu pri dlhých cestách bude iba ten, že vozíte zbytočne ťažký akumulátor. Výrobca udáva elektrický dojazd na úrovni 82 - 88 km podľa WLTP, to však budeme môcť overiť až pri štandardnom redakčnom teste.
Keďže ide o jubilejný model, výrobca prichádza s naozaj extravagantným dizajnom, ktorý si na ceste určite nepomýlite. Výrazná predná časť s rozdelenými svetlometmi v štýle luxusných modelov BMW, osvetlenou prednou maskou, v našom prípade so zlatým lemom, a veľkými ľadvinkami prívodu vzduchu vyzerá majestátne a vyzývavo.
Bočný pohľad s pásom v zlatej farbe dopĺňa zlaté akcenty integrované do prednej a zadnej časti vozidla. V zadnej časti karoséria takmer úplne hladko prechádza do plochého zadného okna so stieračom vsadeným do skla. Dynamické zadné svetlá vystupujú z profilu zboku a pokračujú asi do ¼ zadných dverí. Spodnej časti dominuje rozdelený mohutný difúzor orámovaný zlatými akcentmi a štvorica šesťhranných koncoviek výfukov, usporiadaná po stranách nad sebou.
,
Dizajnové orgie pokračujú aj v luxusnom, jazdecky orientovanom kokpite so štandardnými M multifunkčnými sedadlami vpredu a exkluzívnymi M Lounge vzadu. Tie pripomínajú skôr sedenie na gauči ako v aute. Vyhrievané opierky chrbta sa tiahnu až do bokov kabíny a prídavné vankúše poskytujú vysokú úroveň luxusu a pohodlia. Špecialitou je sochársky tvarovaný strop s trojrozmernou prizmatickou štruktúrou a výrazným bočným osvetlením, ktoré vytvára zaujímavý trojrozmerný efekt. Štyri varianty vybavenia a nová vintážna koža pre hornú časť prístrojovej dosky a obloženie dverí. Štandardne je vo výbave 4-zónová klimatizácia a zvukový systém Harman Kardon.
V testovanej výbave bol však špičkový voliteľný systém Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System so stropnými reproduktormi. Štandardne je zahrnutý aj systém BMW IconicSounds Electric, ktorý zvyšuje radosť z jazdy v režime výlučne elektrického pohonu systému M HYBRID. M-špecifický zvuk bol vyvinutý ako súčasť spolupráce skupiny BMW s filmovým skladateľom Hansom Zimmerom.
BMW XM má k dispozícii aj najväčší výber systémov na automatizované jazdenie a parkovanie, aký bol kedy dostupný pre model BMW M. V štandardnej výbave Driving Assistant zahŕňa výstrahu pred kolíziou, výstrahu pred opustením jazdného pruhu, asistent vyhýbania, informácie o rýchlostných obmedzeniach, manuálnu asistenciu rýchlostného obmedzenia a asistent parkovania Plus so spätným asistentom a panoramatickým pohľadom. Voliteľný Driving Assistant Professional pridáva asistent riadenia a jazdných pruhov, adaptívny tempomat, automatický asistent rýchlostného obmedzenia, rozpoznávanie semaforov a aktívnu navigáciu.
Špecifický operačný koncept M s tlačidlom M Hybrid dáva na výber režim jazdy a tlačidlom Setup umožní priamy prístup k nastaveniu pohonu, podvozka, riadenia, brzdového systému, M xDrive a regenerácie. Tlačidlami M na volante si potom môžete prepínať dvojicu individuálne zostavených predvolieb. Tlačidlo M Mode umožňuje konfiguráciu zobrazeného obsahu a zásahov asistenčných systémov podľa želania. Sú k dispozícii nastavenia ROAD a SPORT.
Napriek tomu, že vozidlo používa BMW Curved display, ktorý združuje dvojicu 12,3" a 14,9" displejov pod jedným prehnutým sklom ako na iných vozidlách BMW vyššej triedy, je OS BMW 8 predsa len upravený a viac prispôsobený špecifikám tohto modelu. Grafika hlavného menu je viac expresívna, s ostro rezanými hranami a plochami widgetov a iná je aj grafika head-up displeja. Systém je, samozrejme, pripojiteľný cez aplikáciu My BMW a výborná je aj bezdrôtová integrácia Android Auto a Apple CarPlay. Vozidlo štandardne využíva 5G konektivitu.
Celkovo ponúka BMW XM výnimočnú kombináciu dizajnu a výkonu, ktorá je určená na prilákanie nových skupín zákazníkov k neopakovateľnému pocitu M a vyjadreniu pocitu najvyššej individuality. A aké sú pocity z jazdy? Pri pohľade na výkony systému asi netreba nikoho presviedčať, že ide o špecializované športovo zamerané vozidlo, tak ako sa na rad M patrí. Prvá zaujímavosť, ktorú si všimnete, je oproti bežným BMW nezvyčajné ovládanie automatickej prevodovky. Stupeň D zaradíte posunom páky vpravo, nie dozadu, ako je bežné. Pohyb dopredu a dozadu je vyhradený sekvenčnému radeniu, teda ak na to nevyužívate karbónové pádla pod volantom.
Pohybom doľava zaradíte neutrál a pohybom doľava a vpred R. Jazda autom je naozaj zážitok, ale aj napriek obrovskému výkonu a plug-in hybridnej technike si pri prudkej akcelerácii chvíľočku počkáte na nástup maximálneho výkonu. Podvozok je naladený pomerne tvrdo a hlavne na hrboľatých okreskách ho cítite. Na druhej strane napriek hmotnosti 2,7 t auto výborne sedí v zákrutách. Zvukový prejav je vnútri dosť stlmený výbornou zvukovou izoláciou a vy väčšinou počúvate vygenerované zvuky. Osobne v tom veľký význam nevidím, ale „proti gustu žiadny dišputát“ a niekomu sa to môže páčiť.
Pocit z jazdy je výborný, ale oproti elektromobilom, ako je napríklad BMW iX, je pocit zo zrýchlenia slabší. Pre milovníkov benzínu však BMW XM určite má čo ponúknuť. K spotrebe ani elektrickému dojazdu sa vyjadrovať nebudem, počas niekoľkohodinovej jazdy to nemožno objektívne zhodnotiť, takže na to a ďalšie zvláštnosti a špeciality tohto auta sa pozrieme v redakčnom teste.
BMW XM je trochu rozporuplné auto, ale rozhodne má čím zaujať. Brutálny výkon, exkluzívny, ba až trochu gýčový dizajn, špičkové spracovanie a vynikajúca výbava mnohých potenciálnych používateľov určite nenechajú chladných. A keby výkonu nebolo stále dosť, je k dispozícii ešte verzia BMW XM Label Red!
Cena: od 171 450 eur, testovaný model: 187 697 eur
Výrobca |
BMW |
Model |
XM |
Spaľovací motor |
zážihový osemvalec |
Palivo |
benzín |
Objem (cm³) |
4395 |
Výkon (kW/ pri ot./min) |
360/5400-7200 |
Krútiaci moment (Nm) |
650/1600-5000 |
Prevodovka |
8AT |
Výkon elektromotora (kW) |
145 |
Krútiaci moment elektromotora (Nm) |
280 |
Systémový výkon (kW) |
480 |
Systémový krútiaci moment (Nm) |
800 |
Objem palivovej nádrže (l) |
69 |
Kapacita batérie (kWh) |
29,5(25,7) |
Napätie batérie (V) |
|
Poháňaná náprava |
M xDrive |
Nabíjanie DC typ konektora |
- |
Nabíjanie DC max. výkon (kW) |
- |
Nabíjanie AC typ konektora |
Typ2 |
Nabíjanie AC výkon nabíjačky (kW) |
7,4 |
Podpora 3f AC nabíjania |
1f |
Hmotnosť pohotovostná max. (kg) |
2710 |
Max. rýchlosť (km/h) |
250(270) |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) |
4,3 |
Spotreba podľa výrobcu (l/100 km) |
1,6-1,5 |
Elektrický dojazd podľa výrobcu WLTP (km) |
82-88 |
Zobrazit Galériu