ANTIK_2024 ANTIK_2024 ANTIK_2024

BMW XM : Osem valcov + elektrina, na prvý dotyk

Elektromobilita
2

Značka BMW M GmbH v tomto roku oslavuje svoje 50. narodeniny a dala si k nim veľmi zaujímavý darček. Novú interpretáciu konceptu Sports Activity Vehicle (SAV), model BMW XM. Ten je prvým originálnym výtvorom divízie BMW M od legendárneho BMW M1 a my sme mali možnosť vyskúšať si ho pri prvých jazdách.

Na úvod zopár technických špecifikácií, aby sme vedeli, s čím máme do činenia. Nový BMW XM je plug-in hybrid so systémovým výkonom až 480 kW a krútiacim momentom 800 Nm. Pohon zabezpečuje kombinácia novo vyvinutého 4,4-litrového benzínového osemvalca V8 s najmodernejšou technológiou M TwinPower Turbo s výkonom 360 kW a elektromotor s výkonom 145 kW. Výkon sa prenáša na všetky kolesá prostredníctvom osemstupňovej automatickej prevodovky M Steptronic. Pri pohotovostnej hmotnosti 2 700 kilogramov vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,3 s, maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h, v prípade voliteľného balíčka M Driver až na 270 km/h.

 Vozidlo je vybavené akumulátorom s kapacitou 29,5 kWh, z ktorej sa využíva 25,7 kWh. To je kapacita, ktorú sme predtým vídali skôr pri elektromobiloch, BMW však, žiaľ, podcenilo nabíjanie, ktoré je jednofázové s výkonom iba 7,4 kW, takže na nabitie si počkáte takmer 4,5 hodiny. To v podstate vylučuje možnosť, že by ste si auto dobili počas zastávky na dlhšej trase, takže celkový efekt plug-in hybridu pri dlhých cestách bude iba ten, že vozíte zbytočne ťažký akumulátor. Výrobca udáva elektrický dojazd na úrovni 82 - 88 km podľa WLTP, to však budeme môcť overiť až pri štandardnom redakčnom teste.   

Keďže ide o jubilejný model, výrobca prichádza s naozaj extravagantným dizajnom, ktorý si na ceste určite nepomýlite. Výrazná predná časť s rozdelenými svetlometmi v štýle luxusných modelov BMW, osvetlenou prednou maskou, v našom prípade so zlatým lemom, a veľkými ľadvinkami prívodu vzduchu vyzerá majestátne a vyzývavo.

Bočný pohľad s pásom v zlatej farbe dopĺňa zlaté akcenty integrované do prednej a zadnej časti vozidla. V zadnej časti karoséria takmer úplne hladko prechádza do plochého zadného okna so stieračom vsadeným do skla. Dynamické zadné svetlá vystupujú z profilu zboku a pokračujú asi do ¼ zadných dverí. Spodnej časti dominuje rozdelený mohutný difúzor orámovaný zlatými akcentmi a štvorica šesťhranných koncoviek výfukov, usporiadaná po stranách nad sebou.

,

Dizajnové orgie pokračujú aj v luxusnom, jazdecky orientovanom kokpite so štandardnými M multifunkčnými sedadlami vpredu a exkluzívnymi M Lounge vzadu. Tie pripomínajú skôr sedenie na gauči ako v aute. Vyhrievané opierky chrbta sa tiahnu až do bokov kabíny a prídavné vankúše poskytujú vysokú úroveň luxusu a pohodlia. Špecialitou je sochársky tvarovaný strop s trojrozmernou prizmatickou štruktúrou a výrazným bočným osvetlením, ktoré vytvára zaujímavý trojrozmerný efekt. Štyri varianty vybavenia a nová vintážna koža pre hornú časť prístrojovej dosky a obloženie dverí. Štandardne je vo výbave 4-zónová klimatizácia a zvukový systém Harman Kardon.

 V testovanej výbave bol však špičkový voliteľný systém Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System so stropnými reproduktormi. Štandardne je zahrnutý aj systém BMW IconicSounds Electric, ktorý zvyšuje  radosť z jazdy v režime výlučne elektrického pohonu systému M HYBRID. M-špecifický zvuk bol vyvinutý ako súčasť spolupráce skupiny BMW s filmovým skladateľom Hansom Zimmerom.

BMW XM má k dispozícii aj najväčší výber systémov na automatizované jazdenie a parkovanie, aký bol kedy dostupný pre model BMW M. V štandardnej výbave Driving Assistant zahŕňa výstrahu pred kolíziou, výstrahu pred opustením jazdného pruhu, asistent vyhýbania, informácie o rýchlostných obmedzeniach, manuálnu asistenciu rýchlostného obmedzenia a asistent parkovania Plus so spätným asistentom a panoramatickým pohľadom. Voliteľný Driving Assistant Professional pridáva asistent riadenia a jazdných pruhov, adaptívny tempomat, automatický asistent rýchlostného obmedzenia, rozpoznávanie semaforov a aktívnu navigáciu.

Špecifický operačný koncept M s tlačidlom M Hybrid dáva na výber režim jazdy a tlačidlom Setup umožní priamy prístup k nastaveniu pohonu, podvozka, riadenia, brzdového systému, M xDrive a regenerácie. Tlačidlami M na volante si potom môžete prepínať dvojicu individuálne zostavených predvolieb. Tlačidlo M Mode umožňuje konfiguráciu zobrazeného obsahu a zásahov asistenčných systémov podľa želania. Sú k dispozícii nastavenia ROAD a SPORT.

Napriek tomu, že vozidlo používa BMW Curved display, ktorý združuje dvojicu 12,3" a 14,9" displejov pod jedným prehnutým sklom ako na iných vozidlách BMW vyššej triedy, je OS BMW 8 predsa len upravený a viac prispôsobený špecifikám tohto modelu. Grafika hlavného menu je viac expresívna, s ostro rezanými hranami a plochami widgetov a iná je aj grafika head-up displeja. Systém je, samozrejme, pripojiteľný cez aplikáciu My BMW a výborná je aj bezdrôtová integrácia Android Auto a Apple CarPlay. Vozidlo štandardne využíva 5G konektivitu.   

Celkovo ponúka BMW XM výnimočnú kombináciu dizajnu a výkonu, ktorá je určená na prilákanie nových skupín zákazníkov k neopakovateľnému pocitu M a vyjadreniu pocitu najvyššej individuality. A aké sú pocity z jazdy? Pri pohľade na výkony systému asi netreba nikoho presviedčať, že ide o špecializované športovo zamerané vozidlo, tak ako sa na rad M patrí. Prvá zaujímavosť, ktorú si všimnete, je oproti bežným BMW nezvyčajné ovládanie automatickej prevodovky. Stupeň D zaradíte posunom páky vpravo, nie dozadu, ako je bežné. Pohyb dopredu a dozadu je vyhradený sekvenčnému radeniu, teda ak na to nevyužívate karbónové pádla pod volantom.

Pohybom doľava zaradíte neutrál a pohybom doľava a vpred R. Jazda autom je naozaj zážitok, ale aj napriek obrovskému výkonu a plug-in hybridnej technike si pri prudkej akcelerácii chvíľočku počkáte na nástup maximálneho výkonu. Podvozok je naladený pomerne tvrdo a hlavne na hrboľatých okreskách ho cítite. Na druhej strane napriek hmotnosti 2,7 t auto výborne sedí v zákrutách. Zvukový prejav je vnútri dosť  stlmený výbornou zvukovou izoláciou a vy väčšinou počúvate vygenerované zvuky. Osobne v tom veľký význam nevidím, ale „proti gustu žiadny dišputát“ a niekomu sa to môže páčiť.

Pocit z jazdy je výborný, ale oproti elektromobilom, ako je napríklad BMW iX, je pocit zo zrýchlenia slabší. Pre milovníkov benzínu však BMW XM určite má čo ponúknuť. K spotrebe ani elektrickému dojazdu sa vyjadrovať nebudem, počas niekoľkohodinovej jazdy to nemožno objektívne zhodnotiť, takže na to a ďalšie zvláštnosti a špeciality tohto auta sa pozrieme v redakčnom teste.

BMW XM je trochu rozporuplné auto, ale rozhodne má čím zaujať. Brutálny výkon, exkluzívny, ba až trochu gýčový dizajn, špičkové spracovanie a vynikajúca výbava mnohých potenciálnych používateľov určite nenechajú chladných. A keby výkonu nebolo stále dosť, je k dispozícii ešte verzia BMW XM Label Red!

Cena: od 171 450 eur, testovaný model: 187 697 eur

 

Výrobca

BMW

Model

XM

Spaľovací motor

zážihový osemvalec

Palivo

benzín

Objem (cm³)

4395

Výkon (kW/ pri ot./min)

360/5400-7200

Krútiaci moment (Nm)

650/1600-5000

Prevodovka

8AT

Výkon elektromotora (kW)

145

Krútiaci moment elektromotora  (Nm)

280

Systémový výkon (kW)

480

Systémový krútiaci moment (Nm)

800

Objem palivovej nádrže (l)

69

Kapacita batérie (kWh)

29,5(25,7)

Napätie batérie (V)

 

Poháňaná náprava

M xDrive

Nabíjanie DC typ konektora

-

Nabíjanie DC max. výkon (kW)

-

Nabíjanie AC typ konektora

Typ2

Nabíjanie AC výkon nabíjačky (kW)

7,4

Podpora 3f AC nabíjania

1f

Hmotnosť pohotovostná max. (kg)

2710

Max. rýchlosť (km/h)

250(270)

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

4,3

Spotreba podľa výrobcu (l/100 km)

1,6-1,5

Elektrický dojazd podľa výrobcu WLTP (km)

82-88

 

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

2 komentáre

Nik nepochopil reakcia na: BMW XM : Osem valcov + elektrina, na prvý dotyk

7.6.2023 08:06
Ako vidím tak autor článku nepochopil co ma v rukách. Ja to auto vytvorené diviziou M nikoho kto si ho bude kupovať nezaujíma cena auta alebo vás smiešny záujem o dojazd na elektriku. Dizajn niekomu sa paci niekomu nie to je individuálne aké je to auto pre tých co ho chcú. To isté ako bmw i8.
Reagovať

Hmm reakcia na: BMW XM : Osem valcov + elektrina, na prvý dotyk

1.6.2023 22:06
Vyzrera to ako prerastene prasa... Ten nos je nechutny...
Reagovať

Pridať komentár