SAMSUNG_092021 Advertisement SAMSUNG_092021 Advertisement SAMSUNG_092021 Advertisement

Citroën ë-Jumpy XL Combi / Pre firmu aj pre hotel

0

Čisto elektrické dodávky boli dosiaľ skôr rarita, a ak sa už nejaká objavila, jej typický rys bol malý dojazd, čo ich odsúvalo iba do úlohy mestských rozvozových áut. Citroën ë-Jumpy je jeden zo zástupcov novej generácie týchto vozidiel, prichádza rovno s dvojicou akumulátorov s kapacitou 50 kWh a 75 kWh. My sme mali predĺženú verziu XL s akumulátorom s kapacitou 75 kWh v konfigurácii pre 9 osôb. Vozidlo využíva koncernovú techniku, ktorú poznáme z modelov Peugeot e-208, e-2008, Opel Corsa-e a ďalších. Vďaka tomu tu nájdete rovnaký elektromotor s výkonom 100 kW a krútiacim momentom 260 Nm, ktorý poháňa prednú nápravu. Motor má však iný stály prevod a maximálna rýchlosť je obmedzená na 130 km/h. Rovnaké sú aj možnosti nabíjania s výkonom 100 kW pri DC nabíjaní a 11 kW so vstavanou trojfázovou nabíjačkou. Akumulátor je umiestnený pod podlahou a v našej verzii sa skladá z piatich modulov. Vozidlo je vybavené tepelným čerpadlom a prídavným ohrevom na zabezpečenie kúrenia aj klimatizácie.

Už pri nasadnutí do auta je jasné, že sa tu hralo na cenu, aj keď pohľad do cenníka prezradí, že napriek sparťanskej výbave je časť z nej príplatková. Medzi nadštandardné prvky za príplatok tak patria napríklad automatická klimatizácia, multimediálny systém s navigáciou a podporou Apple CarPlay a Android Auto, ručne ovládané posuvné dvere na oboch stranách, zadné krídlové dvere s presklením, parkovacie senzory, zadná kamera, vyhrievané predné sedadlá a dizajnový balík Look. Vo výbave bol aj obyčajný tempomat. Vďaka výbave sa tak cena auta dostala na 48 304 eur. Ak to porovnám s nedávno testovaným Mercedes-Benz e-Vito Tourer, je to o 31 000 eur menej, aj keď Mercedes ponúka predsa len prepracovanejší interiér, vyššiu výbavu aj vyšší výkon. Citroën v tomto ohľade neoslní, na druhej strane vďaka chýbajúcej výbave, čalúneniu a iba jednoduchým nenastaviteľným sedadlám je vozidlo ľahšie, čo sa priaznivo prejaví na spotrebe aj užitočnom zaťažení. Testovaná 9-miestna verzia je napriek dojazdu až 340 km, ktorý sme reálne dosiahli, vhodná hlavne na krátke transfery, či už pre hotely, organizácie, alebo firmy. Dlhé trate, samozrejme, zvládne, vďaka rýchlemu nabíjaniu aj celkom slušne, ale na takéto účely by som odporúčal verziu maximálne so 7 sedadlami, ktoré poskytujú lepší komfort pre cestujúcich. Okrem dvojitej lavice vedľa vodiča, kde sa pohodlnejšie zvezú iba útlejšie postavy, si totiž veľa komfortu neužijete ani v druhom rade, kde napriek tomu, že máte relatívne dosť miesta, nemáte kam zasunúť špičky nôh, pretože konzoly predných sedadiel sú vyplnené až po podlahu. Na krajných miestach navyše nemáte žiadnu oporu na ruky, keďže ste pomerne ďaleko od dverí a asi v rámci úspor chýbajú aj vrchné držadlá. Cestujúci tak paradoxne majú najväčší komfort v treťom rade. Pomohla by možnosť posunu lavíc v pozdĺžnom smere, ale tá tu, žiaľ, nie je. Vďaka predĺženej verzii je dostatočne veľký aj batožinový priestor, škoda len, že jeho podlaha je rovnako ako v celom aute plastová, a pokiaľ batožinu neupevníte kotviacimi lanami alebo sieťou, bude vám jazdiť po celom aute. Tieto veci, pochopiteľne, vychádzajú z klasických spaľovacích verzií, ale niektoré by boli jednoducho riešiteľné, keby sa výrobcovi chcelo.

Nás však viac zaujíma pohonný systém. Ak ste zvyknutí na dynamickú jazdu na elektromobiloch, na to tu, samozrejme, zabudnite. Sto kilowattov výkonu elektromotora dáva pri viac ako 2300-kilogramovom vozidle iba veľmi vlažnú dynamiku. Pri rozjazde sa síce pocit zrýchlenia dostaví a niekedy dokonca zapištia gumy, ale s pribúdajúcou rýchlosťou sa dynamika vytráca. ë-Jumpy však nemá pretekárske ambície a prioritou je preprava väčších nákladov. Ideálne sú preto jazdy v rámci mesta a po okreskách, kde nie je problém dosiahnuť spotrebu do 18 kWh/100 km, čo je pri takomto aute veľmi dobrá hodnota. Na druhej strane pri diaľničnej rýchlosti sa už výrazne prejavuje vplyv aerodynamiky, ale aj to, že sa motor točí na vrchole svojich otáčok, a tak nie je problém dostať sa na 30 až 38 kWh/100 km. To, samozrejme, rapídne znižuje dojazd a z okreskových 300 – 340 km sa dostávate na 150 – 180 km. Na to však ë-Jumpy určený nie je. Na okreskách som testoval aj jazdu vozidlom zaťaženým 6 osobami, čo bude asi dosť častý scenár (navyše zohnať na vozenie iba tak 9 ľudí nie je jednoduché). Vozidlo si aj v tomto prípade bez problémov poradilo s jazdením v extrémne kopcovitom teréne na trase Vyhne – Banská Štiavnica – Hodruša-Hámre. Do kopca stúpalo bez akýchkoľvek problémov, z kopca zase môžete využiť pomerne výkonnú rekuperáciu po zapnutí režimu B, takže vozidlo možno ovládať iba jedným pedálom. Menšia anomália je, že ak používate tempomat, vozidlo si pri jazde z kopca nedokáže automaticky zaradiť rekuperáciu, aby spomaľovalo. Musíte mať zaradený režim B, potom rekuperáciu využíva. Jazdenie v ë-Jumpy je vcelku príjemné, napriek slabšej dynamike pohon postačuje na všetky bežné situácie. Samozrejme, pri jazdení treba počítať s vyššou hmotnosťou auta, ktorú poznať hlavne pri brzdení. Automatická klimatizácia je výkonná, no je škoda, že má výduchy iba vpredu, takže v zadných radoch nie je jej účinok taký výrazný. Posuvné dvere však obsahujú aj vetracie okienka, čo sa občas môže hodiť. Rovnako sa šetrilo aj na audiu a reproduktory sú umiestnené iba vpredu. Napriek tomu, že auto jazdí potichu, na serióznejšie počúvanie v zadných radoch je to málo. Multimediálny systém je síce jednoduchý, ale dotykový displej je dostatočne kvalitný a vďaka podpore Android Auto a Apple CarPlay, aj keď iba po kábli, možno využívať množstvo ďalších funkcií. Výrobca dodáva aj aplikáciu na diaľkové pripojenie k vozidlu, tá má však k použiteľnosti ešte ďaleko a bude treba na tom popracovať.

Počas testu sme dosiahli celkovú spotrebu 23 kWh/100 km, pričom pri umiernenejšej jazde po okreskách a bez klimatizácie nebol problém sa dostať na 17,8 kWh/100 km. Na 100 kW nabíjačke sa vozidlo nabilo z 10 na 80 % za 38 minút, čo je menej, ako udáva výrobca.

Technické údaje:

Kapacita batérie 75 kWh (využiteľná 68 kWh), poháňaná náprava predná, výkon motora 100 kW, 260 Nm, nabíjanie DC max 100 kW, AC 11 kW 3f, zásuvka CCS, zrýchlenie z 0 na 100km/h 13,3 s, max. rýchlosť 130 km/h, dojazd WLTP 330 km, spotreba WLTP 20,6 kWh/100 km

PLUSY, MÍNUSY:

+ Dojazd nad 300 km, prepravná kapacita, možnosti nabíjania, podpora Android Auto aj Apple CarPlay, jednoduchá obsluha
- Nefunkčná aplikácia pre mobil, klimatizácia aj audio iba vpredu

Cena modelu (EUR s DPH):  41 360 EUR,  testované vozidlo: 48 304 EUR

TESTY:

• Spotreba v teste (kWh/100 km): 23,1
• Dojazd v teste (km): 340
• Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW): 11
• Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW): 50
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 62
• Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW): 99
• Čas nabíjania 10-80 % (min): 37

 

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať