Čo váš softvér hovorí o vašej firemnej stratégii?
Viac, než si myslíte.
SaaS (Software as a Service) čiže model softvéru poskytovaného ako služba cez internet sa profiluje ako hlavný smer vývoja v softvérovom biznise. Opakované výnosy sú mantrou nielen dodávateľov softvéru, ale prirodzene sa tlačia do všetkých odvetví. Sú teda ostatné obchodné modely už mŕtve? Ako to je na Slovensku? Často hovoríme o funkciách systémov a menej o detailoch obchodných modelov. Vnímame dostatočne, že funkcie musia podporovať implementáciu podnikovej stratégie a obchodný model musí byť v zhode s typom podnikovej stratégie?
Zaobstaranie licencií ako kapitálový náklad (CAPEX)
Na základe analýzy účtovných uzávierok možno nahliadnuť do sveta firemného softvéru. V priemere slovenské firmy využívajú, resp. majú zaradený softvér vo výške 2,8 % svojich tržieb. Nad 6 % je to v odvetviach ako IT, vzdelávanie, médiá, účtovníctvo. Pod jedno percento je to napríklad v odvetviach potravinárstvo, spracovanie odpadov a prekvapivo v automotive. V roku 2024 zvýšilo hodnotu svojho softvéru v účtovníctve 14,7 % analyzovaných spoločností. Keď to porovnáme s rokom 2014, je to pokles o 3,9 %. Opačný trend je na úrovni hodnoty – priemerné zvýšenie investícií do softvéru dosiahlo hodnotu 89 342 eur, zatiaľ čo v roku 2014 to bolo 56 729 eur. Po zohľadnení inflácie nárast priemernej hodnoty predstavuje približne 8 %. Zo slovenských spoločností v roku 2024 do licencií softvéru investovalo sumu nad 10 000 eur približne 8,8 %, nad 100 000 eur to bolo 2,2 % a nad 1 000 000 eur to bolo 0,2 % analyzovaných spoločností. Pokles o 21 % za 10 rokov v počte firiem, ktoré zaobstarávajú softvér formou kapitálového nákladu, naznačuje, že tradičný licenčný model má na Slovensku ešte stále svoje miesto.
Prehliadané detaily obchodných modelov v SME spoločnostiach
Pri štandardnom licenčnom modeli, ktorý tu bol s nami posledných 20 rokov, najväčšia váha ceny bola zvyčajne na zakupovaných funkcionalitách. Pri modeloch s mesačnou fakturáciou sa ťažisko ceny posúva smerom k používateľom a automatizácia + robotizácia + AI nám pravdepodobne bude posúvať ťažisko smerom k naceňovaniu transakcií. Pri výbere kľúčového softvéru do firmy, ako je napríklad ERP, treba chápať, akú dynamiku do cenotvorby prinášajú zmeny na úrovni dokupovanej funkcionality, dokupovaných používateľov a dokupovaných firiem. V dnešnej dobe sa napríklad stretávame často s tým, že sa zakladajú samostatné spoločnosti, aby podnikatelia ochránili súbor svojho dlhodobého majetku pri rozširovaní svojich podnikateľských aktivít do viac rizikových činností. Z hľadiska nákladov je dobré vopred vedieť, aký dosah budú mať rôzne typy rozhodnutí. Tu sa dostávame aj k dôvodu, prečo je vhodné urobiť „stres test“ súladu medzi obchodným modelom, zakupovaným softvérom a firemnou stratégiou.
Firemná stratégia, strategická výhoda vs. obchodný model
Systémy ERP sa v spoločnostiach nakupujú s víziu prevádzkovania minimálne v horizonte 10 rokov. Už na 4-ročnom časovom horizonte 20,2 % slovenských firiem narastie tržbovo o 50 % a 7,5 % narastie za 4 roky na dvojnásobok tržieb. Aká je rastová ambícia vašej spoločnosti? Ako veľmi sa zmení charakter spoločnosti, keď narastiete na dvoj alebo štvornásobok aktuálnej veľkosti? Dôsledky rastu budú významne rozdielne podľa toho, či hovoríme o firme poskytujúcej služby, alebo napríklad o veľkoobchode. Ďalší rozmer je charakter strategickej výhody, ktorú chcete dosiahnuť – je to nákladové líderstvo alebo diferenciácia? Ste v strede „pelotónu“ alebo už šprintujete v súboji o prvé miesto? Aj cez optiku týchto skutočností by ste mali určovať preferovaný obchodný model nakupovaného riešenia. Téma sa nedá extrémne zjednodušiť, ale nadhodím dve možné úvahové línie. Keď bojujete o každý komponent konkurencieschopnosti vo finálnom súboji o prvenstvo na trhu, je pravdepodobne efektívnejšie nechať si vylaďovať vaše „on-prem“ riešenie so štandardným licenčným modelom CAPEX. Keď chcete z dlhodobého hľadiska minimalizovať náklady na prevádzku a ťažíte zo štandardizovaných procesov, zvažujte výhody cloudových modelov SaaS.
Tak kde sa vidíte vy? A kto a ako vám pri tom má pomôcť?