Debut unikátnej technológie magnetického pohonu lietadiel eVTOL
Na parížskom leteckom veľtrhu spoluzakladatelia spoločnosti MagLev Aero predstavili svoj najmodernejší pohonný systém pre elektrické lietadlá s vertikálnym vzletom a pristátím (eVTOL), ktorý využíva zvláštny zdroj energie: magnety. Maglev (skratka pre magnetickú levitáciu) je pomerne bežný pohonný systém, ktorý sa často používa na pohon vysokorýchlostných vlakov. Spoločnosť MagLev Aero však pracuje na jeho využití v lietadlách eVTOL a na svoju technológiu už získala viac ako 20 patentov.
Startup oznámil vývojové partnerstvo so spoločnosťou GE Additive AddWorks, poradenskou spoločnosťou v rámci konštrukčnej a výrobnej divízie výrobcu automobilov špecializujúcej sa na 3D tlač. Podľa generálneho riaditeľa startupu Iana Randalla patentovaná platforma MagLev HyperDrive umožní vznik novej generácie konštrukcií eVTOL, ktoré sú podstatne tichšie, účinnejšie, bezpečnejšie, udržateľnejšie a príťažlivejšie pre masový trh.
Na zníženie hluku eVTOL na úroveň šepotu spoločnosť MagLev zavádza niekoľko jedinečných koncepcií. Najzaujímavejší je pohonný systém magnetickej levitácie, ktorý v prípade vysokorýchlostných železníc využíva magnetické ložiská na zavesenie vlakov nad trať. Systém umožňuje vlaku „kĺzať“ po koľajnici bez toho, aby vznikalo trenie. V konštrukcii HyperDrive spoločnosti MagLev Aero sú tieto ložiská orientované do kruhu v rotore, ktorý sa nachádza pod obručou s mnohými lopatkami.
Elektrický pohon je rovnomerne a redundantne rozložený po obvode rotora pomocou kombinácie magnetov a segmentového riadenia motora. To umožňuje vysokú účinnosť vznášania a zároveň znižuje hluk pri vznášaní pod úroveň tradičných vrtuľníkov a eVTOL. Redundantná orientácia takisto umožňuje, aby HyperDrive fungoval aj po poruche rotora. Ráfik s mnohými lopatkami spoločnosti MagLev sa v podstate „vznáša“ nad rotorom.
Jeho tenké lopatky so záberom sú početnejšie ako pri typických eVTOL, čo znižuje hluk tromi kľúčovými spôsobmi: nižšou rýchlosťou špičky, nižším zaťažením lopatiek a zvýšeným zaťažením vonkajšieho rozpätia lopatiek. Väčšina konštrukcií eVTOL a vrtuľníkov má menší počet hrubších lopatiek, ktoré vytvárajú vysokú rýchlosť špičky a zaťaženie lopatiek. Spoločnosť MagLev tvrdí, že napriek konštrukcii s tenkými lopatkami dokáže HyperDrive dosiahnuť rovnaký vztlak ako konvenčný eVTOL s výrazne nižšou rýchlosťou špičky a otáčkami za minútu, čo podstatne znižuje hluk.
Dôležité však je, že MagLev nevyrába svoj vlastný eVTOL. HyperDrive plánuje predať výrobcovi OEM, ktorý by chcel experimentovať s ich novou technológiou. Podľa startupu už prebiehajú rokovania s nešpecifikovaným počtom „významných výrobcov OEM v leteckom a kozmickom priemysle“. Hoci je pohonný systém eVTOL spoločnosti MagLev stále vo vývoji a od komerčného nasadenia ho pravdepodobne delí niekoľko rokov, firma verí, že nájde uplatnenie v osobných aj nákladných lietadlách.
Zdroj: flyingmag.com.
Zobrazit Galériu