SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement

Druhy dezénu pneumatiky

Tlačové správy
0

Dezén pneumatiky je vzor, ktorý je na behúni pneumatiky. Má veľký vplyv na správanie sa pneumatiky, keďže práve vzor predurčuje na akú sezónu a do akého terénu je pneumatika vhodná. Dezén tvoria drážky, gumové bloky a lamely, ktoré majú svoju funkciu a hĺbku. Minimálna hĺbka drážok je zákonom určená a pneumatika má v drážkach umiestnené indikátory, ktoré signalizujú opotrebenie pneumatiky. Viacerí výrobcovia už na pneumatiku umiestňujú aj tzv. dažďové indikátory, ktoré signalizujú, že sa pneumatika opotrebovali na 3mm hlbokú drážku, čo je hranica dobrej ovládateľnosti pneumatiky na vode.

Zákonom predpísaná hranica minimálnej hĺbky drážky letnej pneumatiky je 1,6mm. Odporúčaná je však 2mm. Drážky majú za úlohu odvádzať vodu medzi pneumatikou a vozovkou a tým zabezpečiť lepší kontakt pneumatiky s povrchom. Čím hlbšie drážky a dômyselnejšie navrhnuté, tým lepšia priľnavosť a ovládateľnosť na vode. Dezény na pneumatike sú rôzne a majú svoje využitie a názvy:

Symetrický dezén

Takéto pneumatiky majú tzv. rovnaký typ dezénu z každej strany. To znamená, že ich môžete namontovať na auto v hociktorom smere. Majú rovnako rozmiestnené lamely, bloky drážok na obidvoch stranách od stredovej osi behúňa. Tým pádom odvod vody, snehu, priľnavosť k povrchu, zaťažiteľnosť bočnice sú rozložené symetricky a rovnako.

Ide o najbežnejší typ pneumatiky, ktorá sa vyrába pre najširšiu kategóriu vozidiel – nižšia a stredná trieda. V dnešnej dobe sa už vyrába max do veľkosti 18“ ( 18 palcov). Odporúča sa hlavne pre vozidlá jazdiace kratšie trate a pre mestské vozidlá. Medzi nevýhody patrí horšia ovládateľnosť na mokrej vozovke. Jej výhody sú hlavne dobré jazdné vlastnosti na vode a vyvážené celkové jazdné vlastnosti.

Asymetrický dezén

Ako to už z názvu vyplýva takýto typ pneumatiky má nerovnomerne rozložené funkčné časti dezénu a na každej strane má ten, ktorý segment odlišnú funkciu. Vyrábajú sa z rôznych zmesí, tak aby každý segment mohol čo najefektívnejšie využiť svoje vlastnosti. Bohužiaľ tým sa celková výroba asymetrických pneumatík zvyšuje a tento typ pneumatík je finančne náročnejší. Na vnútornej strane pneumatiky nájdeme veľké bloky, ktoré zvyšujú stabilitu pri prejazde zákrutami a majú za úlohu zvýši pevnosť bočnice a zlepší valivý odpor pneumatiky. Na vnútornej strane sa nachádzajú časti, ktoré majú za úlohu odvádzať čo najlepšie sneh a vodu. To je práca pre drážky a rôzne zárezy v behúni. Jazdné vlastnosti asymetrických pneumatík sa rýchlou jazdou zlepšujú, preto sú vhodné pre autá so silnejšími motormi a teda aj vyššiu triedu vozidiel. Ich nevýhodou je trochu horšia ovládateľnosť na snehu, ale tú kompenzujú výhody ako lepšia priľnavosť v zákrutách, dlhšia životnosť a kratšia brzdná dráha. Pozor – pri montáži je nutné dodržiavať pravidlá montáže asymetrický pneumatík!

  

Smerový dezén

Smerový dezén je veľmi podobný symetrickému dezénu ale jeho charakteristikou je šípový tvar povrchu.

Práve tento šípový tvar ho predurčuje na jazdu v snehu, keďže pomocou svojich lamiel dokáže veľmi dobré rozrážať a odvádzať sneh z vozovky pod autom.

Samozrejme nie je určený primárne do snehu, jeho vlastnosti ho predurčujú na používanie na cestách a v teréne kde sa auto stretne so snehom, riedkym blatom alebo vodou.

Je vhodný aj pre majiteľov športových vozidiel, ktoré využívajú prednú nápravu ako hnaciu. Keďže má smerová pneumatika veľmi dobré jazdné vlastnosti práve v smere jazdy, jej umiestnenie na prednej hnacej náprave je ideálne.

Najčastejšie sa vyrába ako zimná pneumatika.

Nevýhodou smerovej pneumatiky vyššia hlučnosť, horšia stabilita jazdy a kratší kilometrový dojazd.

Oproti tomu sú jej výhodami výborný odvod vody a výborný záber v mäkkom povrchu vozovky a tiež dobré jazdné vlastnosti v smere jazdy.

Pri montáži na auto je nutné dodržiavať pravidlá pre montáž smerových pneumatík !

Zdroj obrázka 1: Sirisak_baokaew / Shutterstock.com

Zdroj ostatných obrázkov: Gumywebshop.sk

Zobrazit Galériu

Seocentrum s.r.o.

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať