
Elektrické stimulátory svalov môžu priniesť novú úroveň reality do virtuálnych bojových hier
Nové sledovacie technológie sľubujú, že v budúcnosti sa nám nikdy nič nestratí. No výskumníci posúvajú túto myšlienku ešte ďalej. Prečo tráviť vzácne minúty sledovaním zvukových alebo vizuálnych podnetov, keď elektrická stimulácia svalov môže automaticky otočiť vašu hlavu smerom k miestu, kde je hľadaný predmet? Používanie AirTags od spoločnosti Apple na nájdenie stratenej veci, napríklad kľúčov, je celkom šikovné. Okrem vydávania zvukových signálov môžu pripojené mobilné zariadenia poskytovať na obrazovke vizuálne informácie o tom, ktorým smerom sa stratený predmet nachádza a približne ako ďaleko ste od neho.
No ani animovaná smerová šípka na obrazovke neposkytuje úplne presný spôsob, ako nájsť stratený predmet. Napríklad neviete, či je predmet položený navrchu chladničky, v jej vnútri alebo pod ňu. Preto AirTags aj cvrliká, čím poskytuje ďalšie podnety pre niekoho, kto sa snaží nájsť presnú polohu sledovaných vecí. Výskumníci z Laboratória pre integráciu človeka a počítača na Katedre informatiky Chicagskej univerzity však prišli s radikálne odlišným nápadom.
V príspevku uverejnenom na konferencii Human Factors in Computing Systems 2022, ktorá sa konala v New Orleans, podrobne opísali prístup, ktorý nazývajú Electrical Head Actuation (Elektrická aktivácia hlavy). Pri ňom sa vizuálne a sluchové podnety používané na pomoc pri lokalizácii objektu nahrádzajú elektrickou stimuláciou krčných svalov na priame manipulovanie s orientáciou hlavy používateľa: doľava a doprava alebo hore a dole.
Elektrická stimulácia nie je silná, takže nespôsobuje bolesť alebo nepríjemné pocity, hoci pre niekoho by mohlo byť nepríjemné, keby sa jeho hlava otáčala sama od seba. No každopádne to ušetrí čas premrhaný na hľadanie niečoho, čo máte možno priamo pred sebou. Nedá sa očakávať, že elektrická stimulácia krčných svalov bude novou funkciou ďalšej generácie sledovacích zariadení napr. Apple AirTag, a zrejme ľudia nebudú chcieť každé ráno stráviť 10 minút lepením elektrických sond na krk len preto, aby si trochu uľahčili hľadanie kľúčov.
Výskumníci však navrhujú niekoľko ďalších zaujímavých aplikácií, keď sa táto technológia spojí s náhlavnými súpravami na virtuálnu alebo rozšírenú realitu. Electrical Head Actuation by mohol poskytnúť realistickejšiu silovú spätnú väzbu najmä v hrách, kde hráči utrpia poranenie, napríklad úder v boxerskej hre. Technológia by sa dala použiť aj na navigáciu, napríklad v evakuovanej budove. Hlava používateľa by sa mohla automaticky otočiť smerom, ktorým by mal ísť, čím by sa eliminovala potreba vizuálnych pokynov, ktoré by v niektorých situáciách mohli predstavovať neželané alebo nebezpečné rozptýlenie.
Zdroj: gizmodo.com.
Zobrazit Galériu