SAMSUNG 042024 Advertisement SAMSUNG 042024 Advertisement SAMSUNG 042024 Advertisement

Elektrický roadster Lotus Elise sľubuje nabitie na 100% len za 6 minút

Technológie
0

Elektromobil, ktorý sa dokáže nabiť a vrátiť na diaľnicu za 10 minút alebo menej, sa avizuje už roky. S novým prísľubom nabíjania za menej ako 10 minút teraz prichádza britská spoločnosť Nyobolt, ktorá vyrába batérie. Aj keď sa jej šesťminútové nabíjanie neosvedčí, aspoň nám dáva predstavu o tom, ako by mohol vyzerať úplne elektrický nástupca Lotusu Elise z roku 2023. Šesť minút je síce stále niekoľkokrát viac ako dvojminútové priemerné tankovanie benzínu, ale je to dosť rýchle na to, aby sa dalo na krátky čas a pohodlne zastaviť na diaľnici a aby výrobcovia automobilov nemuseli vyčerpávať stále viac prírodných zdrojov pri vytváraní čoraz väčších batérií na dosiahnutie dlhšieho dojazdu.

Spoločnosť Nyobolt sa od roku 2019 pokúša vytvoriť oveľa rýchlejší nabíjací akumulátor. Pracuje na batérii, ktorá vo svojej anóde využíva oxid nióbu a volfrámu, a tvrdí, že to umožňuje väčšiu hustotu energie a oveľa rýchlejšie nabíjanie. Podľa vyjadrenia spoločnosti je technológia takmer hotová a do výroby sa dostane budúci rok. Šesťminútové nabíjanie batérie elektromobilu by malo stačiť na to, aby upútalo pozornosť, no Nyobolt navyše poveril britského automobilového dizajnéra Juliana Thomsona, aby vytvoril rovnako atraktívny obal, v ktorom bude batéria uložená. Thomson, ako niekdajší riaditeľ dizajnu v Lotuse, stál za prvou generáciou modelu Elise, ktorý bol uvedený na trh v roku 1996.

Tentoraz sa snažil prepracovať model Elise na moderný roadster s agresívnejšími proporciami a na pomoc si prizval tím z dizajnérskeho a inžinierskeho štúdia Callum. Moderný Elise poskytuje dokonalý štýl ľahkého, svižného dvojmiestneho vozidla na zvýraznenie ľahkej, výkonnej a ultrarýchlo nabíjateľnej batérie. Spojitosť s pôvodným modelom Elise z konca 90. rokov možno vidieť v zaoblených svetlometoch, hlbokých otvoroch na kapote a výrazných bočných nasávacích otvoroch. Zadná časť je širšia a plochejšia, ako mal pôvodný model. Vozidlo má karosériu z uhlíkových vlákien a odnímateľný strešný panel z kompozitných materiálov.

VEĽKÁ SÚŤAŽ PRE PREDPLATITEĽOV

Základom automobilu je 35 kWh batéria, ktorá poskytuje dostatok „šťavy“ na dojazd približne 250 km. Nie je to síce pôsobivá hodnota, ale keď sa vozidlo dá nabiť za šesť minút (s existujúcou nabíjacou infraštruktúrou), na dlhom dojazde až tak nezáleží. Vďaka tomu, že batéria má skromné rozmery a hmotnosť, tím je schopný vytvoriť roadster, ktorý má bližšie k hmotnosti Lotusu Elise (907 kg) ako k hmotnosti Tesly Model S (2041 kg). Ak vám 250 km na jedno nabitie stále neznie dosť impozantne, uvedomte si, že to znamená viac ako 2400 km za hodinu nabíjania. Ak zdvojnásobíte veľkosť batérie, za 12 minút sa nabijete na 500 km.

Nyobolt tvrdí, že technológia batérií je rovnako použiteľná aj pre batérie s vyššou kapacitou v nákladných vozidlách, autobusoch a iných väčších a ťažších vozidlách a že tieto vozidlá by sa tiež mohli nabíjať v priebehu niekoľkých minút, keď nabíjacia infraštruktúra dozrie natoľko, aby podporovala 1 MW nabíjanie. Navyše batérie údajne dokážu podporovať tieto rýchlosti nabíjania bez toho, aby sa znížila životnosť článkov. Spoločnosť tvrdí, že úspešne otestovala batérie na viac ako 2000 cykloch rýchleho nabíjania bez výraznej straty výkonu. Nyobolt označuje svoju technológiu ako „pripravenú na nasadenie“ a plánuje začať s výrobou začiatkom roka 2024.

Zdroj: newatlas.com.

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať