SAMSUNG_092021 Advertisement SAMSUNG_092021 Advertisement SAMSUNG_092021 Advertisement

Elektrobicykel bez reťaze, ale s rekuperáciu energie pri brzdení

Technológie
1

Hoci dnešné elektrické bicykle nemajú identickú konštrukciu, zhodujú sa v jednej spoločnej črte: ich pedále musia byť mechanicky spojené so zadným kolesom. Nový systém Free Drive od spoločnosti Schaeffler odstraňuje toto obmedzenie čo umožňuje veľké množstvo nových dizajnov. V súčasných e-bajkoch aj neelektrických bicykloch je sila šliapania jazdca prenášaná na zadné koleso prostredníctvom reťazového pohonu, remeňového prevodu alebo niekedy dokonca aj hriadeľového prevodu. Vo všetkých prípadoch však musí medzi kľukovým ústrojenstvom a kolesom fungovať pohyblivé mechanické zariadenie.

Naproti tomu pri Free Drive je potrebná len elektrická kabeláž na prepojenie jedného s druhým. Systém vyvinutý v spolupráci s firmou Heinzmann sa podobá na systém drive-by-wire využívaný v niektorých elektromobiloch. Schaeffler ho dokonca označuje ako „bike-by-wire“. Skladá sa zo štyroch hlavných častí: generátora integrovaného do spodného držiaka, 250-wattového motora v zadnom náboji, lítiovej batérie a „rozhrania človek-stroj“ (inými slovami, riadiacej jednotky) na riadidlách.

Keď jazdec šliape do pedálov, roztočí sa generátor. Tým sa mechanická energia mení na elektrickú, ktorá sa privádza do motora. Ten potom premieňa elektrickú energiu späť na mechanickú, ktorá sa používa na otáčanie kolesa. Schaeffler však priznáva, že systém Free Drive je približne o 5 % menej účinný ako reťazový pohon, pokiaľ ide o premenu energie jazdca pri šliapaní na pohyb vpred.

SWAN_042021

Generátor reguluje veľkosť odporu, ktorý jazdec pri šliapaní pociťuje, na základe úrovne úsilia, ktorú si zvolil, aby udržal cestovnú rýchlosť. Ak jazdec šliape silnejšie, ako je potrebné, prebytočná energia sa uloží do batérie, ktorá je dobíjaná aj rekuperačným brzdovým systémom motora.  Ďalšia výhoda je, že e-bajky využívajúce tento systém by mali vyžadovať menej údržby ako ich bežné náprotivky. 

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

1 komentár

Ucinnost je mensia, zato konstrukcia cistejsia. reakcia na: Elektrobicykel bez reťaze ale s rekuperáciu energie pri brzdení

3.9.2021 16:09
Viem si to predstavit s ccelkovou ucinnostou okolo 85% co by som povazoval za akceptovatelne.
O tomto som uvazoval pre stavbu mojho velomobilu ale je tam velky problem- LEGISLATIVA!!! Toto je povazovane za MOPED!!! Navyse bezne pri tahani dosahujem rychlost 30km/h , niekedy i nad 40km/h pri spravnom vetre :) Avsak legislativa hovori, elektrobicykel nesmie presiahnut rychlost 25km/h a nesmie mat motor silnejsi ako 250W. S tak slabym motorom sa bicykel nepohne bez prevodovky (prehadzovacka).
Realisticky vzate sa tu skor ziada elektropohon s minimalne 750W s prevodom v naboji pretoze ma lepsiu ucinnost nez co je prezentovane na obrazku.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať