SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement SAMSUNG_052022 Advertisement

Fluidný pohon by mohol zmeniť spôsob lietania. Je účinnejší, tichší a prevádzkovo lacnejší

0

Spoločnosť Jetoptera so sídlom v Edmondse si určila veľký cieľ: stať sa „platformou, ktorá poháňa budúcnosť leteckej mobility“. Preto rozvíja nové a revolučné nápady v oblasti konštrukcie lietadiel a pohonných systémov, ktoré by mali zmeniť naše predstavy o leteckej doprave. Startup využíva technológiu bezlopatkových ventilátorov, posúva ju však ďalej na vývoj vlastnej patentovanej verzie, ktorú nazýva „fluidný pohon“. Ten podľa tvrdenia spoločnosti zvyšuje účinnosť pohonu o viac ako 10 % a zároveň znižuje spotrebu paliva o viac ako 50 % v porovnaní s malými turbovrtuľovými lietadlami.

Jetoptera dúfa, že táto technológia bude raz poháňať malé lietadlá s vertikálnym vzletom a pristátím, schopné aj horizontálneho letu pri rýchlostiach, ktoré sa vyrovnajú dnešným bežným prúdovým lietadlám. Na čele spoločnosti stojí vizionársky letecký inžinier Andrei Evulet, ktorý získal bakalársky titul inžiniera na Manchesterskej univerzite, magisterský titul v odbore letectvo a kozmonautika v Polytechnickom inštitúte v Bukurešti a doktorát na Rutgersovej univerzite.

V súčasnosti Jetoptera disponuje dvoma zmenšenými funkčnými modelmi, ktoré jej umožňujú testovať návrhy drakov lietadiel (časť lietadla, ktorej funkciou je vyvodenie aerodynamických síl, mechanický prenos zaťažení a poskytnutie priestoru pre náklad a posádku) a pohonných systémov. Plne naložené majú hmotnosť menej ako 25 kg, aby vyhovovali predpisom FAA pre testovacie modely. Pohonný systém aj drak lietadla boli vyvinuté vo vlastnej réžii. Prúdové motory Jetoptery sú patentované, ale fungujú na rovnakom princípe ako bezlopatkové ventilátory.

Malý prúd pohybujúceho sa vzduchu využíva „multiplikačný efekt“, keď sa za počiatočným prúdom nasaje ďalší vzduch. „To znamená, že získame trikrát väčší ťah, ako vkladá náš nútený vzduchový systém,“ vysvetlil Evulet. „A keďže vnútri nie sú žiadne rotujúce ventilátory, nedochádza ku "gyroskopickému efektu", čo znamená, že môžeme bez námahy nakláňať prúdové motory počas letu a prepínať z poskytovania vertikálneho ťahu na horizontálny alebo na akýkoľvek uhol medzi nimi.“ 

Ďalšia výhoda je v tom, že bez rotujúcich častí nemusí byť kryt okrúhly – možno ho vytvoriť v ľubovoľnom tvare. Pri použití podlhovastého tvaru sa dá namontovať pred krídlo a nakloniť tak, aby smeroval vzduch cez väčšinu dĺžky krídla, čím sa zabezpečí dodatočný aerodynamický vztlak. Jedna z obrovských výhod systému Jetoptera je zvuk, presnejšie jeho absencia. V porovnaní s tradičným zariadením poháňaným vrtuľou je „fluidný pohon“ oveľa tichší.

Čiastočne je to preto, že kompresory Jetoptery vydávajú zvuk s vyššou frekvenciou, ktorý má tendenciu byť absorbovaný v atmosfére (vrtuľníky vydávajú zvuk s nižšou frekvenciou, ktorý počuť na väčšie vzdialenosti).  Lietadlo teda môže dodržiavať predpisy týkajúce sa hluku aj v mestských štvrtiach. Bolo by teda vhodné pre doručovacie služby. Keď už je drak lietadla a pohonný systém hotový, zostáva vyriešiť jednu veľkú otázku: Ako poháňať kompresory poháňajúce fluidný pohonný systém?

Podľa Evuleta sú síce batérie jeden zo sľubných zdrojov, ale batériové technológie v tejto fáze nie sú dostatočne pokročilé. Energia potrebná na pohon najmenšieho lietadla Jetoptery pri rýchlosti 320 km/h počas 30 minút je 100 kWh. Túto energiu môže poskytnúť 26 kg leteckého paliva alebo 600 kg moderných lítiovo-iónových batérií. Evulet hovorí, že ak sa technológia batérií vyvinie na lepšiu hodnotu ako 1500 Wh/kg, Jetoptera ich bude môcť použiť vo svojich projektoch. „Ak teda má mať lietadlo elektrický pohon, niekto musí vymyslieť lepšiu batériu.“

Existujúce prototypy používajú buď letecké palivo, bionaftu, alebo SAF ((sustainable aviation fuel – udržateľné letecké palivo). Súčasné letecké taxíky rôznych startupov umožňujú len približne 10-minútové lety s ľuďmi a nákladom. Evulet však chce lietadlo, ktoré sa bude vedieť pohybovať na väčšie vzdialenosti – 160 km alebo viac. Je to dôležité najmä pri záchranných a humanitárnych prácach. Projekty Jetoptery sľubujú množstvo praktických aplikácií v oblastiach, ktoré zahŕňajú pomoc pri mimoriadnych udalostiach, pátranie a záchranu, poľnohospodárstvo, mapovanie, prieskum, dohľad, zdravotnú evakuáciu, všeobecné letectvo a ďalšie.

Zdroj: myedmondsnews.comjetoptera.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať