ANTIK_2024 ANTIK_2024 ANTIK_2024

Ford eTransit / Dodávka, ako má byť

0

Úžitkové elektromobily a hlavne dodávky začali prichádzať reálne na trh až v posledných dvoch rokoch. Nie je to tým, že by ich výrobcovia nevedeli vyrobiť, museli však trocha počkať na doriešenie niektorých špecifík a hlavne na to, než batérie dosiahnu dostatočnú energetickú hustotu, aby to dávalo zmysel.

SAMSUNG_07M Advertisement

Potreba tejto kategórie elektromobilov vzrástla po pandémii, keďže sa rapídne zvýšil objem internetových objednávok tovaru rôzneho druhu, ktorý treba prepravovať. Pri elektrických dodávkach je najväčšou výzvou vyvážiť primeraný dojazd a užitočnú nosnosť. Na rozdiel od osobných áut, ktoré majú predsa len menšiu dostupnú plochu na zástavbu batérie, dodávka má miesta viac než dosť. Problémom je však hmotnosť, ktorá ide na úkor užitočného zaťaženia. Fordu sa v jeho najnovšom modeli Transit darí dosiahnuť dojazd na úrovni 232 – 256 km podľa verzie, čo je pre väčšinu aplikácií viac ako dosť. Elektrické dodávky totiž neplánujú konkurovať dieselovým, ktoré jazdia tisíce kilometrov týždenne po Európe. Hlavným cielením elektrických dodávok sú kuriérske a donáškové služby, zásobovanie, preprava pracovníkov na pracovisko a podobne. Teda úlohy, ktoré nevyžadujú vysoký dojazd, ale skôr sa tu cení bezhlučná a bezemisná prevádzka v centrách miest, príjemnejšie pracovné prostredie pre vodiča a jednoduchšia obsluha.  eTransit sa môže dodávať pri skriňovej verzii Van v kombináciách dĺžky a výšky L3/H2 a L4/H3 a vo všetkých verziách s výkonom 135 kW alebo 198 kW. S rovnakými výkonmi je k dispozícii aj verzia Chassis, na ktorú možno inštalovať rôzne nadstavby. Je dostupná v dĺžkach L3 a L4. Medzi tým sa nachádza ešte dvojkabínová verzia s priestorom pre ďalších troch cestujúcich a skráteným nákladovým priestorom s parametrami L3/H2. Testované vozidlo je osadené 67 kWh batériou a pohonom zadnej nápravy s výkonom 135 kW, 430 Nm a je v karosárskej verzii L3/H2, to znamená strednú dĺžku 5981 mm a výšku 2443 – 2533 mm podľa zaťaženia. Kabína je vybavená sedadlom vodiča a lavicou pre dvoch cestujúcich, nákladový priestor je prístupný posuvnými dverami vpravo a dvojkrídlovými dverami vzadu. Batériu možno nabíjať vstavanou 11 kW trojfázovou AC nabíjačkou alebo 115 kW DC nabíjaním.


 Kabína je priestranná, s množstvom odkladacích priestorov


 Voliteľný systém Pro Power Onboard ponúka 1 zásuvku v kabíne a dve vzadu pri dverách s napätím 230 V a celkovým výkonom 2,3 kW

Elektrický Transit navonok rozpoznáte od iných motorizácií v podstate iba podľa prednej masky s modrými mriežkami a podľa nápisu eTransit vzadu. V prednej maske je nižšie pod logom umiestnený aj nabíjací konektor, čo je veľmi praktická poloha, umožňujúca bez problémov nabíjať z oboch strán stojana. Malým sklamaním sú vpredu svetlá, ktoré sa stále spoliehajú na klasické žiarovky. Hlavne vzhľadom na to, že ide o elektromobil, by človek čakal LED techniku. Ďalej však už môžem iba chváliť. Po nastúpení do kabíny vás čaká výbava, ktorú by ste čakali skôr v osobnom aute. V dodávkach Ford však ide o zavedený štandard. Stredu palubnej dosky dominuje 12" displej multimediálneho systému pracujúci pod najnovším systémom Ford Sync 4. Vyznačuje sa veľmi dobrou navigáciou s odhadom dojazdu aj plánovaním nabíjania, jednoduchou obsluhou a kvalitným zobrazením. K systému možno mať pripojené dva mobilné telefóny a podporuje aj Android Auto a Apple CarPlay.


Prístrojový štít nie je plne digitálny, ale poskytuje všetky potrebné informácie

Súčasťou výbavy je zadná cúvacia kamera, ktorá je umiestnená až hore nad dverami, a tak poskytuje vynikajúci prehľad s vysokou kvalitou o situácii za autom aj okolo neho. Pri dlhších jazdách poteší adaptívny tempomat, ktorý funguje od rýchlosti 30 km/h, udržiavanie v jazdných pruhoch aj sledovanie mŕtvych uhlov. Zaujímavý doplnok je voliteľný systém Pro Power Onboard, ktorý zahŕňa 230 V zásuvku v prednej kabíne a dvojicu 230 V zásuviek na paneli vpravo vzadu. Tie sú prakticky umiestnené, ak potrebujete z vozidla napájať nejaké náradie alebo zariadenia, a poskytujú výkon 2,3 kW. Napriek tomu, že sme testovali slabšiu z dostupných motorizácií, auto malo dostatok výkonu aj pružnosti pri obiehaní. Výkonnejšia verzia bude mať zmysel, ak bude vozidlo častejšie prevádzkované v kopcovitom teréne s plnou hmotnosťou. Zadný náhon vrátane systémov na udržiavanie trakcie a stability vozidla je dobre zvládnutý. Vďaka pomerne veľkému raidu sa s autom dobre manévruje a už spomínaná spätná kamera poskytuje prehľad, aký môžu závidieť aj niektoré osobné vozidlá. Autom sa príjemne jazdí a pracovné podmienky pre vodiča sú oproti bežným dodávkam oveľa lepšie. Počas testu sme jazdili s priemernou spotrebou 24 kWh/100 km, a to vrátane jazdy po diaľnici. Po okreskách a v meste sme dosiahli spotrebu 20 kWh/100 km.


Cúvacia kamera je umiestnená hore nad dverami, takže poskytuje veľmi dobrý prehľad

Cenovka vozidla je síce vyššia, ale pri dobre nastavenom využití a prípadnom spojení s nabíjaním z obnoviteľných zdrojov bude dávať zmysel.

TESTY:

  • Spotreba v teste (kWh/100 km) 20-24-34
  • Dojazd v teste (km) 330
  • Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 11
  • Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 117
  • Čas nabíjania 10-80 % (min) 38

Technické údaje:

FORD Transit V363 MCA2 EV STD 184k (135kW) A1 – RWD, výbava: e-VAN Trend, ­karoséria: VAN 350 L3 H2, batéria: 67 kWh, elektrický pohon zadnej nápravy: 135 kW, 430 Nm, nabíjanie: AC 3f 11 kW, DC 115 kW

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výbava, jazdné vlastnosti, výborná spätná kamera, diaľkový prístup cez aplikáciu, rýchle nabíjanie
- Iba žiarovkové svetlá

  • Cena modelu od (s DPH): 75 108 EUR
  • Testované vozidlo (s DPH): 79 608 EUR

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať