SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement

Hybrid elektrického člna a lietadla bude mať polovičné prevádzkové náklady

Technológie
2

Spoločnosť Regent predstaví na Havaji modernú technológiu založenú na starej myšlienke sovietskeho Ekranoplanu. Seaglider sľubuje bezkonkurenčnú účinnosť a dolet vďaka hydrofoilovým krídlam a pozitívnemu prízemnému efektu na vztlakové vlastnosti horizontálnych plôch krídla lietadla, keď je blízko zeme. Keď lietadlo letí extrémne nízko, v rámci rozpätia krídel nad povrchom mu prízemný efekt poskytuje akýsi vzduchový vankúš, ktorý mu dodáva dodatočný vztlak a ďalšie kilometre doletu.

No teraz, keď sa svet posúva k dekarbonizácii, ukázalo sa, že batérie majú problém poskytnúť lietadlám užitočný dolet, pretože ich robia príliš ťažkými. Takisto neprenesú ani dostatok energie na to, aby poháňali lode cez vodné prostredie s vysokým odporom. Konštrukcia spoločnosti Regent však znižuje hydrodynamický odpor pomocou zasúvacieho hydrofoilu a zvyšuje vzdušný dolet pomocou prízemného efektu v štýle Ekranoplanu a prúdových klapiek.

Seaglider sľubuje prepraviť 12 pasažierov a dvojčlennú posádku (alebo 1600 kg nákladu) na vzdialenosť najmenej 300 km pri rýchlosti 300 km/h v ultranízkej výške 9 – 18 m nad vodnou hladinou. To je asi šesťkrát rýchlejšie a podstatne pohodlnejšie ako cesta rýchločlnom.

Seaglider dokáže fungovať v podmienkach s oveľa vyššími vlnami ako plavidlá podobnej veľkosti. V porovnaní s lietadlom zasa sľubuje len zhruba polovičné prevádzkové náklady, ako aj oveľa tichšiu a flexibilnejšiu prevádzku. Na nabitie síce bude potrebovať viac času ako lode alebo lietadlá na natankovanie, ale na druhej strane má nulové emisie.

Hydrofoily vyžadujú mimoriadne presné ovládanie s nadľudskými reakčnými časmi. Preto obe fázy „letu“ – vo vode a mimo nej, ako aj prechod medzi nimi – budú riadené elektronickými systémami riadenia letu. Pilot bude mať v podstate jednoduchú prácu – plavidlo bude schopné vzlietnuť a pristáť stlačením tlačidla. Podľa spoločnosti ide o presvedčivý nápad, o čom svedčí takmer 100 miliónov USD v rizikovom kapitáli a predobjednávky v hodnote 8 miliárd USD.

Spoločnosť uskutočnila prvé letové testy so štvrtinovým prototypom už v septembri 2022 a v apríli 2023 predviedla maketu svojho 12-miestneho lietadla Viceroy Seaglider s 20 m rozpätím krídel v plnej mierke. Koncept by sa podľa spoločnosti mohol v budúcnosti rozšíriť až na 150 miest na sedenie.

Lietanie nad vodou sľubuje, že Seaglider bude transformujúcou dopravnou technológiou pre pobrežné oblasti, ideálny by bol aj na prepravu medzi ostrovmi. Jedným z prvých miest, kde sa začne používať, je Havaj, kde spoločnosť Mokulele Airlines očakáva, že bude prvým prevádzkovateľom Seagliderov na svete. Prvé štúdie uskutočniteľnosti predpokladajú cenu letenky okolo 30 USD za jednosmerný let medzi O'ahu a Maui alebo Kaua'i.

Zdroj: newatlas.com.

Redakcia

Všetky autorove články

2 komentáre

Ekaroplán reakcia na: Hybrid elektrického člna a lietadla bude mať polovičné prevádzkové náklady

1.2.2024 11:02
To som zvedavý, ako zabezpečia elektrické akumulátory pred vodou. Už teraz prskajú elektroautá v prímorských oblastiach kvôli aerodisperzii. Tak isto by ma zaujímala bezpečnosť pasažierov, nákladu a životného prostredia keď tie akumulátory prsknú.

Práve to bol jeden z dôvodov prečo Ekaroplán zlyhal. Síce nešlo o baterky, ale motory trpeli. Druhý dôvod bol v stabilite keď sa lietalo vo vetre a boli vlny.

Vidím súčinnosť bánk ktoré nútia investovať svojich klientov do ekologických fondov a ďalšiu pascu na naivných investorov. Produkt nebude, a peniaze sa vyplytvajú na pizza párty, jazdenie firemnými autami a ...
Reagovať

Ekaroplán reakcia na: Hybrid elektrického člna a lietadla bude mať polovičné prevádzkové náklady

1.2.2024 11:02
To som zvedavý, ako zabezpečia elektrické akumulátory pred vodou. Už teraz prskajú elektroautá v prímorských oblastiach kvôli aerodisperzii. Tak isto by ma zaujímala bezpečnosť pasažierov, nákladu a životného prostredia keď tie akumulátory prsknú.

Práve to bol jeden z dôvodov prečo Ekaroplán zlyhal. Síce nešlo o baterky, ale motory trpeli. Druhý dôvod bol v stabilite keď sa lietalo vo vetre a boli vlny.

Vidím súčinnosť bánk ktoré nútia investovať svojich klientov do ekologických fondov a ďalšiu pascu na naivných investorov. Produkt nebude, a peniaze sa vyplytvajú na pizza párty, jazdenie firemnými autami a ...
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať