SAMSUNG_032023 Advertisement SAMSUNG_032023 Advertisement SAMSUNG_032023 Advertisement

Hyundai KONA Hybrid: Ďalší do partie

0

Hyundai Kona zaznamenal zatiaľ najväčší úspech v čisto elektrickej verzii, ktorou výrobca spôsobil konkurencii vrásky na čele. Sympatický dizajn spoločne s najväčším dojazdom v triede a cenou pod 40 000 eur urobili svoje. Hyundai však nespí na vavrínoch a pokračuje v inováciách. Pre tých, ktorí s nákupom elektromobilu ešte váhajú, ponúka teraz ďalšiu ekologicky orientovanú alternatívu v podobe hybridného pohonu. 

Asi netreba pripomínať, že hybridný pohonný systém využíva kombináciu spaľovacieho motora a elektromotora. V tomto prípade sa však batéria nabíja iba počas jazdy, či už činnosťou motora, alebo rekuperáciou, a nemožno ju dobíjať externe. To je výhoda hlavne z pohľadu obsluhy, kde sa hybrid v ničom nelíši od bežného spaľovacieho motora. Rozdiel je hlavne v efektívnosti systému, ktorý dokáže zužitkovať energiu zo spomaľovania a brzdenia, ktorú ukladá pomocou rekuperácie do batérie. Potom ju môže využiť na samostatnú elektrickú jazdu alebo na podporu spaľovacieho motora pri rozbiehaní a akcelerácii. 

Dizajnovo hybrid vychádza z benzínovej verzie, od ktorej ju zvonka rozoznáte iba podľa nápisu hybrid vzadu. Ja som mal k dispozícii veľmi efektnú kombináciu jasnej červenej so sivými plastovými doplnkami, ktorá vyzerá fakt dobre, o čom svedčili aj pohľady okoloidúcich. Veľmi zaujímavá je predná maska, ktorá má až tri úrovne so svetlami a pôsobí veľmi robustne. Svetlá využívajú LED technológiu, výnimku tvoria prisvetľovanie do zákrut, smerovky a cúvacie svetlá. Samozrejmosť je úplná automatika svetiel vrátane diaľkových. Pohon zabezpečuje 1,6-litrový benzínový štvorvalec s výkonom 77 kW v kombinácii s 32 kW elektromotorom. Hybridná sústava ponúkne celkový výkon 104 kW a krútiaci moment 265 Nm. Pohonný systém spolupracuje s dvojspojkovou 6-stupňovou automatickou DCT prevodovkou s možnosťou sekvenčného radenia pádlami pod volantom alebo radiacou pákou.

Hyundai si zachováva tradíciu vysokej výbavy, pričom môžete voliť zo stupňov Family a Style. Rozdiel medzi nimi je 2500 eur a v tej nižšej vám bude chýbať adaptívny tempomat, úžasný 10,25" displej multimediálneho systému aj niektoré ďalšie prvky. Myslím, že pri tom cenovom rozdiele sa vzhľadom na podstatne lepšiu úžitkovú hodnotu vozidla šetriť veľmi neoplatí. Bohatá technologická výbava rozhodne stojí za príplatok. Ja som mal na test vyššiu výbavu, takže okrem spomínaného tu bolo k dispozícii udržiavanie v jazdnom pruhu, ktoré je teraz doplnené o sledovanie vozidla pred vami, ak nie sú dobre čitateľné pruhy. Je tu aj systém rozpoznávania dopravných značiek a projekčný displej, ktorý však údaje premieta iba na výsuvné polopriehľadné sklo. Prístrojový panel obsahuje dvojicu kruhových ukazovateľov, pravý na zobrazenie rýchlosti a palivomeru a ľavý na zobrazenie výkonu a rekuperácie hybridného systému a stavu hybridnej batérie. V strede je umiestnený 4,2" farebný displej palubného počítača, ktorý slúži aj na konfiguráciu systému.

Ako som spomínal, stredu palubnej dosky dominuje nový 10,25" displej s vysokým rozlíšením. Ten môže zobraziť až 3 stavové okná vedľa seba alebo navigáciu na 2/3 plochy + prídavné okno s prepínateľným zobrazením, prípadne si môžete na celej ploche zobraziť navigáciu. Zobrazenie je konfigurovateľné. Pod displejom je rad mechanických tlačidiel na rýchle prepnutie funkcií. Systém podporuje pripojenie Android Auto a Apple CarPlay. Zatiaľ čo Apple CarPlay využíva celú plochu displeja, Android Auto v aktuálnej verzii využíva iba dve tretiny a na zvyšku zobrazuje logo. Dúfajme, že to vývojári doriešia. Ináč je však spolupráca s oboma systémami bezproblémová a okrem navigácie môžete využívať aj viacero ďalších aplikácií. Mne sa veľmi páčila napríklad spolupráca so Spotify. Pod stredovým panelom je miesto na mobil s bezdrôtovým nabíjaním, dvojica USB a 12 V zásuvka. Z USB môžete okrem hudby prehrávať aj videá, obraz však ide iba pri stojacom vozidle, za jazdy sa, pochopiteľne, prehráva iba zvuková stopa.

O zvuk sa stará prémiový systém Krell, ktorý poskytuje kvalitný a dostatočne výkonný zvuk. K systému možno pripojiť dve mobilné zariadenia a zvoliť, ktoré sa bude využívať na telefonovanie a ktoré na hudbu. Z mobilu takisto môžete zdieľať dáta cez Wi-Fi a využívať online služby vozidla, ako sú informácie o doprave, počasí a ďalšie. Vozidlo obsahuje aj hlasové ovládanie v šiestich jazykoch, slovenčina však chýba. V priebehu roka by mal pribudnúť ešte nový systém Bluelink, ktorý umožní diaľkové pripojenie k vozidlu a kontrolu a nastavenie niektorých funkcií. V čase testu však ešte nebol k dispozícii. 

Priestor pre vodiča a spolujazdca je dostatočný aj na väčšie postavy a k pohodliu prispievajú elektricky nastaviteľné a vyhrievané sedadlá, a to aj zadné. Na zadných sedadlách je priestor trochu stiesnenejší, no pri rodinnom cestovaní vzadu aj tak zväčša vozíte deti. Odvezú sa, pochopiteľne, bez problémov aj dospelí, nie však už s takým komfortom. Jazdné vlastnosti sú slušné a zodpovedajú kategórii vozidla. Hybridný systém pracuje spoľahlivo a vďaka DCT prevodovke radí plynule bez zbytočného vytáčania motora. Batéria má kapacitu 1,56 kWh, systém je však vyladený trocha zvláštne a udržuje batériu v rozsahu 40 – 65 % kapacity. Za celý test sa mi podarilo dobiť ju maximálne na asi 85 % pri jazde z väčšieho kopca, pri jazde po rovine sa však už pri poklese na 40 % spúšťa spaľovací motor aj pri šetrnej jazde. Pri diaľničnej jazde na limite povolenej rýchlosti sa zase batéria dostáva až pod 10 % a vozidlo ju nie je schopné dobiť. Auto síce dokázalo rýchlosť stále udržiavať aj pri miernych stúpaniach, podľa merača výkonu však systém pracoval na svojej hranici. Motor má pritom výkonu dosť, takže pôjde najskôr o softvérové nedoladenie. 

Asistenčné systémy sú už tradične silná stránka výrobcu a to, čo u konkurencie draho priplácate, máte zväčša v sériovej výbave. Adaptívny tempomat pracuje dobre, oproti starším modelom je zlepšená detekcia vozidiel stojacich na semaforoch. Spoľahlivo funguje aj udržiavanie v jazdnom pruhu, ktoré sa teraz orientuje aj podľa vozidiel pred vami. Zlepšenie tak poznáte hlavne pri pohybe v kolóne a na horšie značených cestách. Vo výbave je spätná kamera, ktorá poskytuje kvalitný širokouhlý obraz s dynamickými vodiacimi čiarami. Na novom displeji vyzerá jej obraz lepšie ako na staršom systéme. Spoľahlivo pracoval aj systém rozpoznávania značiek. Ten indikuje značky obmedzenia rýchlosti a premieta ich na head-up displej aj na displej mapy. Automatické prepínanie diaľkových svetiel fungovalo veľmi spoľahlivo, svetlá majú dobrú svietivosť, aj keď homogenita svetelného poľa by mohla byť lepšia. 

Pri hybride používateľov najviac zaujíma spotreba. Počas testu som najazdil 1090 km s celkovou spotrebou 6,1 l/100 km. To je na túto kategóriu slušná hodnota. Predsa len ide o crossover s vyššou karosériou a hmotnosťou. Asi 45 % jázd tvorila diaľnica, ale táto hodnota je dostatočne výpovedná. Pri hybridoch môžete ovplyvniť krátkodobú spotrebu a zajazdiť v priaznivých podmienkach 4,5 l/100 km. Pri častejšom jazdení po diaľnici sa zase dostanete cez 7 l/100 km, ale s priemernou celoročnou spotrebou sa budete v tomto prípade pohybovať okolo 6,1 – 6,2 l/100 km. Je to dané tým, že hybridný systém si sám určuje, kedy bude používať spaľovací motor. Na rozdiel od niektorých plug-in hybridov alebo elektromobilov navyše hybrid zväčša kúri teplom z motora, takže aj keď je v zime batéria nabitá, motor sa spustí, aby zohrial motor ??. To, samozrejme, vplýva na spotrebu. Vcelku je však hybridná Kona veľmi dobré auto, ktoré poslúži na denné dochádzanie do práce aj na príležitostnú cestu na dovolenku. 

Verdikt:
Výborné rodinné vozidlo s vysokou technologickou výbavou a prijateľnou spotrebou. 

Motor - zážihový 4-valec s turbodúchadlom, zdvihový objem – 1580 cm3, výkon (kW/k) pri ot./min - 104/141,4 pri 5700, krútiaci moment (Nm)/ (ot./min) - 265/4000, prevodovka – 6-stupňová automatická, zrýchlenie z 0 na 100 km (s) – 11,2, max. rýchlosť (km/h) – 160, spotreba /mesto/mimo/kombinácia (l/100 km) – 5,9/4,1/5,3, dĺžka × výška × šírka (cm) – 416,5 × 155 × 180, pohotovostná hmotnosť (kg) – 1453, batožinový priestor základný/sklopené sedačky (l) - 361/1143, objem palivovej nádrže (l) – 50

Zapožičal: Hyundai
Cena modelu: od 23 490 EUR
Cena testovaného vozidla: 29 580 EUR (28 080 EUR v akcii)

+ Výborná výbava, kvalitné spracovanie, multimediálny systém, spotreba
- Horšie naladenie na diaľničnú jazdu

Jazdné vlastnosti: 90
Spotreba: 85
Priestor pre posádku, pohodlie: 90
Technologická výbava: 95
Ostatná výbava: 90
Ovládanie: 100
Vyhotovenie: 100

Celkovo: 93

Zobrazit Galériu
Hyundai auto doprava elektrina bateria nabijanie elektromobilita

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať