SAMSUNG 042024 Advertisement SAMSUNG 042024 Advertisement SAMSUNG 042024 Advertisement

Inovatívne diaľnice budúcnosti by raz mohli prepravovať autá rýchlosťou až 800 km/h

0

Podľa novej štúdie by diaľnice mohli jedného dňa prepravovať elektrinu a vodíkové palivo, ako aj umožniť vozidlám jazdiť rýchlosťou takmer 800 kilometrov za hodinu. Dosiahnuť by sa to dalo spojením troch ekologických technológií do jedného celku infraštruktúry, čím by sa každá z nich stala finančne výhodnejšou. Tento systém je transformáciou dopravy maglev, pri ktorej sú vozidlá obsahujúce supravodivý materiál zavesené na magnetickej dráhe. Systémy maglev prepravujú vozidlá bez trenia, ale sú veľmi drahé.

Supravodiče zasa dokážu veľmi účinne viesť elektrinu bez straty energie počas cesty. Prenosové vedenia zo supravodičov sú však mimoriadne nákladné, pretože fungujú len pri veľmi nízkych teplotách. Vodík je sľubný ekologický zdroj paliva, ale je ťažké ho prepravovať, pretože pri izbovej teplote je to plyn a potrubia na kvapalný vodík sú drahé pre potrebné chladenie. V novej štúdii, uverejnenej v časopise APL Energy, výskumníci navrhujú otočiť konvenčnú konštrukciu systémov maglev naruby pomocou magnetických vozidiel zavesených nad supravodivou dráhou, čo je usporiadanie, ktoré nazvali SClev.

VEĽKÁ SÚŤAŽ PRE PREDPLATITEĽOV

Táto úprava umožňuje, aby systém plnil tri funkcie, pričom supravodivé vedenie na prenos elektrickej energie je chladené potrubím na kvapalný vodík a nad ním sa nachádza diaľnica pre levitujúce vozidlá. Výskumníci zostrojili miniatúrny systém SClev, v ktorom po supravodivej dráhe dlhej asi trištvrte metra spustili magnetické autíčko vo veľkosti zápalkovej škatuľky. To im umožnilo ukázať, že magnety môžu levitovať nad supravodičmi rovnako ako supravodiče môžu levitovať nad magnetmi, čo je kľúčová technická požiadavka systému, ktorá predtým nebola preukázaná.

Na chladenie supravodiča v laboratórnom modeli použili kvapalný dusík, ale tvrdia, že kvapalný vodík v prípadnom systéme v plnom rozsahu by bol ešte účinnejší, pretože by poskytoval ešte väčšiu levitačnú silu. Výskumníci predpokladajú, že touto technológiou by sa dali vybaviť existujúce diaľnice, takže by sa mohla zaviesť bez zaberania ďalších pozemkov.

Ľudia by v systéme jazdili osobnými alebo nákladnými vozidlami vybavenými dvoma motormi – špecializovaným motorom pre supravodivé diaľnice a štandardným motorom na jazdu po príjazdových komunikáciách na oboch koncoch. Prípadne by sa na prepravu štandardných vozidiel mohli použiť magnetické platformy. Autá by mohli po diaľnici jazdiť rýchlosťou 500 až 800 kilometrov za hodinu, čo je takmer taká rýchlosť, ako dosahujú veľké komerčné lietadlá. Výskumníci predpokladajú, že by sa tak dala nahradiť veľká časť leteckej osobnej a nákladnej dopravy.

Zdroj: anthropocenemagazine.org.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať