PANASONIC PANASONIC PANASONIC

Nová generácia leteckých taxíkov bude prepravovať cestujúcich aj bez pilota

Technológie
0

Firma Wisk Aero, ktorú podporuje spoločnosť Boeing, predstavila najnovšiu verziu svojho elektrického lietadla, ktoré je navrhnuté tak, aby mohlo lietať bez pilota. Ide o letecký taxík, určený na prepravu štyroch cestujúcich (bez ľudského pilota) na vzdialenosť 145 km. Plne elektrický bezpilotný „Uber na oblohe“ sa pohybuje rýchlosťou 222 km/h. Nová verzia lietadla má mierne krabicový vzhľad a je to šiesta generácia lietadla spoločnosti Wisk.

Zatiaľ čo piatu generáciu označovala spoločnosť názvom Cora, toto lietadlo sa nazýva jednoducho Generácia 6. Dosiaľ ešte nelietalo a je navrhnuté tak, aby využívalo 12 motorov, ktoré roztáčajú 12 vrtúľ, čo mu umožní vzlietnuť, letieť a pristáť. Tucet motorov má rôzne úlohy. Šesť z nich v zadnej časti roztáča takzvané vztlakové ventilátory, ktoré sú orientované rovnobežne so zemou. Tie vytvárajú vertikálny ťah na vzlet a pristátie.

Predplatné NEXTECH 2021

Šesť motorov v prednej časti ovláda šesť vrtúľ, ktoré sa môžu nakláňať, takže pri štarte a pristátí budú spolupracovať so vztlakovými ventilátormi, pričom všetky budú orientované rovnakým smerom, aby sa lietadlo mohlo pohybovať hore a dole. Počas letu dopredu sa naklápacie vrtule v prednej časti krídla umiestnia ako bežné vrtule a vztlakové ventilátory za krídlom sa zastavia a zostanú nehybné.

Na zjednodušenie konštrukcie spoločnosť vynechala vrtuľu v zadnej časti, ktorá bola súčasťou predchádzajúcej verzie a tlačila lietadlo dopredu. Zatiaľ čo predchádzajúca zostava potrebovala dva rôzne typy motorov, pretože mala tlačnú vrtuľu, tá nová môže využívať len jeden typ motora. Vec však komplikujú plány spoločnosti, aby tieto letecké taxíky lietali autonómne. Hoci do procesu bude zapojený aj človek, ten bude na zemi a bude pôsobiť skôr ako supervízor, nebude aktívne ovládať lietadlo.

Cieľom je, aby jeden ľudský operátor na zemi dokázal sledovať 10 rôznych lietajúcich strojov na oblohe. Spoločnosť tvrdí, že jej lietadlo bude jedného dňa porovnateľné s vozidlom s autonómnym riadením štvrtej úrovne. Wisk hovorí, že pracuje na automatizácii všetkých bežných letových úloh, no pripúšťa, že to spomalí ich proces na získanie regulačného povolenia na prepravu cestujúcich. Všetky predpisy sú totiž postavené na tom, aby bol v kokpite pilot.

Zdroj: popsci.com.

Redakcia

Všetky autorove články

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať