SAMSUNG 042024 Advertisement SAMSUNG 042024 Advertisement SAMSUNG 042024 Advertisement

Pellegrini chce predĺžiť lehotu aktivácie elektronických schránok

Tlačové správy
0

Podpredseda vlády SR pre investície a informatizácie Peter Pellegrini predloží v stredu na zasadnutí vlády žiadosť o predĺženie lehoty na aktiváciu elektronických schránok pre podnikateľov. O predĺženie termínu požiadala Slovenská obchodná a priemyselná komora (SOPK). Dôvodom je nepripravenosť slovenských podnikateľov na nový systém.

"K dnešnému dňu má elektronický občiansky preukaz s čipom a so svojím bezpečnostným kódom asi 25 percent všetkých štatutárov slovenských firiem,“ povedal v utorok na tlačovej konferencii v Nitre Pellegrini. Elektronické schránky pre podnikateľov majú pritom fungovať už od 1. januára 2017. "Keď si vypočítame, koľko pracovných dní je pred nami, že sa blížia Vianoce a Nový rok, tak celkom rozumiem výzve, ktorú som dostal od SOPK,“ uviedol Pellegrini.

Novú povinnosť pre podnikateľov stanovil pritom zákon už pred troma rokmi a termín sa už raz predlžoval z 1. júla 2016 na 1. januára 2017. Napriek tomu sa väčšina podnikateľov ešte elektronickými schránkami nezaoberala. Predseda SOPK Peter Mihók si to vysvetľuje "mentalitou slovenského občana," ktorý je zvyknutý si všetko odkladať na poslednú možnú chvíľu. Pellegrinimu navrhol predĺženie termínu do 1. júla 2017.

"Zajtra na vláde pripravím dokumenty tak, aby vláda mohla rozhodnúť, a ak u ministrov nájdem podporu, budem navrhovať, aby sme posunuli a predĺžili termín pre podnikateľov na aktiváciu ich schránok. Dátum ešte, samozrejme, bude predmetom diskusie,“ povedal Pellegrini. Zdôraznil, že ak sa termín posunie, bude to už posledný raz. Štát je podľa neho na nábeh nového systému technicky pripravený, spustil aj informačnú kampaň. Schránky sú zriadené, podnikatelia si ich musia aktivovať.

Po zavedení systému budú môcť úrady každej firme doručovať úradné dokumenty do jej elektronickej schránky. Správy od úradov sa budú považovať za doručené aj v prípade, že budú neprečítané. Tí štatutári firiem, ktorí by termín nestihli, vystavili by svoju firmu riziku, že jej bude doručený nejaký platobný rozkaz alebo exekučný príkaz, o ktorom sa nedozvedia.

Mihók hovorí, že chcú aktivizovať podnikateľov, aby si splnenie tejto povinnosti nenechali na poslednú chvíľu. "Zhruba pred dvoma mesiacmi sme začali našu vlastnú kampaň na našej webovej stránke, cez náš časopis alebo aj cez semináre v regiónoch. Akonáhle by vláda rozhodla o predĺžení lehoty, určite urobíme ešte ďalší aktivizačný plán, aby sa situácia neopakovala,“ podčiarkol. Elektronizácia schránok podľa jeho slov znamená znižovanie byrokracie a tiež nákladov pre podnikateľské subjekty. "Administratívne ani fyzicky teraz nie je možné celú túto situáciu zvládnuť. Nechceme, aby celý tento systém naštartoval v limitovanom merítku, lebo by mohol mať veľmi negatívne dôsledky na mnohé podnikateľské subjekty," uviedol Mihók.

Na Slovensku je 248-tisíc právnických osôb, z toho je 203-tisíc slovenských štatutárov. V roku 2016 navštívilo klientske centrá na Slovensku priemerne 12 634 ľudí, v Bratislave to bolo 1 296 ľudí. Až v posledných štyroch týždňoch tento počet vzrástol o 92 percent na Slovensku na 24 265, a o 141 percent v Bratislave. Najväčší nápor zaznamenalo klientske pracovisko na Tomášikovej ulici v Bratislave, kde nárast dosiahol až o 242 percent. Čakacia doba pre občanov sa posunula z desiatich na 45 minút, na Tomášikovej ulici až na hodinu a 40 minút. „Od 18. októbra 2016 bola zrušená miestna príslušnosť, to znamená, že občan SR si na ktoromkoľvek klientskom pracovisku alebo oddelení vydávania dokladov môže podať žiadosť o vyhotovenie elektronického občianskeho preukazu,“ uviedla štátna tajomníčka ministerstva vnútra Denisa Saková. Vyzýva preto podnikateľov, aby využívali aj ďalšie klientske centrá.

SITA

Všetky autorove články
Pellegrini

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať