Povedomie o nových technológiách vo firmách je stále nízke
Európski zamestnanci by pre svoju prácu uvítali pokročilejšie digitálne technológie, ale priznávajú, že k ich efektívnemu využitiu im chýbajú znalosti a zručnosti, ako vyplynulo z prieskumu, ktorý zadala spoločnosť Ricoh Europe.
Viac ako dve tretiny pracujúcich žiada od svojich zamestnávateľov rozsiahlejšie školenia pre využitie digitálnych technológií.
Takmer 40 % z 3 600 zamestnancov v prieskume uviedlo, že nedostatok znalostí a zručností im bráni v efektívnom využití nových pokročilých technológií. 67 % respondentov by si prialo, aby zamestnávatelia kládli väčší dôraz na školenia, pričom len 27 % sa domnieva, že ich spoločnosť investuje do školení primeranú čiastku.
„V Európe vládne veľký rozruch okolo digitalizácie a jej dopade na zvyšovanie produktivity. A hoci umelá inteligencia a automatizácia mení spôsob našej práce, nedostatočné preškolenie zamestnancov prudko znižuje návratnosť investícií. Firmy musia mať na zreteli aj konkrétnych ľudí, ktorí budú novozavedené technológie používať. Spoločnosti, ktorá nepodporuje svojich zamestnancov v rozvoji náležitých znalostí, nepomôže žiadna čiastka vydaná na infraštruktúru, nech je akokoľvek vysoká.“ komentuje Stephen Palmer, CEO Ricoh Slovakia & Ricoh Czech Republic.
Až 34 % z opýtaných zamestnancov uviedlo, že sa stále cítia nedostatočne preškolení k správnemu používaniu i dokonca tak bežného softwaru alebo hardwaru, ako je balík Microsoft Office, multifunkčné tlačiarne alebo počítače, tobôž nie ešte pre prácu s novšími technológiami, ako je zložitá automatizácia procesov.
Okrem toho sa prejavujú obavy z rastúcej generačnej priepasti. Celkom 70 % zamestnancov súhlasí s tvrdením, že mladší zamestnanci sú pre prácu s novými technológiami spôsobilejší. V dôsledku toho sa 33 % zamestnancov obáva, že čoskoro prídu o prácu.
„Napriek novinovým titulkom, ktoré hlásajú, že budeme nahradení robotmi, európski zamestnanci vidia technológie ako cestu k tomu, ako odvádzať prácu s vyššou hodnotou. A nie ako niečo, čo ich nahradí. Zvyšovanie sebadôvery pracovníkov vo využití nových technológií však nie je univerzálne riešenie. Úspešná digitalizácia pracovísk vyžaduje rôzne znalosti a zručnosti a musí byť zaistený rad potrieb. Zapojenie zamestnancov v každom kroku tohoto procesu je preto zásadné,“ dodáva Palmer.