
Práca z domu nie je pre každého
Aj keď home office patril v minulosti k najžiadanejším benefitom, práca z domu každému nevyhovuje. Ľudia sa jednoducho v domácom prostredí ťažko na prácu sústredia. Doma na človeka pôsobí oveľa viac rušivých faktorov, ako keby bol v kancelárii. Či už sú to domáce práce, ktoré treba urobiť, deti, ktoré vyžadujú pozornosť, alebo partner, ktorý tiež pracuje z domu. Sústrediť sa potom na plnenie zadaných úloh je veľmi ťažké. Práca z domu navyše zvádza k prokrastinácii. Ľudia si radi dočítajú rozčítanú knižku alebo dopozerajú obľúbený seriál. Pracovné úlohy sa potom hromadia, ľudia ich nestíhajú plniť, sú v strese, robia chyby a ich pracovné výsledky sa rapídne zhoršujú.
Podľa prieskumu dvom pätinám ľudí, ktorí pracujú z domu, chýba pravidelný kontakt s kolegami. Tí, ktorí boli zvyknutí chodiť niekoľko rokov do kancelárie, sa môžu cítiť frustrovaní. Chýba im bežný kontakt s ľuďmi, či už ide o komunikáciu s kolegami, alebo napríklad len to, že sa s ľuďmi stretávajú cestou do práce. Ak navyše ľudia žijúci sami a teraz pracujúci z domu nemusia s nikým prehovoriť celé dni. To má, samozrejme, obrovský vplyv na psychiku. Niekomu takisto môže chýbať slovné hodnotenie ich práce, pracovná náplň im môže začať pripadať zbytočná, strácajú motiváciu a môže u nich dôjsť k syndrómu vyhorenia. Aj aktívni, motivovaní a technicky založení mladí ľudia pri home office strácajú pozornosť a systematickosť v plnení svojich pracovných cieľov.
Home office môže mať aj neblahý vplyv na zdravie. Ľuďom totiž pre prácu z domu odpadol prirodzený pohyb - mnohí z nich chodili do práce pešo alebo jazdili na bicykli. Málokto navyše doma sedí na kancelárskej stoličke za pracovným stolom. Určite sa preto oplatí venovať trochu času úprave pracovného kútika, zaobstarať balančnú podložku ako podporu správneho vzpriameného sedu alebo rovno gymball, ktorý dobre poslúži nielen miesto stoličky, ale aj pri relaxácii a naťahovacích cvikoch. Zároveň odporúčam pracovať skôr pri jedálenskom stole, kde je chrbtica v sedu vzpriamená, a nevyužívať konferenčný stolík v obývačke, kde je chrbtica, naopak, veľmi neprirodzene a dlhodobo ohnutá. Minimálne každú hodinu treba vstať, prejsť sa po byte a venovať sa krátkemu pretiahnutiu - akýkoľvek pohyb vo vzpriamenej polohe sa počíta a pôsobí preventívne proti bolestiam chrbta.
Firmy vďaka neprítomnosti zamestnancov ušetria mesačne desaťtisíce, zamestnancom, naopak, náklady rastú. S prítomnosťou zamestnancov vo firme je spojené množstvo nákladov, ktoré firmám zavedením home office odpadli. Najviac firmy ušetria na cestovných nákladoch, za používanie tlačiarní, na občerstvení pre zamestnancov alebo za energie. A v neposlednom rade z dlhodobého hľadiska aj za prenájom kancelárií. Na druhej strane zamestnancom náklady rastú. Najväčšie položky sú spravidla zvýšená spotreba energií, platby za rýchlejšie internetové pripojenie alebo náklady spojené s vybavením domácej kancelárie.
5 tipov, ako zvládnuť prácu Z DOMU
Pyžamo dole
Pracovať z gauča a v pyžame je určite možné, ale na efektivite práce to nepridá. Keď sa oblečiete rovnako, ako keby ste išli do práce, nastavíte svoju myseľ tak, že bude lepšie pripravená na plnenie pracovných úloh.
Organizujte videokonferencie
Osobný kontakt sa dá nahradiť prostredníctvom videohovorov – z hlasu navyše možno cítiť emócie, na ktoré sa dá hneď reagovať a udržať tak pracovný tím dlhšie motivovaný.
Dajte si pauzu
Niektorí ľudia sa do práce ponoria natoľko, že pracujú bez prestávky aj niekoľko hodín. Po čase však dôjde k prepracovanieu čo má v konečnom dôsledku vplyv na pracovný výkon i zdravie. Dávajte si pravidelné pauzy na obed aj na pretiahnutie.
Urobte si harmonogram
V domácom prostredí má veľa ľudí tendenciu prácu odkladať, tá sa potom kopí a plnenie pracovných úloh začína byť nezvládnuteľné. Urobte si na každý deň harmonogram vecí, ktoré chcete stihnúť.
Choďte von
Sedieť hodiny pri počítači v uzavretej miestnosti je vyčerpávajúce a pobyt na čerstvom vzduchu je príjemná vzpruha, navyše je zdraviu prospešný. Zájdite si, ak je to možné, každý deň aspoň na dvadsaťminútovú prechádzku.
Zdroj: ADVANTAGE CONSULTING