SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement SAMSUNG_042024 Advertisement

Revolučné lietadlo s hybridnými krídlami bude mať až o 50% nižšiu spotrebu

Technológie
0

Kalifornský startup JetZero chce v spolupráci s americkým vojenským letectvom a NASA do roku 2030 uviesť do prevádzky prúdové lietadlo s hybridným krídlom (blended wing), ktoré by spotrebovalo o neuveritených 50 % menej paliva a poskytlo dokonalú platformu pre čisté vodíkové lietadlá. Airbus, NASA a Boeing už postavili a zalietali demonštračné lietadlá s hybridným krídlom, ale ani jedna spoločnosť sa nezaviazala uviesť ich do prevádzky. Karoséria lietadla s hybridným krídlom používa široký, plochý trup, ktorý plynulo prechádza do dvojice širokých krídel, pričom krídlo od karosérie neoddeľuje žiadna jasná deliaca čiara.

Tento dizajn má to niekoľko výhod: samotný trup môže prispieť k oveľa väčšiemu vztlaku ako typický rúrkový tvar, takže nie je potrebná taká veľká plocha krídla. Je aerodynamicky stabilný, takže nepotrebujete chvostové krídlo, čo sú faktory, ktoré prispievajú k výraznému zníženiu odporu a hmotnosti. To vedie k menším motorom a ďalším úsporám hmotnosti. Väčší je priestor pre náklad a cestujúcich, pričom usporiadanie sedadiel pripomína skôr divadlo ako bežné dopravné lietadlo. Motory môžu byť namontované hore, čo má za následok oveľa nižšiu hlučnosť v kabíne aj na zemi.

Pokiaľ ide o lietadlá na vodíkový pohon, dodatočný úložný priestor smerom ku krídlam je ideálny na prepravu vodíkových nádrží, ktoré sú síce ľahké, ale zaberajú veľa miesta. No sú tu aj nevýhody. Rozpätie krídel je širšie ako pri typických dopravných lietadlách, čo môže obmedziť počet letiskových priestorov, do ktorých sa zmestia, ak nebudú mať sklopné krídla. Ťažšie sa evakuujú a cestujúci po stranách sa pri náklone lietadla cítia ako na horskej dráhe, pretože sú ďalej od osi otáčania. 

VEĽKÁ SÚŤAŽ PRE PREDPLATITEĽOV

NASA aj Airbus uvádzajú približne 20 % zníženie spotreby paliva pri svojich prototypoch, JetZero si však myslí, že to môže byť aj viac. Podľa zakladateľa Marka Pagea je hybridné krídlo o 50 % účinnejšie, spotrebuje o polovicu menej paliva a vyprodukuje o polovicu menej oxidu uhličitého v porovnaní s lietadlom s rúrkovým trupom a krídlom. Page a niektorí jeho kolegovia z JetZero pracovali na projekte demonštrátora hybridného krídla v 90. rokoch minulého storočia v rámci partnerstva medzi NASA, McDonnell Douglas a Stanfordovou univerzitou.

Podľa rozhovoru pre časopis Aviation Week je spoločnosť teraz pripravená pokúsiť sa do roku 2030 postaviť, otestovať, certifikovať a uviesť do prevádzky takéto lietadlo. Prvým lietadlom JetZero bude Z-5. Je navrhnuté tak, aby nahradilo Boeing 767. Jeho cieľom je prepraviť najmenej 250 cestujúcich a ponúknuť dolet viac ako 5000 námorných míľ (9260 km). Zatiaľ čo rozpätie krídiel Boeingu 767 dosahuje približne 52 m, Z-5 bude široký takmer 61 m. Bude ho však možné prevádzkovať na každom letisku, ktoré zvládne Airbus A330.

No podľa portálu Pitchbook  má spoločnosť JetZero v počiatočnej fáze len 4,55 milióna USD rizikového kapitálu. JetZero sa však uchádza o demonštračný program hybridného krídla amerických vzdušných síl v hodnote 245 miliónov USD, vďaka ktorému by sa do roku 2030 mal dostať do vzduchu plnohodnotný demonštrátor Z-5. Podľa Pagea to nebude len dopravné lietadlo, budujú viacúčelovú platformu – lietadlo, nákladné lietadlo, tanker. Víťazný návrh má byť vybraný v lete tohto roku.

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať