PANASONIC PANASONIC PANASONIC

Rozhovor: Vadim Bilousov, ARBIPAY / Smart finančné služby pre všetkých

0

Vadim Bilousov, hrdý občan Slovenskej republiky s ukrajinským pôvodom, je CEO & Founder spoločnosti ARBITAS. Okrem toho je aj členom inovačného hubu Ministerstva financií SR a fintech asociácií v európskych krajinách a Singapure.

Jeho snom a cieľom je postaviť samoobslužnú automatizovanú ­finančnú inštitúciu, ktorá poskytne klientom unikátny marketplace produktov a služieb v štyroch distribučných kanáloch na platforme ­ARBIPAY: smart kiosky (inteligentné ATM s rozšíreným portfóliom ­služieb), POS terminály, webovú a mobilnú aplikáciu.

 

NXT: Asi najkomplexnejší z nich je inteligentný bankomat s rozšíreným portfóliom služieb. V čom sa bude odlišovať od klasického bankomatu?

Vadim Bilousov: Inteligentné kiosky môžu spotrebiteľom umožniť vykonávať rôzne operácie, ktoré si aktuálne ešte vyžadujú stretnutie v miestnej pobočke. Môže ísť napríklad o vybavenie novej zmluvy s distribútorom plynu či telekomunikačným operátorom. Všetky tieto úkony vyžadujú množstvo podpísaných papierov a trvajú dlho. Niekedy i pár dní. Je pre klienta podstatný rozdiel, či sedí v pobočke operátora hodinu, alebo si to vybaví v inteligentnom kiosku v priebehu niekoľkých minút. Inteligentné kiosky poskytujú teda ďalšiu hodnotu nad rámec jednoduchých hotovostných operácií alebo iných zákazníckych transakcií.

Tradičný bankomat umožňuje klientovi vkladať a vyberať hotovosť, ale kiosky zamerané na zákazníka vybavené inteligentnou technológiou môžu poskytnúť rýchlejšie a bezpečnejšie riešenia, ktoré ľahko a intuitívne zapadnú do každodenného života zákazníkov. Práve dostupnosť, rýchlosť poskytnutých služieb s okamžitou platbou, bezpečnosť či pohodlný prístup k nim v ktoromkoľvek dennom čase je ich veľkým bonusom.


 

NXT: Ponúkate teda inteligentný kiosk?

Vadim Bilousov: My sme finančný sprostredkovateľ. Sme alternatívne predajné miesto ako digitálna samoobslužná pobočka pre akýkoľvek produkt alebo službu. Vyvíjame inteligentnú platformu a kiosk je len prostriedok na sprostredkovanie našej služby klientom. Sme článok medzi poskytovateľom služby (bankou, mobilným operátorom, poisťovňou, predajcom vstupeniek...) a záujemcom o tieto služby. Naša výhoda je rýchlosť, bezpečnosť, bezkonkurenčná dostupnosť služieb (24/7), online spracovanie a intuitívny prístup k všetkým službám na prehľadnom termináli.

NXT: Ako zaručujete bezpečnosť jednak poskytovateľovi služieb a na druhej strane zákazníkom?

Vadim Bilousov: Získali sme certifikácie ISO, znalecké posudky a k tomu navyše pravidelne vykonávané penetračné testy zaručujú našim partnerom vysokú kvalitu v každej fáze našich projektov. Rád by som spomenul aj využitie biometrických technológií. Klient, ktorý si chce otvoriť účet alebo uzatvoriť zmluvu, sa musí okrem naskenovania občianskeho pre­ukazu aj nechať odfotiť vstavanou kamerou. Na pozadí v systéme prebieha online verifikácia osôb porovnávaním aktuálnej snímky s naskenovaným dokladom, overením ich pravosti a zároveň aj spoľahlivosti klienta v rôznych zoznamoch (sankčných, PEP...). Umelá inteligencia vyhodnocuje z aktuálnej snímky emóciu klienta, či vyzerá nervózne (klient s nečistými úmyslami), alebo je spokojný, má uvoľnené črty a podobne. Aj na základe toho sa potom rozhodne, či sa mu umožní uzatvoriť s distribútorom napríklad zmluvu o dodávke elektriny. 

NXT: Kde nájdeme vaše POS terminály?

Vadim Bilousov: Výborný príklad teraz v zime je hotel v lyžiarskom stredisku. Chcete sa ubytovať, keď sa vás recepčný spýta, či máte cestovné poistenie. Ak ste zabudli, nič sa nedeje. Na našom POS termináli vám ponúkne možnosť okamžite uzatvoriť poistenie s niektorou zo slovenských poisťovní. Samozrejme, to je len jedna z možností jeho využitia. Okrem hotelov ich chceme distribuovať aj na benzínové pumpy, letiská, nákupné centrá a časom aj na ďalšie miesta.

Predstavujeme tieto terminály ako nové digitálne miesto služieb v rámci nášho ekosystému. Ako softvérové riešenie na príjem platieb v elektronických peniazoch. Pre poskytovateľov služieb je to ďalší distribučný kanál alebo miesto na poskytnutie doplnkových služieb a pre klienta rozšírená ponuka služieb na jednom mieste. Preto si myslíme, že nájdu široké využitie.


POS terminál ako ďalší kanál na prácu s elektronickými peniazmi

 

NXT: Keby sme to mohli zhrnúť veľmi jednoducho, snažíte sa o vybudovanie online marketplace?

Vadim Bilousov: Áno. Naša idea je postaviť online trhovisko, marketplace, keďže je primárnym typom viackanálového elektronického obchodu s bohatou ponukou tovarov a služieb s cieľom priblížiť a zefektívniť proces predaja služieb. Na online trhovisku budeme my ako sprostredkovatelia spracovávať spo­trebiteľské transakcie a potom ich zúčastnení maloobchodníci alebo veľkoobchodníci budú doručovať a plniť. Chceme tak umožniť používateľom registrovať sa a predávať jednotlivé položky z ich ponuky. A chceme ísť bližšie k občanovi.

Služby, ktoré by sme chceli na našom online trhovisku ponúknuť, máme rozdelené do niekoľkých kategórií, ako napríklad telekomunikácie, nabíjanie elektromobilov, poistenie, distribučné spoločnosti pre dodávky energií, technológie a študijné kurzy. Online kurzy sú teraz po pandémii veľmi populárne. Napríklad učitelia ponúkajúci na predaj svoje vzdelávacie videá alebo školenia nemajú vybudované zázemie, platobnú bránu a podobne. Pre nich máme teda pripravené špeciálne moduly, aby mohli aj takto podnikať a nemuseli investovať do technických riešení. Jednoducho si otvoria účet na našej platforme (www.arbipay.eu/) a o ostatné sa už postaráme my.

Ak teda máte záujem napríklad o prednášku na tému spracovania fotografických šumov, vložíte si ho do košíka. Pridáte sumu za nabitie SIM karty pre dcéru a uhradenie mesačného paušálu u iného operátora pre mamu. Poistíte syna na cestu do Grécka, pričom všetky platby sa vám pozbierajú v jednom platobnom košíku. Využijete rôznu paletu služieb a platíte len raz. Úhradu môžete urobiť bezhotovostne platobnou kartou, online použitím QR kódu, no ak stojíte priamo pri inteligentnom kiosku, máte možnosť zaplatiť i hotovosťou.

V rámci nášho marketplace budujeme nové distribučné kanály, čo predstavuje veľa príležitostí urobiť balíčky služieb. Partia kamarátov sa rozhodla ísť lyžovať: balíček im ponúkne všetko, čo budú potrebovať. Systém im pomôže vo zvolenej destinácii nájsť a zaplatiť ubytovanie, kúpiť vopred skipasy, ponúkne im cestovné poistenie so špeciálnym zameraním na lyžovanie a podobne.

Samozrejme, je úplne jedno, či sa o služby zaujíma jednotlivec alebo firma, systém je nastavený pre všetkých klientov.

 

NXT: Prečo sa má povedzme mobilný operátor rozhodnúť pre spoluprácu s vami, keď aj sám poskytuje online služby?

Vadim Bilousov: My predstavujeme ďalší predajný kanál. Táto technológia odbremení jeho zákaznícke centrá. Klient je rád, keď má služby na jednom mieste, a tak uvíta jednu aplikáciu, jednu webovú stránku, na ktorej vybaví všetky svoje záväzky, povinnosti. A zaobstará si ďalšie potrebné služby. Všetko zabalené v zrozumiteľnej a prehľadnej grafike. Rýchlo, spoľahlivo a bezpečne. Toto je zaujímavé aj pre poskytovateľov rozličných služieb a tovarov.

NXT: Máte ešte ďalší technologický sen?

Vadim Bilousov: Chcel by som spustiť sandboxovú fintechovú platformu ako simulátor pre startupy, najmä pre iniciatívnych študentov, aby sme im mohli ponúknuť prístup ku všetkým platobným službám. Chcem startupom pomôcť zrealizovať ich projekty. Túto službu im ponúkame, pretože vieme, ako často zostávajú dobré nápady zabudnuté bez využitia, keďže nie je priestor na ich otestovanie, overenie, spustenie. Začínajúce firmy sa na sand­boxoch môžu so svojimi inovatívnymi nápadmi hrať ako na pieskovisku. A tie najlepšie nápady sa môžu prezentovať na našej platforme aj pre reálnych zákazníkov, aby aj oni cítili ten dotyk inovácií.

NXT: Predpokladám, že nezačínate na zelenej lúke. Čím všetkým ste prešli, kým ste sa dostali k myšlienke vybudovať tieto finančné technológie?

Vadim Bilousov: Nezačíname. Moje predošlé predchádzajúce projekty, ktoré mi priniesli množstvo vedomostí a skúseností, sa tiež týkali zariadení na zjednodušenie služieb pre obyvateľov. Či už to boli kiosky na sprostredkovanie mikropôžičiek a poisťovacích produktov, či budovanie balíkomatov rôznych konštrukcií. Nakoniec ma uchvátila myšlienka vybudovať taký online priestor, kde si klient bude môcť vybaviť veľa vecí naraz: od zaplatenia poštovej poukážky, výberu hotovosti, uzavretia zmluvy s mobilným operátorom cez otvorenie účtu či vybavenie poistenia až po kúpenie vstupenky do divadla. Teda vybudovať široké portfólio služieb na jednom mieste.

Naša fintechová platforma funguje na báze licencie na elektronické peniaze a platobnej inštitúcie, zintegrovali sme sa na SWIFT, máme vlastné platobné karty, napojenia SEPA... Všade v zahraničí, kde som náš projekt inteligentného kiosku predstavil, bol oň veľký záujem. Verím, že aj na Slovensku bude tento projekt úspešný.

NXT: Aké najväčšie benefity viete ponúknuť svojim budúcim partnerom?

Vadim Bilousov: Dáme im možnosť podľa ich potrieb si na mieru vyskladať a rozšíriť ich existujúce predajné kanály, priblížiť sa viacej ku koncovému zákazníkovi sprístupnením svojich služieb a zároveň zefektívniť a zautomatizovať platobné operácie bez zvýšenia nákladov a ďalších vynaložených investícií. Poskytneme im technologickú podporu v oblastiach, ktoré sa im nepodarilo vyriešiť so štandardnými poskytovateľmi platobných operácií. Flexibilita, odbornosť a rýchlosť sú naše hlavné priority.

NXT: A čo ešte plánujete v najbližšom čase?

Vadim Bilousov: Ďalšou etapou rozvoja marketplace, online trhoviska, by mal byť aj projekt digitalizácie regiónov. Tento projekt by mal zjednodušiť život v regiónoch, mestách a obciach aj s podporou ich starostov. Náš projekt by mohol priniesť do regiónu služby, ktoré tam dnes chýbajú a za ktorými musí občan cestovať do okresných miest alebo ktoré zanikajú pre vysoké náklady, napríklad rušenie poštových pobočiek. To, že kiosky umožnia obyvateľom zaplatiť šekovú poukážku alebo si vybrať dôchodok v hotovosti v ktorúkoľvek dennú i nočnú hodinu, im dáva obrovskú konkurenčnú výhodu. Samotné používanie je intuitívne a jednoduché, takže predpokladáme nárast ich obľuby i využitia. Využijeme svoje skúsenosti, aby sme klientovi poskytli čo najväčšiu škálu služieb priamo v mieste jeho bydliska. Displej v hornej časti terminálu umožní dokonca zverejňovať miestne oznamy či reklamu.

NXT: Ďakujeme za rozhovor.

Zhovárala sa Jana Matejíčková.

Zobrazit Galériu

Jana Matejíčková

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať