
Spokojní zákazníci ešte negarantujú spokojných investorov
Nedávny vstup Uberu na burzu znamenal najväčšie IPO (počiatočná verejná ponuka) od roku 2014, kedy na trhy vstúpil čínsky internetový predajca Alibaba. Napriek tomu, že počet zákazníkov Uberu smeruje už k 100 miliónom, ziskovosť tohto alternatívneho poskytovateľa taxislužieb je stále v nedohľadne. Tento fakt odzrkadľuje aj reakcia investorov z posledných dní. Hneď v prvý deň pri vstupe na burzu klesla cena akcií spoločnosti o 7 % a v nasledujúcich dňoch o ďalších 11 %.
,,S technologickými IPO, ktoré poskytujú služby cez internet, sa v posledných mesiacoch roztrhlo vrece,“ konštatuje Jakub Rosa, analytik Across Private Investments. ,,Vďaka módnym produktom a množstvu používateľov dosahujú ich valuácie desiatky miliárd. Väčšina z nich sú však start-upy a, pochopiteľne, nie sú profitabilné. Často narážajú na reguláciu, ktorá im bráni v rozmachu.“ Masívna vlna technologických IPO stavia investorov, ktorí nechcú zmeškať zrod nového Applu, Microsoftu či Facebooku, pred otázku: Dá sa prehnaná valuácia ospravedlniť potenciálnym budúcim rastom?
Uber dlhodobo v strate
Taxikárske služby Uberu cez smartphone si rýchlo získali celosvetovú obľubu. Služby lídra zdieľanej ekonomiky využívalo vlani v priemere 91 miliónov užívateľov, ktorí využili 5 miliárd jázd. Jeho potenciál pre investorov zhodnotil J. Rosa takto: ,,Pri nových spoločnostiach nie je až taký problém, keď v prvých rokoch podnikania nie sú profitabilné. Aj Amazon v rokoch 1996 - 2002 vykázal stratu 3 mld. USD. Biznis model sa však neskôr pretavil do úspechu. Jeho akcie posilnili od IPO o vyše 120 000 %. Uber však funguje už 10 rokov a stále negeneruje zisk. Za uplynulý rok vykázal stratu pred započítaním úrokov, daní a odpisov 1,85 mld. USD. Za posledných deväť mesiacov spálil viac peňazí než Amazon za prvých sedem rokov.“
V dokumentoch pre burzovú komisiu Uber priznal, že možno nikdy nebude v zisku. Investori by teda nemali byť zaslepení silou značky, ktorou sa ich Uber snaží presvedčiť. Argumentuje tým, že je lídrom na americkom trhu alternatívnych taxislužieb, jeho podiel tvorí približne 80 %. Do budúcna vsádza na alternatívne služby donášky jedla Uber Eats a investuje aj do rozvoja autonómnych vozidiel. Uber svojou aplikáciou spájajúcou vodičov so zákazníkmi zjednodušil život miliónom ľudí. Vodiči sa ľahšie spoja so zákazníkmi a oni dostanú lacnejší, čistejší a oveľa príjemnejší zážitok z jazdy. Je to win-win situácia. Avšak pre investorov ide o čistú stratu. „Marža Uberu je nebezpečne neprofitabilná. Stráca 25 centov na každom získanom dolári. Na každej jazde je to v priemere 1,2 USD. Až 80 % zo zisku necháva vodičom. Vyšší počet jázd sa preto do vyšších výnosov nepremieta. Uber sa nachádza v začarovanom kruhu, čo potvrdil aj prvý obchodný deň, kedy sa realita nestretla s porozumením investorov,“ dodáva analytik Acrossu.
Podiel stratových spoločností na amerických burzách narastá
Zdroj: University of Florida
Investori milujú spoločnosti, ktoré „pália“ peniaze
Technologické aj ďalšie spoločnosti vstupujúce na burzu využívajú priaznivé ekonomické podmienky, nízke úrokové sadzby a rekordné úrovne akciového trhu. Investori by si však mali dávať pozor na príliš optimistické očakávania. IPO totiž negarantuje prosperitu. Na trh sa zväčša chystajú mladé firmy, ktoré sú stratové. V uplynulom roku približne 80 % spoločností, vstupujúcich na burzu, nedosiahlo zisk. Ide o najvyššiu hodnotu od začiatku štatistík v roku 1980. Ceny akcií nájdu férovú úroveň až po určitom čase. Dovtedy kolíšu oboma smermi, najmä v úvodné dni a týždne obchodovania.
Vstup Uberu na burzu bol štvrtý najhorší od začiatku dekády
Zdroj: Bloomberg, graf zahŕňa IPO na amerických burzách od 1. 1. 2010 s minimálnou hodnotou 1 mld. USD
IPO cez indexové fondy
Prečo akcie stratových spoločností rastú? Príbeh Uberu a jeho konkurenta Lyftu potvrdzuje trend na akciových trhoch, kedy investori preferujú rastové firmy pred hodnotovými. Spoločnosti pred fundamentami zatvárajú oči (viď Tesla). V tejto súvislosti Jakub Rosa podotýka, že „stratové hospodárenie firiem ospravedlňujú investori vidinou možného zárobku v dlhodobom horizonte. Nie je však pravidlom, že z každého start-upu sa stane líder akým je Amazon. Aj keď väčšina cien akcií v úvodných dňoch po IPO rastie, sú mnohé spoločnosti, ktoré zamieria strmo nadol, keď sa pozitívne očakávania nestretnú s realitou.“
Pri investovaní do IPO upozornil Rosa na tieto tri kľúčové faktory pre investorov:
1. Väčšina IPO sa dlhodobo obchoduje pod úvodnou cenou
2. Je náročné predikovať, akým smerom sa akcie v prvých dňoch po IPO vydajú
3. Inštitucionálni investori v prípade nárastu realizujú zisky výpredajom
„Možnosťou, ako investovať do IPO bez vyberania hrozienok a bez vystavovania sa výraznej rozkolísanosti cien v úvodných dňoch, sú diverzifikované indexové fondy. Jedným z nich je aj First Trust US Equity Opportunities ETF z ponuky Acrossu, ktorý od začiatku tohto roka poráža akciový index S&P 500 o 5 %,“ dodal analytik.
Zobrazit Galériu