
Už sa testuje hybridný motor SABRE, ktorý by mohol dramaticky zmeniť leteckú dopravu
Revolučný motor SABRE (Synergetic Air-Breathing Rocket Engine) spoločnosti Reaction Engines je bližšie k realite. Európska vesmírna agentúra ESA a jej britský náprotivok UKSA prednedávnom otestovali jeho funkčný prototyp. Hypersonický hybridný motor je navrhnutý tak, aby fungoval ako prúdový aj raketový. Vývoj jeho predchodcu sa začal už pred viac ako 30 rokmi a prispeli k nemu investície Boeingu, Rolls-Royce, ESA a UKSA vo výške desiatok miliónov libier.
SABRE nasáva vzduch, aby sa správal ako konvenčný prúdový motor, kým zrýchli na rýchlosť až Mach 5 (5961 km/h), potom sa premení na čisto raketový motor, spaľujúci vodík a kvapalný kyslík, ktorý môže dosiahnuť rýchlosť až do Mach 25 (29 808 km/h). Kľúčom k tomu je revolučný výmenník tepla, ktorý chráni motor pri priblížení sa k hypersonickej rýchlosti.
Pri vysokých nadzvukových rýchlostiach prichádza vzduch do motora so silou 25-krát vyššou, ako je rýchlosť hurikánu kategórie 5, čo vytvára veľmi vysoké teploty. Preto má SABRE predchladič, ktorý používa recirkulované kryogénne vodíkové palivo na schladenie privádzaného vzduchu z 1000 °C na -150 ° C v priebehu stotiny sekundy. V týchto dňoch kľúčový komponent prešiel prvou fázou vysokoteplotného testovania.
Za podmienok simulujúcich nadzvukový let predchladiaca jednotka (precooler) motora ochladila prietok nasávaného vzduchu o 420 °C za menej ako 1/20 sekundy. Technológia sa považuje za mimoriadne sľubnú pre suborbitálne vesmírne lety a nadzvukové medzikontinentálne cestovanie. Jej použitie na komerčné lety by skrátilo čas cestovania z Londýna do Austrálie na menej než 4 hodiny.
Zdroj: newatlas.com.
Zobrazit Galériu