
Vodíková budúcnosť je možno už za rohom
Najväčšia japonská energetická spoločnosť ENEOS chce už čoskoro ponúknuť bezuhlíkové palivo pre automobily po celom Japonsku. Spoločnosť začala prevádzkovať vodíkové stanice v roku 2014. Na začiatku tohto roka mala už 44 vodíkových staníc, čo je najväčšia sieť v Japonsku. ENEOS sa snaží priblížiť spoločnosť založenú na bezuhlíkovom vodíku k realite. Existujú dva hlavné spôsoby výroby plynného vodíka bez uvoľňovania uhlíka. Jeden z nich využíva fosílne palivá, ako je hnedé uhlie a zemný plyn, druhá metóda je elektrolýza vody pomocou elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov – práve na tú sa v súčasnosti zameriava ENEOS.
Japonsko je krajina chudobná na zdroje a výrazne sa spolieha na dovoz vodíka pochádzajúceho z fosílnych palív. Platí to aj pre energiu z obnoviteľných zdrojov. Výroba elektriny z obnoviteľnej energie v Japonsku stojí asi trikrát až päťkrát viac ako v krajinách bohatých na obnoviteľné zdroje. Aj pri zohľadnení nákladov na dopravu je import stále ekonomickejší. Správnou stratégiou pre Japonsko je teda zamerať sa na zníženie nákladov na vodík vyrobený a prepravený zo zahraničia. Očakáva sa, že o zníženie nákladov sa postará technológia známa ako Direct MCH, ktorá umožňuje ukladať vodík z obnoviteľných zdrojov v tekutej forme.
Direct MCH zahŕňa rozpustenie vodíka v toluéne za vzniku metylcyklohexánu (MCH), čo je pri normálnej teplote a tlaku kvapalina. Táto vlastnosť výrazne uľahčuje prepravu. Alternatívou je tekutý vodík, ktorý sa však musí skladovať pri -253 °C. Pri pôvodnej metóde MCH sa musel plynný vodík skladovať v nádržiach a neskôr zreagovať v toluéne v chemických reaktoroch. Technológia Direct MCH konvertuje obnoviteľnú energiu priamo na MCH. Vodíkové ióny vyrobené z elektrolýzy prechádzajú tenkou membránou a viažu sa s toluénom priamo vnútri toho istého prístroja.
Pretože sa nevyžadujú skladovacie nádrže ani chemické reaktory, očakáva sa, že Direct MCH zníži náklady až o 50 %. V pilotnej prevádzke začiatkom roku 2019 sa výskumníkom podarilo poháňať model vozidla vodíkom vyrobeným z austrálskej slnečnej energie. ENEOS plánuje nabíjať vozidlá s palivovými článkami zákazníkov na jednej z jej staníc vodíkom vyrobeným prostredníctvom technológie Direct MCH v Austrálii.
Bude treba dovážať obrovské množstvo vodíka vo veľkých cisternových lodiach. A na prijatie takýchto tankerov sú potrebné dostatočne veľké prístavy. Japonské rafinérie však už majú takéto prístavy a sú vybavené aj nádržami na ropu, ktoré možno upraviť na uskladnenie MCH. Kombináciou už existujúcej infraštruktúry a nových inovácií ENEOS približuje k realite spoločnosť založenú na energii bez uhlíka.
Zdroj: nature.com.
Zobrazit Galériu