SAMSUNG_112021 SAMSUNG_112021 SAMSUNG_112021 Advertisement

Volkswagen ID.5: Prvé elektrické SUV kupé značky predstavené na Slovensku

0

Krátko po jej svetovej premiére sme si mohli horúcu novinku naživo pozrieť aj na Slovensku a potešujúce je, že si ju v bratislavskom obchodnom centre Aupark v showroome Mooncity môžete pozrieť aj vy.

Volkswagen novým modelom rozširuje svoju úspešnú rodinu ID a po ID.3 a ID.4 prichádza teraz s modelom ID.5 v troch výkonových variantoch vrátane najvýkonnejšieho GTX s pohonom všetkých kolies. Volkswagen tým zrýchľuje elektrifikáciu svojej flotily a súčasne vstupuje do nového segmentu trhu. Do roku 2030 má mať najmenej 70 percent automobilov Volkswagen predaných v Európe elektrický pohon, čo predstavuje vyše milióna vozidiel ročne. Na splnenie týchto cieľov Volkswagen uvedie každý rok na trh najmenej jeden nový model s elektrickým pohonom. Už do roku 2030 sa majú emisie CO2 na vozidlo znížiť o 40 percent. Na svojej Way to ZERO chce byť Volkswagen najneskôr do roku 2050 bilančne klimaticky neutrálny z hľadiska emisií CO2.

Prvé elektrické SUV kupé Volkswagen je rovnako ako všetky ostatné modely radu ID skonštruované na báze modulárnej stavebnice elektromobility MEB koncernu Volkswagen. To umožňuje aerodynamický športový vzhľad skombinovať s veľkopriestorovou kabínou a kolesami v rohoch s krátkymi prevismi. ID.5 vychádza dizajnovo zo svojho predchodcu ID.4, prináša však upravenú prednú masku aj elegantné riešenie zadnej časti s prítlačným krídlom na zadných dverách.   

Novinka v základe prichádza s novou generáciou softvéru 3.0, ktorý umožňuje aktualizáciu a nahrávanie dodatočných funkcií over-the-air. To je jedna z vecí, na ktorú v novej generácii áut prechádza viacero výrobcov, a ID.5 vďaka tomu môže mať stále aktuálny softvér. Navyše táto funkcia umožňuje pridávanie alebo zlepšovanie ďalších funkcií, ktoré vozidlo pri kúpe nemalo, či už bezplatných, alebo spoplatnených. Inovatívne asistenčné systémy ako Travel Assist využívajúci flotilové dáta umožňujú ešte pohodlnejšiu a predvídavejšiu jazdu. Nový voliteľný systém Park Assist Plus s funkciou pamäte dokáže automaticky zaparkovať podľa vopred natrénovanej trasy.

Volkswagen ID.5 s dĺžkou 4599 mm (ID.5 GTX: 4582 mm) sa začne predávať v roku 2022 s tromi motorizáciami. Pri ID.5 zabezpečuje pohon elektromotor na zadnej náprave, ktorý má výkon 128 kW (174 k) alebo 150 kW (204 k), ID.5 GTX má pohon všetkých kolies dvoma elektromotormi, ktoré spolu poskytujú systémový výkon 220 kW (299 k). Nový elektronický manažér jazdnej dynamiky v ID.5 GTX spolupracuje aj s reguláciou pohonu všetkých kolies. Vďaka tomu sú športový pôžitok z jazdy, trakcia a aktívna bezpečnosť na úplne novej úrovni.

Všetky úvodné motorizácie ID.5 využívajú rovnakú batériu ako najvyššie modely ID.4 s kapacitou 82 kWh, z ktorej sa využíva 77 kWh. Nízky koeficient aerodynamického odporu 0,26, respektíve 0,27 (ID.5 GTX) prispieva k zvýšeniu efektivity a predĺženiu dojazdu. K tomu dopomáha aj integrovaný spojler – krídlo – na aerodynamicky tvarovaných dverách batožinového priestoru. Na optimálne obtekanie karosérie vzduchom sa elektricky ovládané žalúzie na prednom čele automaticky otvárajú až vtedy, keď treba priviesť chladiaci vzduch ku komponentom elektrického pohonu. Pohon je na zvýšenie efektivity vybavený rekuperáciou, pri zvolenom jazdnom režime D vozidlo po uvoľnení pedála akcelerátora voľne dobieha, pri B rekuperuje kinetickú energiu a dobíja batériu.

Charakteristické predné LED svetlomety s (voliteľne) prepojenými svetlometmi vpredu a prepojenými LED zadnými svetlami nezameniteľne identifikuje ID.5 ako člena rodiny ID. Zmenený predný nárazník, lakované obklady dverí a nová línia strechy odlišujú elektrické SUV kupé od globálneho modelu ID.4. Špičkový model ID.5 GTX sa ďalej líši väčším otvorom na prívod vzduchu v nárazníku a sériovými svetlometmi IQ.Light LED-Matrix s adaptívnymi diaľkovými svetlami, ako aj 3D zadnými LED svetlami. Najlepšiu jazdnú dynamiku zabezpečujú na želanie adaptívne tlmiče pruženia DCC. Napriek tvaru karosérie v štýle kupé na ID.5 sa výška stropu kabíny nad zadnými sedadlami zmenšila iba o 12 mm  oproti ID.4. Rázvor až 2766 mm umožnil v kabíne s plochou podlahou bez stredového tunela vytvoriť priestorové pomery na úrovni SUV vyššej triedy. Variabilný batožinový priestor má základný objem 549 litrov. Materiály použité v interiéri a remeselné vypracovanie sú na úrovni premium. Podľa verzie interiéru sú použité rozličné materiály poťahov sedadiel, voliteľne špičkové športové predné sedadlá majú v hornej časti operadiel perforované logá ID, vyhrievanie aj odvetrávanie.

Moderný digitalizovaný kokpit poznáme už z modelu ID.4, tu je však použitý väčší, 12" centrálny dotykový displej infotainmentu. Pred vodičom je menší displej digitálneho združeného prístroja. Dodatočné informácie zobrazuje voliteľný head-up displej s rozšírenou realitou, využívajúci celú plochu predného okna. Nový softvér 3.0 prispel k zlepšeniu hlasového ovládania prirodzenou rečou (Hallo ID). Systém hlasového ovládania je teraz doplnený funkciou učenia a umožňuje online prístup k informáciám uloženým v cloude. Na želanie môže byť interiér kabíny zvýraznený ambientným osvetlením s 30 nastaviteľnými farbami. Online služby We Connect poskytujú vodičovi dopravné informácie v reálnom čase, online aktualizácie máp, aktuálne informácie o nabíjacích staniciach, internetové rádio a ďalšie užitočné funkcie. Štandardnou výbavou je aj komunikačný systém Car2X. Dáta flotily kompatibilných vozidiel značky Volkswagen a signály infraštruktúry v okruhu do 800 metrov sa vďaka nemu prevedú na výstražné upozornenia o nebezpečných miestach, nehodách a zastavenej premávke. Výstražné upozornenia vizuálne podporuje aj inovatívne signalizačné svetlo ID.Light v kokpite.

Nové modely ID.5 a ID.5 GTX sa budú vyrábať v závode Zwickau koncernu Volkswagen a odovzdávať zákazníkom bilančne neutrálne z hľadiska CO2. Ak zákazník bude na pohon používať výlučne elektrickú energiu z obnoviteľných zdrojov, vozidlá budú už dnes jazdiť takmer klimaticky neutrálne. Volkswagen ponúka s We Charge najrýchlejšie rastúci ekosystém na pohodlné a udržateľné nabíjanie, ktorý v rámci Európy zahŕňa približne 250 000 nabíjacích bodov. Pomocou sériového kábla Mode 3 sa dá elektrické SUV kupé nabíjať striedavým prúdom (AC) s výkonom do 11 kW. Na verejnej rýchlonabíjacej stanici vozidlo štandardne umožňuje nabíjanie jednosmerným prúdom (DC) do výkonu 135 kW.

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať