SAMSUNG 042024 Advertisement SAMSUNG 042024 Advertisement SAMSUNG 042024 Advertisement

1000 m² labákov, technologické vychytávky, ale aj vlastný med! Aj takto bude vyzerať unikátne R&D centrum vo Voderadoch

Tlačové správy
0

V krátkom čase, avšak kvalitne, efektívne a s veľkým apelom na ochranu životného prostredia. Aj takto by sa dal v skratke opísať náš prístup k výstavbe InoBat R&D centra a pilotnej linky na výrobu batérií do elektromobilov vo Voderadoch. Myslíme si však, že takáto stavba si zaslúži detailnejší popis a pozornosť, keďže v sebe zahŕňa množstvo zaujímavostí a navyše, pomôže Slovensku nakopnúť svoj inovačný potenciál a premeniť výrobnú ekonomiku na znalostnú. Aké „špecialitky“ budú súčasťou tohto R&D centra? A ako prebieha samotná výstavba, logistika v nej či udržateľnosť? Nech sa páči, pozývame vás priamo do zákulisia.

Začnime od úplného začiatku až po dnešok. Budovu vo Voderadoch sme kúpili v júni 2020 a už v decembri minulého roka sme dostali právoplatné EIA povolenie, ktoré posudzuje vplyv výstavby na životné prostredie. Samotnú výstavbu sme naštartovali v júni  2021. A verte, za týmto všetkým je obrovský kus roboty veľkého tímu InoBat ľudí, ale aj našich partnerov. A naplno makáme aj naďalej.

  • JEDINÁ SVOJHO DRUHU NA SLOVENSKU

Ešte predtým, než sa vrhneme na tzv. „stavebné chuťovky“ radi by sme spomenuli, že pôjde o jedinú prevádzku svojho druhu na SR. Integruje totiž výrobný sektor s vedou a výskumom pod jednou strechou a sme v ňom schopní vyvíjať batérie, testovať použité materiály, ale aj napredovať so štruktúrou jednotlivých receptov batérií. A čo je na tom najlepšie, následne sme schopní batériu vyrobiť priamo na mieste. Dokonca, výrobu vedia zabezpečiť už aj samotné laboratóriá a následne, po validácii celého procesu, prejdú baterky rovno do výrobnej časti linky.

  • STOVKY WORKSHOPOV, VEĽKÉ TÍMY ĽUDÍ A DETAILNÝ POHĽAD NA KAŽDÝ M²

Jasné, každý z nás si pri pomyslení na prestavbu haly predstaví základné body: vyberiete si lokalitu, začnete s výstavbou či prestavbou a po finálnom prestrihnutí pásky idete na 100 %. Áno, je to tak aj v našom prípade a aj prestavbu nášho R&D centra a pilotnej linky by sme vedeli zhrnúť do základných aktivít ako je definícia stratégie a očakávaní, výber ľudí, realizácia výstavby, výber toho správneho partnera a definícia technológií. Ono to znie ako jednoduchá záležitosť, no realita je taká, že v pozadí toho všetkého sú stovky workshopov a príprav projektových dokumentácií. A verte, že do detailu sme nazreli na každý jeden m² haly a presne sme vedeli, čo chceme.

  • NEMAJTE OBAVY! OCHRANA PRÍRODY JE PRE NÁS ALFOU A OMEGOU

U nás v InoBat k udržateľnosti pristupujeme veľmi zodpovedne. A nemusíte sa báť, nie sú to len prázdne slová! Okrem toho, že „na zeleno“ budeme vyrábať už samotné batérie, budeme mať energetické úložiská a aj vlastné recyklačné centrum, takto zodpovedne sme pristúpili aj k prestavbe tejto haly. Svedčí o tom napríklad už to, že sme kúpili už existujúce priestory. Ďalší zelený benefit je aj to, že všetky naše výrobné procesy budú produkovať minimum odpadu a aj ten, ktorý vyprodukujeme, budeme ďalej recyklovať a vracať do výroby. Do celého procesu bude pritom vstupovať elektrická energia so zeleným certifikátom. A aby sme nezabudli, chceme tu nainštalovať aj vlastné fotovoltické panely a využívať energiu zo slnka.

  • UŽ ČOSKORO BUDETE MÔCŤ VYSKÚŠAŤ NIELEN NAŠE BATÉRIE, ALE AJ MED

Na čo sme však obzvlášť hrdí? Je to náš PROJEKT BIODIVERZITY, ktorý sa bude rozkladať v exteriéroch závodu. A nejde len o terénne úpravy a výsadbu trávnatých porastov! V spolupráci s univerzitami sme totiž už vytvorili výber špeciálnych drevín, porastov aj rastlín, ktorých účelom bude vytvoriť prostredie, kde sa bude môcť usídliť vtáctvo či hmyz. Pridanou hodnotou tohto projektu pritom bude aj to, že pre našich zamestnancov a hostí vytvoríme krásnu oddychovú zónu a zároveň, inštalovať tu budeme aj niekoľko včelích rodín v spolupráci s miestnymi organizáciami včelárov. Výsledok? Už čoskoro vďaka tomu možno ochutnáte aj náš vlastný InoBat med!

  • 1 000 M² ŠPECIÁLNYCH LABORATÓRIÍ VO VEDECKO-VÝSKUMNEJ ČASTI

Prejdime však k tomu najzaujímavejšiemu, a to našim labákom. Našu vedecko-výskumnú časť budú tvoriť tzv. wet, dry a e-chem labs, ktoré budú plné špičkového výskumu. A rozprestierať sa budú na ploche o rozlohe neuveriteľných 1 000 m²! Všetky tieto labáky však majú jednu obrovskú výhodu. Budú sa totiž nachádzať hneď pri veľkej linke, v ktorej budeme vyrábať už reálne batérie. Takže ak budeme s nejakým výskumom či dizajnom spokojní a zákazník bude batériu chcieť, vieme ich veľmi rýchlo a efektívne vyrobiť vo veľkých množstvách. Poďme si však naše labáky predstaviť jeden po druhom.

- WET LAB – ako už je jasné z názvu, tu budeme pracovať s mokrými procesmi. Zaujímavé je, že už tu budeme vedieť vyrobiť batérie od malých, tzv. hodinkových kúskov, až po tie najväčšie batérie. Zároveň bude tento lab miestom, kde budeme testovať rôzne nové moderné chémie (napr. pre anódové zmesi s vysokým obsahom kremíka či extra zásobou lítia). V rámci katód tu zase chceme znižovať obsah kobaltu až na nulové množstvá. A budeme tu aj experimentovať s rôznymi receptúrami elektrolytov vďaka množstvu zaujímavých prístrojov, ako napríklad glowboxy, v ktorých je interná atmosféra a dá sa tu pracovať v argónovom alebo dusíkovom prostredí. Budú tu však aj rôzne digestory či laboratórna technika na naše ďalšie výskumné aktivity.

- DRY LAB – aj tu už z názvu vieme, že pôjde o suché spôsoby, a teda o čistú prácu bez chémie. Práve na tomto mieste budeme skúmať už hotové batérie z výskumu alebo batérie, ktoré prídu z našej prototypovej linky. Poďme však opäť k technológiám! V tomto labe bude napríklad CT röntgen, röntgenová difrakcia, rôzne mikroskopy (napr. elektrónový) či váhy. Všetky tieto prístroje nám pritom pomôžu skúmať, čo sa deje vo vnútri batérií. Príklad? Po použití batérie, napríklad cyklickom nabíjaní/vybíjaní, budeme vedieť zistiť, čo sa vo vnútri batérie zmenilo.

- E-CHEM LAB – teda elektro-chemický labák, kde budeme batérie namáhať pomocou rôznych špeciálnych cyklérov či testerov. Čo to znamená v praxi? Budeme tu môcť simulovať reálnu záťaž batérií či stovky rôznych nabíjacích či vybíjacích cyklov. Budú tu tiež tzv. environmentálne komory, kde budeme batérie vybíjať/nabíjať pri mínusových, ale aj značne plusových teplotách. V skratke? Budeme tu simulovať všetky situácie, ktoré môže batéria zažívať. Bude tu tiež aj malý stavok so špeciálnou testovacou komorou, kde budeme baterky namáhať až tak, že ich úplne zničíme, vyvoláme skrat alebo ju prepichneme klincom. Zistíme tak jej odolnosť voči abrazívnym či násilným vplyvom.

  • STAVILI SME NA VÝNIMOČNÉ TECHNOLOGICKÉ RIEŠENIA. TOTO SÚ NIEKTORÉ Z NICH

Nebojíme sa tvrdiť, že hala bude výnimočná a špeciálna aj z technologického hľadiska. V tomto smere sme sa spoľahli na tých najlepších, a to na nášho generálneho partnera TAKENAKA. Naše požiadavky na vnútorné prostredie boli vopred jasné a striktné. Pri vede, výskume a výrobe produktu, akým je batéria do elektromobilu jednoducho musíte veľmi striktne pozerať aj na aspekty ako je teplota, čistota či vlhkosť vzduchu. Čo by vás mohlo zaujímať? Nech sa páči, tu je pár sľubovaných „chuťoviek“:

  • systém odvlhčovania sme navrhli na mieru našej výrobe batérií, aby sme vedeli v priestoroch docieliť a udržať teplotu rosného bodu na úrovni -50 °C, čo je relatívna vlhkosť pod 1 %.
  • Modifikovali sme už existujúcu podlahu, kde riešime injektáž pod podlahou pre inštaláciu budúcich technologických zariadení, riešime modifikáciu objektových diletácií, pracovných špár, rovinatosť, ale aj prenos zaťaženia z niekoľkotonových zariadení do podlahy.
  • Aktuálne sa pracuje aj na dodatočnom zakladaní pre strojovňu v budúcich masívnych odvlhčovacích vzduchotechnických jednotkách, ktoré budú osadené na mezaníne, pričom samotný mezanín si bude vyžadovať ešte aj dodatočné pivotové zakladanie vo vnútri objektu.
  • Priestory budú klasifikované ako „clean and dry rooms“, oddelené budú systémovými konštrukciami, ako sú sendvičové panely či plechové stropy proti prenosu vlhkosti.
  • Máme ultra nízke požiadavky na vlhkosť, ktorú dosiahneme so špeciálnymi odvlhčovacími jednotkami na báze silikagélových rotorov s regeneráciou, ktorých inštalácia je ozaj zriedkavá.
  • Sendvičové panely s hliníkovou fasádou sme vymenili za veľkoformátovú sklenú výplň so symbolikou pixelovej gradácie, k čomu sme napasovali aj architektonický návrh dizajnu interiéru. Sme predsa technologická spoločnosť :)

 

  • JUST IN TIME (JIT) LOGISTIKA BEZ VYSOKOZDVIŽNÝCH VOZÍKOV, VZDUCHOVÉ KOMORY ČI ŠPECIÁLNE POTRUBIA

Už od samého začiatku sme vedeli, že sa chceme sústrediť na výrobu batérií. Preto sme stavili na logistiku formou „just in time“ dodávok z nášho externého skladu. Výhodou je aj to, že Voderady majú skvelý dopravný uzol, napojenie na okolité štáty a je tu aj veľa centrálnych veľkých skladov a logistických spoločností. My teda veľké skladové zásoby držať nebudeme a budeme mať len tzv. prekládkové sklady. Určite vás však zaujíma, ako budeme riešiť logistiku v prípade dodávky plynov, argónu či napríklad elektrolytov. Tie budú riadené priamo od dodávateľa nášho závodu a formou potrubia sa budú dodávať priamo na miesto spotreby, a teda do sekcie výroby. Logistickou „chuťovkou“ určite je aj to, že každý materiál a vstup do výroby bude musieť prejsť cez vzduchové sprchy a musí byť očistený od častíc, keďže naša práca bude veľmi čistá a ultra suchá. Zároveň, v našom závode nenájdete ani jeden vysokozdvižný vozík – tie totiž budú len na príjme materiálu a na distribúcii, vďaka ktorej budú hotové batérie smerovať priamo z Voderadov až ku nášmu konečnému zákazníkovi.

Čo dodať na záver? V InoBat-e ideme plnou parou vpred aj naďalej, nepoľavujeme a už teraz sa tešíme, ako sa dopracujeme až do víťaznej rovinky a R&D centrum spoločne s pilotnou linkou budú plnohodnotne pracovať a prinášať to najlepšie z batériového sveta pre našich zákazníkov. Sledujte nás aj naďalej.

 

PETER DUBOVSKÝ, Project Director for Voderady and Logistics Development, InoBat Auto
MAREK ROLINEC, Health, Safety and Environment Manager, InoBat Auto
STANISLAV PECKO, Project Manager, InoBat Auto
MARTIN VNENČÁK, Mechanical Department Manager, Project Manager, Takenaka

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať