SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement SAMSUNG_022024B Advertisement

Aktívne potlačenie turbulencií robí nepríjemné lety až o 80 % hladšími

Technológie
0

Rakúska spoločnosť Turbulence Solutions tvrdí, že už testuje systém, ktorý dokáže odhaliť a neutralizovať turbulencie vo vzduchu, čím sa znížia pohyby, ktoré pociťujú cestujúci, až o 80 % a spotreba paliva klesne až o 10 %. Na trh by mal byť uvedený v roku 2024. Klimatické zmeny už spôsobili nárast turbulencií na niektorých populárnych trasách až o 55 % a predpokladá sa, že sa to bude naďalej zhoršovať, keďže teploty stúpajú, čo prináša väčšiu rýchlosť a strih vetra. Tam, kde sa to dá presne predpovedať, lietadlá tieto miesta často obídu.

V čistom vzduchu je však takmer nemožné spozorovať turbulencie, kým sa nenachádzate uprostred nich. Spoločnosť Turbulence Solutions tvrdí, že zostrojila a otestovala niečo, čo tento problém rieši a funguje trochu ako systém aktívneho potlačenia hluku v slúchadlách. Systém efektívne deteguje turbulencie tesne pred tým, ako nastanú, a využíva superrýchle automatické nastavenie vztlaku prostredníctvom riadiacich plôch lietadla na vytvorenie síl pôsobiacich proti turbulenciám.

Na predvídanie toho, čo sa chystá zasiahnuť krídla, systém využíva sondy diferenčného tlaku vzduchu s piatimi otvormi, ktoré sú namontované čo najďalej vpredu. Napríklad na bezpilotnom testovacom lietadle spoločnosť umiestnila na prednú časť lietadla dvojicu ľahkých koľajníc, ktoré držia tretiu koľajnicu so snímačmi tlaku vyvedenými takmer až po špičky krídel. Na testovacom lietadle s posádkou boli senzory namontované priamo na krídla na dlhých stožiaroch, ktoré ich umiestnili asi 2,65 m pred nábežné hrany.

Pri cestovnej rýchlosti to stačí na to, aby systém s predstihom desatiny sekundy varoval pred turbulenciou. Podľa článku uverejneného v časopise CEAS Aeronautical Journal v roku 2021 bol systém schopný predpovedať vertikálne zrýchlenie väčšie ako 30 m/s za sekundu s presnosťou takmer 62 % už pri prvom skúšobnom lete a odvtedy sa ešte zlepšil.

Po získaní týchto informácií má systém riadenia letu desatinu sekundy na to, aby na každom krídle vytvoril reakciu na potlačenie sily, a to obratným uvedením vztlakových plôch s nízkou zotrvačnosťou do činnosti. Týmto spôsobom je systém schopný vyrovnať vertikálne zrýchlenia, zmeny sklonu a nakláňania a ohybové momenty krídla. Tím Turbulence Solutions tvrdí, že v súčasnosti znižuje účinky turbulencií v kabíne približne o 80 %. Video ukazuje, ako systém pracoval, aby vyrovnal nerovnosti počas testovacieho letu s posádkou.

Zástupca spoločnosti uviedol, že to umožňuje aj výraznú úsporu paliva až do 10 %, pretože lietadlá už nemusia stúpať, klesať alebo obchádzať turbulencie. Spoločnosť tvrdí, že v roku 2024 bude systém komerčne dostupný pre ľahké lietadlá. Do roku 2026 by mala prísť verzia pre aerotaxíky eVTOL a do roku 2030 by mal byť k dispozícii systém pre veľké komerčné lietadlá.

Zdroj: newatlas.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať