
Autá so spaľovacím motorom ešte nekončia. Nová technológia mikrovlnného zážihu zníži spotrebu paliva a emisie oxidov dusíka
Nemecký startup vyvíja potenciálnu náhradu zapaľovacích sviečok: zapaľovanie mikrovlnným impulzom. Spoločnosť MWI Micro Wave Ignition AG so sídlom v Empfingene v Nemecku tvrdí, že jej systém zapaľovania môže byť použitý v benzínových aj naftových motoroch, čím sa zníži spotreba paliva až o 30 percent. Navyše nižšie teploty spaľovania znižujú aj emisie oxidov dusíka, ktoré sú spôsobené vysokými teplotami spaľovania, a to až o 80 percent. MWI dokonca tvrdí, že motory nemusia byť prepracované, aby vyhovovali novej technológii, možno ňou dodatočne vybaviť aj existujúce motory.
Medzi podporovateľov spoločnosti patrí skupina akcionárov vedená Wendelinom Wiedekingom, bývalým generálnym riaditeľom Porsche, ktorému sa pripisuje záchrana automobilky v deväťdesiatych rokoch minulého storočia. Táto skupina vlastní približne 20 percent MWI. Rozhodujúci podiel však patrí zakladateľom spoločnosti Arminovi a Volkerovi Gallatzovcom.
„Som presvedčený, že MWI je prelomová inovácia s obrovským trhovým potenciálom,“ hovorí Wiedeking o technológii.
Startup podľa správy agentúry Bloomberg požiadal spoločnosť Macquarie Capital, aby hľadala kupca a medzinárodného partnera, ktorý pomôže propagovať nový systém, a začala rokovať o používaní svojho systému zapaľovania v masovo vyrábaných vozidlách s čínskymi a kórejskými automobilkami. Jednou z týchto spoločností by mohol byť Hyundai, ktorý sa usiluje o dosiahnutie vysokého 50-percentného cieľa tepelnej účinnosti svojich spaľovacích motorov v rámci programu nazvaného SmartStream.
Efektívnejšia technológia motorov by mohla dlhodobo udržať na cestách tradičné autá so spaľovacími motormi. Hoci automobilky plánujú v nasledujúcich rokoch investície najmä do výroby elektrických vozidiel, niekoľko výrobcov stále investuje do zlepšovania spaľovacích motorov. Najmä Mazda je známa pohrávaním sa s vyspelými zapaľovacími systémami, ako je iskrou ovládaný systém vznetového zapaľovania v nadchádzajúcom motore Skyactiv-X.
Nová technológia MWI sa objaví najprv v pretekárskom vozidle Porsche 911 GT3 v pretekoch Porsche Supercup v roku 2019. Keďže MWI je stále nezrelá technológia, prv než sa stane komerčne dostupnou, bude treba získať ďalšie údaje o tom, ako sa technológia správa.
Zdroj: thedrive.com, bloomberg.com