Autofágna raketa sama seba kanibalizuje, aby získala ďalšie palivo
Nová raketa vyvinutá inžiniermi z Glasgowskej univerzity sa pri horení zmenšuje. Ich raketový motor Ouroborous-3 šetrí palivo tým, že sa pri horení „požiera“. Myšlienka nie je nová. Existuje už od roku 1938, ale až v roku 2018 ju tím z Glasgowa v spolupráci s ukrajinskou Národnou univerzitou Dnipro dokázal dostať do bodu, keď by to fungovalo na stolovom počítači. Teraz pracujú na ďalšom kroku – raketovom motore, ktorý sa dokáže sám napájať a zároveň beží stabilne a aj reštartuje.
Ouroborous-3 stravuje sám seba, pretože jeho trup pozostáva z polyetylénovej plastovej rúrky s vysokou hustotou, ktorá sa taví odpadovým teplom motora. Roztavený plast sa potom zmieša s kvapalným kyslíkom a propánom a privedie sa do spaľovacej komory. Podľa tímu bolo zložité, aby si plastový trup udržal svoj tvar bez deformácie, keď sa raketa zmršťuje.
Myšlienka celej tejto autofágnej techniky spočíva v tom, že väčšina hmotnosti rakety pozostáva z pohonných látok potrebných na zdvihnutie samotnej rakety a nákladu zo zeme. Pritom treba viac paliva na zdvihnutie paliva potrebného na zdvihnutie rakety a nákladu. Spaľovanie častí rakety nielenže poskytuje viac paliva, ale aj odľahčuje raketu, čo umožňuje buď väčšie užitočné zaťaženie, alebo vynesenie nákladu na vyššie obežné dráhy.
Najnovšie testy Ouroborous-3 boli vykonané v zariadení MachLab v RAF Machrihanish na polostrove Kintyre, kde generoval ťah 10 kg, čo nie je veľa, ale je to len začiatok. „Tieto výsledky sú základným krokom na ceste k vývoju plnofunkčného autofágneho raketového motora,“ povedal profesor Patrick Harkness z Glasgowskej univerzity.
„Konštrukcia bežnej rakety tvorí 5 až 12 % jej celkovej hmotnosti. Naše testy ukazujú, že Ouroborous-3 môže spáliť veľmi podobné množstvo vlastnej konštrukčnej hmotnosti ako pohonnú hmotu. Keby sa nám podarilo aspoň časť tejto hmoty využiť namiesto toho na užitočné zaťaženie, bola by to presvedčivá perspektíva pre budúce konštrukcie rakiet.“ Výsledky testov boli prezentované na AIAA SciTech Forum.
Zdroj: newatlas.com.
Zobrazit Galériu