Až 82 % ľudí sa pri kúpe luxusných značiek cíti šťastne
- Tržby 100 najväčších výrobcov luxusného tovaru klesli na 212 mld. USD
- Rebríčku predajcov luxusného tovaru stále kraľuje skupina LVMH (značky Louis Vuitton, Fendi, Bulgari a ďalšie)
- Až 44 % zákazníkov očakáva odmeny v podobe darčekov
- Prieskum ukázal rozdiely pri nákupe luxusného tovaru medzi rôznymi generáciami
Šťastne a sebavedomo sa pri kúpe luxusných tovarov cíti až 82 % respondentov. Zákazníci pritom uprednostňujú ručne vyrábané produkty. Ako vyplýva z globálnej štúdie spoločnosti Deloitte o najväčších výrobcoch luxusného tovaru a luxusných značkách, až 60 % opýtaných nakupuje luxusné značky impulzívne.
„Klienti od luxusných značiek očakávajú osobný prístup. Produkty a služby priamo na mieru požaduje 45 % zákazníkov. Podobné percento (44 %) očakáva odmeny v podobe darčekov a 39 % oslovených by uvítalo doručenie tovaru až domov,“ opisuje želania nakupujúcich Zuzana Letková, partnerka spoločnosti Deloitte.
Luxusné produkty pritom nadpolovičná väčšina zákazníkov stále nakupuje v kamenných obchodoch. V generácii baby boomers (ľudia narodení v rokoch 1946 až 1964) je to 72 %, v Generácii X (ročníky narodenia 1965 až 1979) je to 66 % a medzi mileniálmi (ročníky narodenia 1980 až 1995) iba 58 %. Ostatné nákupy sa uskutočňujú prostredníctvom počítača alebo mobilných zariadení.
Rozdiely v prístupe k nakupovaniu je medzi generáciami zjavný aj z odpovedí na otázku, kde nakupovali luxusné tovary za posledných 12 mesiacov:
Radosť z luxusu
Zaujímavé sú aj dôvody nákupov luxusného tovaru. Pre zákazníkov sú dôležité okrem kvality aj ručná výroba, najnovšie trendy a sebaprezentácia.
Klienti sa vyjadrili aj o tom, nakoľko (ne)/súhlasia s nasledujúcimi tvrdeniami:
Tržby najväčších firiem poklesli
Sto najväčších svetových výrobcov luxusného tovaru dosiahlo vo fiškálnom roku 2015 (júl 2015 – júl 2016) celkové tržby vo výške 212 mld. USD. Tento výsledok predstavuje medziročný pokles o 4,5 %. Dôvodom bola najmä nestabilita menových kurzov. Tržby iba z predaja luxusných výrobkov týchto spoločností však medziročne vzrástli o viac ako tri percentuálne body.
Desať najväčších výrobcov luxusného tovaru
Poradie |
Spoločnosť |
Vybrané luxusné značky |
Krajina pôvodu |
1 |
LVMH Moët Hennessy-Louis Vuitton SA |
Louis Vuitton, Fendi, Bulgari, Loro Piana, Emilio Pucci, Acqua di Parma, Donna Karan, Loewe, Marc Jacobs, TAG Heuer, Benefit Cosmetics |
Francúzsko |
2 |
Compagnie Financiere Richemont SA |
Cartier, Van Cleef & Arpels, Montblanc, Jaeger- LeCoultre, Vacheron Constantin, IWC, Piaget, Chloé, Officine Panerai |
Švajčiarsko |
3 |
The Estée Lauder Companies Inc. |
Estée Lauder, M.A.C., Aramis, Clinique, Aveda, Jo Malone; licencované značky parfumov |
USA |
4 |
Luxottica Group SpA |
Ray-Ban, Oakley, Vogue Eyewear, Persol, Oliver Peoples; licencované značky okuliarov |
Taliansko |
5 |
Kering SA |
Gucci, Bottega Veneta, Saint Laurent, Balenciaga, Brioni, Pomellato, Girard-Perregaux, Ulysse Nardin |
Francúzsko |
6 |
The Swatch Group Ltd. |
Omega, Longines, Breguet, Harry Winston, Rado, Blancpain, licencované značky hodiniek |
Švajčiarsko |
7 |
L'Oréal Luxe |
Lancôme, Biotherm, Helena Rubinstein, Urban Decay, Kiehl's; licencované značky |
Francúzsko |
8 |
Ralph Lauren Corporation |
Ralph Lauren, Polo Ralph Lauren, Purple Label, Double RL, Club Monaco |
USA |
9 |
Chow Tai Fook Jewellery Group Limited |
Chow Tai Fook, Hearts on Fire |
Hong Kong |
10 |
PVH Corp. |
Calvin Klein, Tommy Hilfiger |
USA |
Zdroj: Deloitte
Najväčšie tržby zaznamenala skupina LVMH, ktorá združuje značky Louis Vuitton, Fendi, Bulgari a ďalšie. Poradie firiem na čele rebríčka pritom ostalo nezmenené.
„Ak by sme ceny vyjadrili v amerických dolároch, luxusný tovar stojí v Číne o 50 % viac, ako napríklad vo Francúzsku alebo Taliansku. Najväčší medziročný nárast tržieb v tomto sektore zaznamenali francúzske firmy a najviac značiek v prvej stovke je z Talianska,“ uviedla partnerka spoločnosti Deloitte Zuzana Letková.
Ako dodáva, výdavky na luxusný tovar sa najviac zvýšili na rozvíjajúcich sa trhoch ako je Čína, Rusko a Spojené arabské emiráty, a to až o 70 %. Na vyspelých trhoch (Japonsko, USA, EÚ) uviedlo zvýšenie výdavkov iba 53 % respondentov.
Zobrazit Galériu